پروازهای فرودگاه کلاله برای هفتمین بار به تعطیلی کشیده شد؛ فرودگاهی که میلیاردها تومان درآن سرمایهگذاری شده است و هنوز هم مشخص نیست توپ این بیمسئولیتی در زمین چه کسی است؟
به گزارش اقتصاد شمال ،در پی سفر سال 84 رئیس دولت نهم به استان گلستان، موضوع توسعه فرودگاه کلاله و تبدیل آن به فرودگاهی مسافری به تصویب رسید. اقدامات اجرایی آغاز شد و اردیبهشت سال 91، رئیس جمهور وقت برای افتتاح این فرودگاه به گلستان سفر کرد.
آن زمان همه تصور میکردند شرق استان به ویژه کلاله روزهای خوبی را انتظار میکشد اما با گذشت 6 سال از آن زمان نه فقط گرههای توسعه شرق گلستان با این فرودگاه باز نشد، بلکه برقراری پروازهایش به دغدغهای جدی تبدیل شده است.
سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس و همچنین مدیران سازمان هواپیمایی در سالهای گذشته به این استان هم نتوانست ظرفیتهای این فرودگاه را عملیاتی کند.
در این سالها پروازهای مسافری فرودگاه کلاله 7 بار برقرار و هربار پس از مدتی کوتاه به تعطیلی کشیده شد. مسئولان معتقدند همه تلاش خود را برای استفاده از این فرودگاه بکارگرفتهاند اما عدم استقبال شهروندان شرق استان سبب تعطیلی چندباره پروازهای فرودگاه کلاله شده است.
البته مردم چندان هم با این نظر مسئولان موافق نیستند، آنان معتقدند تعطیلی پروازهای فرودگاه مسائل پشت پردهای دارد که برخی مسئولان باید نسبت به آن پاسخگو باشند. عدهای معتقدند بالا بردن قیمت بلیت، لغو گاه و بیگاه پروازها و محدود بودن مقصد به تهران مهمترین عامل در استقبال سرد شهروندان شرق استان از این فرودگاه بوده است.
از 8 آبان ماه امسال پروازهای این فرودگاه برای چندمین بار پیاپی تعطیل شده است. این در حالی است که مسئولان از تضمین پایداری پروازها از سوی سازمان هواپیمایی کشور خبر میدادند.
موضوعی که رامین آذری، مدیرکل فرودگاههای گلستان اینگونه به آن واکنش نشان میدهد: برقراری پرواز در این فرودگاه به مدت 8ماه، بزرگترین تضمین بود. انجام پرواز باید برای شرکتهای هواپیمایی توجیه اقتصادی داشته باشد اما پروازهای فرودگاه کلاله این شرایط را ندارد. با این حال بازهم برقراری پروازهای این فرودگاه را پیگیری خواهیم کرد.
این در حالی است که فرزانه شرفبافی، رئیس هواپیمایی کشوری در 28 دیماه سال گذشته در مراسم از سرگیری پروازهای فرودگاه کلاله از برنامهریزی ایران ایر برای استمرار پروازهای این فرودگاه خبر داده و گفته بود: برنامهریزی برای پرواز از کلاله به تهران و بالعکس و همچنین کلاله مشهد و بالعکس در بازه زمانی معین در دستور کار است.
حتی شهرام کوسهغراوی، نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله کسانی است که بارها قول پایداری پروازها در فرودگاه کلاله را داده بود اما حالا با تعطیلی 7 باره پروازهای این فرودگاه مدعی شده است که چنین حرفی نزده و هیچگاه قولی در این زمینه نداده است. بگذریم از اینکه در زمان برقراری پروازها هرکسی از جمله نماینده از تلاشها و پیگیریهایش میگوید و حالا که برای چندمین بار این پروازها تعطیل و مردم ناامید میشوند، به کلی حرفها و قولهایشان را انکار میکنند.
او در این باره یگوید: من هیچ قولی ندادم، کار من نظارت است و اگر حرفی زدم براساس رویکردهای وزارتخانه راه و شهرسازی بود. با پیگیریهایی که داشتیم 3 مرحله پروازهای فرودگاه کلاله با همکاری شرکتهای پویا و ایرانایر برقرار شد. حتی قیمت بلیت تا 124 هزار تومان هم پائین آمد اما گرانیهای اخیر سبب شد تا پروازها با حداقل ظرفیت انجام شود.
غراوی معتقد است عدم استقبال شهروندان از پروازهای این فرودگاه سبب تعطیلی چندباره آن شده است.
او میگوید: در زمان استاندار قبلی تقاضا کردیم که 200 میلیون تومان از منابع استانی به برقراری پروازهای این فرودگاه کمک شود اما هیچ حمایتی نشد. وقتی مسئولان حمایت نکنند که نماینده پولی ندارد که بخواهد اینگونه هزینه کند.
شرق گلستان جمعیتی بیش از 800 هزار نفر دارد و این فرودگاه میتواند نقش مهمی در جابهجایی مسافران و حتی حمل بار داشته باشد. با اینحال مشخص نیست که توپ این بیمسئولیتی در زمین چه کسی است؟ سرمایهگذاری میلیاردی که در این فرودگاه بلااستفاده مانده میتوانست حداقل گرهای هرچند کوچک از مردم این شهرستان باز کند.
عبدالخلیل صادقی، مدیرفرودگاه قدس کلاله میگوید: این فرودگاه تمامی زیرساختهای لازم را برای برقراری پروازها دارد اما کمبود مسافر سبب شده تا این پروازها استمرار نداشته باشد. جمعیت شرق استان به ویژه در شهرهای آزادشهر و کلاله ارتباط چندانی با تهران ندارند برای همین شاید اگر به جای تهران، پروازی به مقصد زاهدان برقرار میشد، تداوم پیدا میکرد. اما مشکل ما برای برقراری این پرواز، دستگاه سوخترسان بود که به رغم اینکه جایگاه موردنیاز را آماده کردیم هنوز دستگاه به استان اختصاص نیافته است.
مدیر این فرودگاه درباره کارشناسی بودن هزینهکرد برای این فرودگاه مدعی است که استان « آبروداری» کرده و توانسته یک فرودگاه به ظرفیتهای فرودگاهی کشور اضافه کند.
او میگوید: درست است که بخش مسافری این فرودگاه تعطیل شده اما از این فرودگاه برای پروازهای آموزشی، نشست و برخاست هواپیماهای سمپاش برای مبارزه با ملخ و همچنین در زمان آتشسوزی بهرهبرداری میشود.
فرودگاه قدس کلاله با سرمایهگذاری بیش از 10 میلیارد تومان در سال 91 به عنوان دومین فرودگاه مسافری استان گلستان به بهرهبرداری رسید. از آن زمان تاکنون 7 بار پروازهای این فرودگاه برقرار شد اما هربار به دلایلی تعطیل شد. فرودگاهی که در صورت حمایت مسئولان و انتخاب کارشناسی مسیرهای پروازی میتواند بخشی از بار توسعه استان را به دوش بکشد؛ نقشی که تاکنون این فرودگاه از پسِ ایفای آن برنیامده است.
تسنیم