تاریخ: ۱۸:۲۰ :: ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
احیای باغ کیوی موقوفه فریدونی با یک میلیارد ریال اعتبار

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تنکابن از احیای باغ کیوی موقوفه محمدحسن فریدونی در این شهرستان با یک میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  سیدحسین حسین‌پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تنکابن از احیای باغ کیوی موقوفه محمدحسن فریدونی خبر داد و گفت: مساحت این باغ کیوی ۶ هزار مترمربع بوده که با هزینه یک میلیارد ریالی احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

او با اشاره به اهمیت احیای موقوفات در راستای افزایش بهره‌وری وقف، افزود: با تدابیر نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین حمایت‌های مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران به دنبال احیای موقوفات کشاورزی شهرستان تنکابن هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تنکابن گفت: کاشت درخت جدید، اصلاح درختان قدیمی، کود، سم و تعمیر پمپ‌های آب چاه ازجمله اقداماتی بوده که برای احیای این باغ کیوی صورت گرفته است.

حسین‌پور با بیان اینکه نیت موقوفه محمدحسن فریدونی فرهنگی و خیرات و مبرات در شهرستان تنکابن است، افزود: باتوجه به اهمیت تولید کیوی در غرب مازندران و ایجاد زمینه صادرات آن به خارج از کشور، احیای این باغ و افزایش عواید این موقوفه می‌تواند کمک بسیاری به اجرای امینانه نیت موقوفه کند.

او گفت: برنامه‌ریزی برای احیای موقوفات دیگر شهرستان و احداث گلخانه نیز انجام شده که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد این اقدامات باشیم.

احیای باغ کیوی موقوفه فریدونی با یک میلیارد ریال اعتبار

باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۵۰ هزار تن تا ۱۸۰ هزار تن می رسد و برداشت این محصول هم از نیمه دوم آبان ماه شروع می شود و طی یک ماه ادامه دارد بیش از ۷۰ درصد این محصول هم صادراتی است.

غرب مازندران خاستگاه کیوی در ایران است و به همین دلیل وقتی نامی از کیوی برده می شود بلافاصله ذهن ها به سمت این استان جهت می یابد. سابقه کشت کیوی در مازندران به سال ۱۳۴۷ بر می گردد.

در آن سال یک مهندس تحصیلکرده فرانسه یک نهال نر و ماده کیوی را سوغاتی به ایران آورد و در شهر رامسر غرس کرد. نتیجه تحقیقات ۲ ساله بر روی این ۲ نهال و ۲ سال بعد با عنوان «کیوی فروت در شمال ایران» به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تقدم و اعلام شد که کیوی تنها در شمال ایران قابلیت کشت و بهره‌برداری دارد. از آن زمان به بعد که بیشتر از نیم قرن می گذرد این میوه نیمه گرمسیری حالا در ۶ هزاران هکتار از باغ های مازندران گسترش یافته و بیشتر از هشت هزار بهره بردار رزق و روزیشان را با پرورش این میوه و صادرات آن تامین می کنند.

print

پاسخی بگذارید