تاریخ: ۲۳:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۴

در فروردین‌ماه سال جاری حجم واردات کاغذ روزنامه تا ۸۰ درصدی نسبت به همین ماه در سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش اقتصادشمال ، تخصیص ارز دولتی به کاغذ در یکی – دو سال گذشته با اما و اگرهایی همراه بود، اما در نهایت تأمین ارز دولتی برای این کالا انجام شد.

این روزها گله‌هایی از سوی بخش‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با کاغذهای وارداتی و عدم دسترسی به بخشی از آن مطرح شه است. به طوری که اخیراً وزارت ارشاد اعلام کرده است که پنج نوع کاغذی (روزنامه‌ای، تحریر، رول، بالکنی و LWC) که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون وارد شده، حدود ۹۳ درصد از کاغذهای وارداتی که با ارز دولتی بوده است که سرنوشت نامعلومی دارد.

بر این اساس از مجموع ۲۶۲ هزار تن واردات کاغذ که با ارز دولتی انجام شده فقط ۲۳ هزار تن با تأیید معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت ارشاد توزیع و باقی آن به تفکیک واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده تا اقدامات قانونی صورت بگیرد.

گله‌ها در ارتباط با واردات کاغذ و تأمین آن در کشور در حالی در جریان است که نگاهی به آمار گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته از مجموع واردات کاغذ حدود ۳۷ هزار تن آن به کاغذ روزنامه اختصاص داشته که ارزش دلاری آن به ۳۰ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار می‌رسد.

البته در سوی دیگر ماجرا به تازگی یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده‌اند در گمرکات دپو شده‌اند که دلیل آن به پرداخت مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ نیمایی برمی‌گردد.

print

پاسخی بگذارید