رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان از ایجاد نخستین پارک لجستیک شمال کشور در این منطقه با همکاری وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور با اشاره به قرار گرفتن این منطقه در کریدور شمال جنوب و شروع به کار کریدور جدید تجاری ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی گفت: بهره برداری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور و ا کارکردهای بنادر نسل سوم جهان، قرار گرفتن فعال ترین بندر ایرانی دریای خزر یعنی بندر انزلی در محدوده این منطقه و فرودگاه بین المللی سردار جنگل در فاصله ۱۵ کیلومتری از مهمترین مزیت های این منطقه برای ایجاد پارک لجستیک است.
وی با بیان اینکه دارا بودن پسکرانه مناسب و زیرساخت انبارهای سرپوشیده و رو باز در کنار ده ها واحد تولیدی-صنعتی بهمراه خدمات رسانی گمرکی، بورس کالا و مزایا و معافیت های قانونی منطقه از دیگر مزایای منطقه آزاد انزلی برای تکمیل حلقه های تشکیل دهنده ایجاد نخستین پارک لجستیک شمال کشور در این منطقه است افزود: در بازدید دکتر مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بر توانمندی ها و ظرفیت های این منطقه برای ایجاد این مرکز لجستیک تأکید و با انجام مذاکرات کارشناسی و پیگیری های صورت گرفته احداث پارک لجستیک منطقه آزاد انزلی در دستور کار ستاد مراکز لجستیک کشور قرار داده شد .
وی در خصوص اهداف و راهبردهای سازمان متبوع خود برای ساخت احداث پارک لجستیک گفت: افزایش کارایی سیستم حمل و نقل به ویژه با تاکید بر بخش حمل و نقل بار و لجستیک، ایفای نقش برجسته منطقه آزاد انزلی در ترانزیت و تجارت بین المللی، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و ایجاد حمل و نقل سبز اهداف احداث این مرکز می باشد و در عین حال هوشمند سازی و ارتقاء سهم ریلی در جریان حمل بار در کشور، بهمراه اصلاح الگوی تأمین مالی مبتنی بر کاهش اتکا به بودجه عمومی کشور بخش های عمده استراتژی سازمان منطقه آزاد انزلی برای ایجاد نخستین پارک و مرکز لجستیک شمال کشور را تشکیل می دهد.
رییس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی تأکید کرد: با عنایت به وجود شبکه بانکی، بیمه ای و بورسی منطقه، تفاهم نامه های منعقد با بخش خصوصی و دولتی کشورهای چین، قزاقستان و روسیه، و زیرساخت های ترانزیتی موجود در منطقه، منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک به مسیر جدید ترانزیت بین المللی کشور در ارتباط با روسیه، اوراسیا و اروپای شرقی، و شرق آسیا ارتقاء می باید و این پارک به مرکز توسعه فعالیت های ترانزیتی و درآمدزایی ارزی کشور و ایجاد اشتغال بیشتر تبدیل خواهد شد.
مسرور، مزایای ایجاد مراکز لجستیک را افزایش بهره وری در زنجیره تامین و کاهش هزینه های لجستیک با ارائه خدمات عمومی و ارزش افزوده لجستیکی به جریانهای کالا، توسعه فعالیت های انبارداری و ایجاد واحدهای تولیدی جدید در زمینه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی از طریق کاهش هزینه های حمل و نقل میان مبادی ورودی و خروجی به قطب های تولید، اشتغالزایی بهمراه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی از طریق به کارگیری حمل و نقل ریلی برشمرد.
به گزارش اقتصاد شمال ، لجستیک به معنای مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع منابع دیگر؛ مانند انرژی یا انسانی بین محل تولید یا محل موجودی تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای مصرفی است. لجستیک هنر و علم به دست آوردن تولید، توزیع مواد و محصول در مکان مناسب و در مقدار مناسب محسوب می شود.
لجستیک شامل یکپارچهسازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابهجایی کالا و بستهبندی و در مواردی نیز شامل امنیت نیز میشود. لجستیک قسمتی از زنجیره تأمین است که ارزش زمان و مکان را به آن میافزاید.