در مرداد ماه مسیر اصلی تونل و راههای منتهی به آن به بهره برداری خواهد رسید.
خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حد فاصل دو آب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونلهای بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار میگیرد، در این منطقه ۹۵ درصد مسیر شامل پل و تونل است، افزود: با اجرای این منطقه، طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر میشود، اما موجب ارتقای ایمنی مسیر و افزایش سرعت سیر خواهد شد.
او بیان کرد: منطقه ۲ آزادراه هم اکنون در حال احداث است و همان طور که گفته شد، بنیاد و دولت توافق کردهاند یک باند این مسیر فعلا تکمیل شود و باند برگشت، جاده موجود کندوان باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران اظهار کرد: پیرو توافقی که پس از اتمام و بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال بین دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در این پروژه انجام شد، مقرر شد در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال در گام اول یک باند (باند رفت) ساخته شود و زیر بار عبور ترافیک برود و سپس باند برگشت ساخته شود.
خادمی با بیان اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال یکی از سختترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیتهای عمرانی و سازهای است، افزود: در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل است و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل میگذرد؛ بنابراین سازههای بسیار سنگینی در حال احداث است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال، پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار میکردند، اما با بهرهبرداری از منطقه یک، کار در منطقه دو تسریع شد.
خادمی با بیان اینکه آزاد راه تهران شمال و منطقه دوم این آزاد راه در ۳ اولویت اجرایی به بهره برداری خواهد رسید، گفت: اولویت اول این پروژه که امیدواریم تا مرداد به بهره برداری برسد افتتاح تونل البرز به طول ۶ و نیم کیلومتر که یکی از بزرگترین تونلها در آزاد راههای داخلی کشور و طولانیترین تونل در خاورمیانه است.
پیشرفت فیزیکی منطقه ۲ به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است
او ادامه داد: هم اکنون یکی از اصلیترین گرههای پیشرفت فیزیکی در قطعه دوم آزاد راه تهران – شمال تونل البرز بود که هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۶.۵ کیلومتر رسیده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه فازِ اول باند رفت در منطقه ۲ شامل تونل البرز شرقی و اتصال دهنده شمالی و جنوبی آن به جاده چالوس به طول ۹ کیلومتر و اتصال شمال و جنوب تونل البرز است که ۵ کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس را کوتاه میکند، افزود: با افتتاح این فاز قسمت صعب العبور جنوب و شمالِ تونل کندوان از مدار خارج میشود و مسیر ایمن خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال ادامه داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک از باند رفت در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حدود ۹۱ درصد است و پیشبینی میکنیم تا مرداد به بهرهبرداری برسد.
خادمی اظهار کرد: مسیر رفت این بخش از آزاد راه به گونهای است که مردم در هنگام رفت از مسیر تونل استفاده خواهند کرد و در هنگام برگشت از مسیر کندوان استفاده خواهند کرد؛ بنابراین بسیاری از گردنهها و درههای پر پیچ خطرناک را دور خواهیم زد و مسیر در این بخش بسیار کوتاهتر خواهد شد.
او در پایان بیان کرد: در مرداد ماه مسیر اصلی تونل و راههای منتهی به آن به بهره برداری خواهد رسید.