ابهام در شرایط بازپرداخت تسهیلات “کاسپین”
تاریخ: ۱۵:۳۹ :: ۱۳۹۶/۰۷/۱۶

گیرندگان تسهیلات از تعاونی‌های کاسپین با وجود مراجعه برای پرداخت اقساط با عدم دریافت از سوی شعب مواجه می‌شوند.

این ابهام اکنون وجود دارد که با عادی شدن روال موسسه و آغاز دریافت اقساط آیا جریمه دیرکرد به آنها تعلق خواهد گرفت و یا در سودهای پرداختی تغییر ایجاد می‌شود؟ موضوعی که هنوز پاسخ دقیق و روشنی از سوی کاسپین برای آن وجود ندارد.

 در کنار تمام مسائلی که برای سپرده‌گذاران هشت تعاونی زیرمجموعه موسسه کاسپین طی چند ماه گذشته پیش آمده و در رأس آن دریافت سپرده‌ها و ساز و کار آن موجب ایجاد التهاب و تشویق بین آنها شد، موضوع دیگری که این روزها مشتریان کاسپین نسبت به آن گله‌مندند تسهیلاتی است که دریافت کرده‌اند.

به هر حال تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین در زمان فعالیت تسهیلاتی به مشتریان پرداخت کرده‌اند که باید طبق روال عادی اقساط آن را پرداخت می‌کردند، ولی با ایجاد مشکلاتی برای کاسپین در ماه‌های اخیر امکان بازپرداخت تسهیلات وجود ندارد به عبارتی صاحبان وام با وجود مراجعه‌ای که به شعب موسسه داشته‌اند، نتوانسته‌اند اقساط خود را بازپرداخت کنند و عنوان شده که اقساط در  زمان دیگری دریافت خواهد شد که در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنند.

در حالی این موضوع عمدتا به تعاونی فرشتگان مربوط می‌شود که تاکنون تمامی حساب‌های این تعاونی به موسسه کاسپین منتقل نشده و در نتیجه امکان دریافت اقساط نیز وجود ندارد. طبق آخرین آماری که فرشاد حیدری- معاون نظارت بانک مرکزی- اعلام کرده بود، ارزش تسهیلات پرداختی در فرشتگان به حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که باید برای پرداخت اقساط این حساب‌ها به طور کامل به کاسپین منتقل شود. اکنون صاحبان تسهیلات با این ابهام مواجه‌اند که با توجه به وقفه چند ماهه‌ای که در بازپرداخت تسهیلات آنها ایجاد شده، در زمان از سرگیری دریافت آیا اقساط آنها شامل جریمه دیرکرد (وجه التزام) می‌شود یا خیر. در عین حال که با توجه به طولانی شدن دوره بازپرداخت سود دوره نیز اضافه خواهد شد؟

هر چند که پیگیری این موضوع همچنان با پاسخ مشخصی همراه نبوده، اما آخرین خبرها حاکی از آن است که طی رایزنی‌های انجام شده با یکی از شرکت‌های ارائه خدمات و فناوری بانکی قرار است طی روزهای آتی تمامی حساب‌های فرشتگان منتقل شده و آنگاه شرایط برای دریافت اقساط فراهم می‌شود. در این حالت مهمترین مساله به اینکه قرار باشد کاسپین جریمه دیرکرد را دریافت کند  یا خیر بر خواهد گشت.

طبق قانون عملیات بانکداری بدون ربا، حسب نظر شورای پول و اعتبار و تایید شورای نگهبان، بانک‌ها اجازه دارند در قراردادهای اعطای تسهیلات با مشتریان خود، بندی را به‌عنوان بند وجه التزام بگنجانند تا گیرندگان تسهیلات ملزم به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی در سررسید شوند که در حال حاضر نیز بانک‌ها براساس آن اقدام می‌کنند. با این حال در مورد کاسپین با توجه به اینکه مشکل در عدم دریافت اقساط تسهیلات به خود موسسه مربوط بوده و تاخیر در انتقال حساب ها موجب عدم پرداخت شده است، دریافت جریمه دیرکرد غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

این در حالی است که در سوی مقابل موسسه کاسپین از پرداخت سود به سپرده مشتریان فرشتگان از شهریور ۱۳۹۴ به بعد که این تعاونی منحل شد، خودداری کرده و تاکید داشت که با توجه به توقف فعالیت تعاونی سودی به سپرده‌گذاران تعلق نخواهد گرفت. از این رو اکنون سپرده‌گذاران هم متوقع خواهند بود در شرایطی که مشکل از خود موسسه بوده و قدرت دریافت اقساط را نداشته است، جریمه دیرکردی به اقساط آنها تعلق نگیرد.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید