تاریخ: ۲۲:۰۱ :: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
استقبال ضعیف از نوغان‌داری پاییزه در مازندران

بررسی آماری از توزیع جعبه تخم نوغان در مازندران با وجود افزایش قیمت پیله تر نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد نوغان‌داران استان از پرورش پاییزه کرم ابریشم خودداری کردند و پرورش پاییزه کرم ابریشم نیز در مازندران مانند پرورش بهاره آن روندی کاهشی دارد.

به گزارش ایرنا، استقبال از نوغان‌داری پاییزه در مازندران روندی کاهشی را طی می‌کند. آمارها نشان می‌دهند که توزیع جعبه تخم نوغان پاییزه در مازندران از ۱۳۰ جعبه در سال ۱۴۰۱ با افت بیش از ۵۰ درصدی به ۶۰ جعبه در سال ۱۴۰۲ رسید و این روند کاهشی امسال نیز به شکل محسوسی مشاهده می‌شود. به گفته رئیس اداره توسعه نوغان‌داری مازندران امسال فقط ۱۲ جعبه تخم نوغان پاییزه در مازندران توزیع شده است.

حمیده سادات مطهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که دولت هر سال در حمایت از کشاورزان یارانه قابل توجهی پرداخت می‌کند، اظهار کرد: با وجود این که محدودیتی در توزیع جعبه‌های تخم نوغان نداریم، اما طبق بررسی‌های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی متقاضی برای دریافت پرورش پاییزه کرم ابریشم وجود ندارد.

وی افزود: امسال فقط ۱۰ جعبه تخم نوغان پاییزه در سوادکوه شمالی و ۲ جعبه در نور توزیع شد. در حالی که ۹۰ درصد پرورش کرم ابریشم مازندران در بابل انجام می‌شود، اما امسال حتی یک متقاضی برای دریافت یک جعبه تخم نوغان در این شهرستان هم نداشتیم.

به گفته رئیس اداره توسعه نوغان‌داری مازندران تقاضای دریافت جعبه تخم نوغان بهاره نیز امسال در مازندران روندی کاهشی داشت. مطهری تصریح کرد: امسال در پرورش کرم ابریشم بهاره نیز روندی کاهشی داشتیم و ۲۲۷ جعبه کمتر از سال گذشته تخم نوغان در استان توزیع شد. تعداد جعبه‌های تخم نوغان بهاره امسال سه هزار و ۲۷۸ جعبه بود که از این میزان ۱۱۸ تن پیله تر به دست آمد. اما پارسال سه هزار و ۵۰۵ جعبه‌ تخم نوغان بهاره در مازندران توزیع شده بود.

مطهری مهم‌ترین دلیل بی‌رغبتی و بی‌انگیزگی نوغان‌داران به توسعه این صنعت را کمبود برگ درخت توت، تغییر کاربری زمین‌های نوغان‌داری به مجموعه‌های گردشگری و بالا رفتن سن نوغان‌داران عنوان کرد.

این مسئول تصریح کرد: جوانان امروز به دنبال فعالیت بدنی کمتر با درآمد بیشتر هستند و با بی‌توجهی فرزندان نوغان‌داران، ‌این صنعت در مازندران رو به فراموشی خواهد رفت.

رئیس اداره توسعه نوغان‌داری مازندران درباره قیمت خرید پیله تر از نوغان‌داران در سال جاری گفت: قیمت پیله تر در هر کیلوگرم از ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ ریال در سال گذشته به چهار هزار و ۲۰۰ ریال در سال جاری افزایش یافته است. اما این افزایش قیمت هم منجر به افزایش استقبال برای توسعه این صنعت نشد.

استقبال ضعیف نوغانداری پاییزه در مازندران

سوادکوه شمالی پیشتاز در پرورش پاییزه کرم ابریشم در مازندران

با توجه به این‌که امسال نوغان‌داران بابل هیچ استقبال و اقدامی برای پرورش پاییزه کرم ابریشم نداشتند، نوغان داران سوادکوه شمالی با دریافت ۱۰ جعبه تخم نوغان پیشتاز پرورش پاییزه کرم ابریشم در مازندران شدند. بنا به اظهارات مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی، هر ۱۰ جعبه تخم نوغان پاییزه توزیع شده در این شهرستان را نوغان‌دارانی از دهستان لفور تحویل گرفته‌اند.

علی نوری‌نژاد گفت: جهاد کشاورزی این شهرستان با توزیع نهال توت، بسترهای طبقاتی برای پرورش و برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی و نظارت در مراحل مختلف پرورش، برای احیا و توسعه نوغان‌داری و افزایش عملکرد پیله با مشارکت نوغان‌داران تلاش می‌کند.

وی پیش‌بینی کرد که امسال از این ۱۰ جعبه تخم نوغان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم پیله تر به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیون ریال عاید نوغانداران این شهرستان شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی گفت: پنج هکتار از اراضی کشاورزی روستای منگل این شهرستان برای ایجاد باغ توت به منظور احیا و گسترش صنعت نوغانداری واگذار شده و به زودی زیر کشت خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، مازندران زمانی با توزیع بیشتر از ۲۰ هزار جعبه تخم نوغان میان کشاورزان از قطب‌های مهم نوغانداری در کشور بود، ولی این شغل در سال‌های گذشته به ویژه دهه ۸۰ به دلایل مختلف از جمله سامان نداشتن سیاست‌های بخش کشاورزی، قاچاق و مهم‌تر از همه واردات رسمی پیله تر به کشور رو به فراموشی رفت.

میزان توزیع تخم نوغان در مازندران در سال ۱۳۹۲ به کمترین میزان در تاریخ نوغان‌داری این استان یعنی کمتر از یک‌هزار و ۴۰۰ جعبه رسید و زنگ هشدار را برای فراموشی این بخش مکمل درآمدی حوزه کشاورزی به صدا در آورد.

روستاییان بخش‌های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل، آهنگرکلای قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغان‌داری را در مازندران انجام می‌دهند.

print

پاسخی بگذارید