واکاوی طرح استانی شدن انتخابات مجلس
گروه: سیاسی / سیاسی / مجلس
تاریخ: ۲:۳۶ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
از آنجا که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است و مردم میبایست بر پایه حجت شرعی به کاندیدای اصلح رای دهند، دهها و یا صدها برابر شدن کاندیداهای استان انتخاب اصلح را با مشکل مواجه میسازد.
ابراهیم کارخانهای*نظر به اهمیت و حساسیت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، و لزوم توجه مجدد به آسیبشناسی سیاسی، اجتماعی و امنیتی این طرح و با توجه به اینکه طرح مجددا در مسیر تصویب قرار گرفته است؛ نکاتی را در ۵ محور و در ۴۰ بند یادآور میگردد:
الف – چالشهای جدی در انتخاب کاندیداهای اصلح
۱- با استانی شدن انتخابات و کثرت تعداد کاندیداها قدرت انتخاب آگاهانه و درست از مردم سلب میگردد.
۲- از آنجا که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است و مردم میبایست بر پایه حجت شرعی به کاندیدای اصلح رای دهند، دهها و یا صدها برابر شدن کاندیداهای استان انتخاب اصلح را با مشکل مواجه میسازد.
۳- به علت کثرت کاندیداها مردم ناگزیرند صرفا به لیستهای انتخاباتی دیکته شده توسط گروهها و جریانات سیاسی و یا به تعداد محدودی از کاندیداها رای دهند.
۴- تعدد گسترده لیستهای انتخاباتی در سطح استان، انتخاب مردم را با سردرگمی در انتخاب کاندیداهای اصلح مواجه ساخته و امکان انتخاب کاندیداهای مستقل و شایسته را از بخش عمدهای از مردم سلب مینماید.
۵- به علت گستردگی حوزه انتخابیه از سطوح شهرستانی به استانی، امکان انتخاب نیروهای نخبه و توانمند که در حوزههای شهرستانی از رای بالایی برخوردارند از مردم سلب میگردد.
۶- با کاهش امکان ورود نیروهای نخبه شهرستانی در رقابتهای سخت و هزینه بر استانی، به مرور تعداد این نیروها در مجلس شورای اسلامی کاهش خواهد یافت.
ب- هزینههای کلان تبلیغاتی سد راه شایستهسالاری
۷- در صورت استانی شدن انتخابات و کشیده شدن انتخاب به دور دوم باتوجه به برگزاری انتخابات در کل استان بار مالی بسیار بالایی در سطح استان بر کاندیداها و دولت تحمیل میگردد.
۸- ابطال انتخابات یک حوزه شهرستانی منجر به برگزاری انتخابات در کل استان گردیده و هزینههای مالی و سیاسی بسیار بالایی را بر دولت، کشور و کاندیداها تحمیل میکند.
۹- در صورت استانی شدن انتخابات توجه مردم علاوه بر کاندیداها میبایست معطوف به سلامت کانالهای بزرگ تبلیغاتی و رسانهای در سطوح استانی و کشوری نیز باشد.
۱۰- با فراهم شدن تمرکز انتخابات در سطوح استانی ، امکان تسلط دشمن و جریانهای مخالف نظام بر مدیریت تبلیغات در راستای اهداف از قبل طراحی شده فراهم میگردد.
۱۱- با استانی شدن انتخابات امکان ورود نیروهای سیاسی و پر سر و صدا که در حوزههای شهرستانی به علت شناخت دقیق مردم از آنها با اقبال عمومی مواجه نیستند، در سطوح استانی به علت تبلیغات گسترده رسانهای و عدم شناخت رایدهندگان، افزایش خواهد یافت.
۱۲- با استانی شدن انتخابات به علت کاهش سطح آشنایی مردم با نمایندگان، نقش تبلیغات گسترده و کاذب در معرفی نمایندگان افزایش مییابد.
۱۳- با استانی شدن انتخابات سطح هزینههای انتخاباتی به شدت افزایش خواهد یافت.
۱۴- با استانی شدن انتخابات نقش چمدانهای پول در انتخاب کاندیداها بسیار پررنگ خواهد شد.
۱۵- با استانی شدن انتخابات کاندیداهای مقبول شهرستانی با وجود رای بالا به علت عدم امکان تامین هزینههای کلان تبلیغاتی استانی از ورود به مجلس شورای اسلامی محروم میشوند و برعکس کسانی با حداقل نصاب رای در همان شهرستان صرفا به علت قدرت پول در گستره وسیع تبلیغات استانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا میکنند.
۱۶- با بالا رفتن هزینههای انتخاباتی در سطوح استانی امکان ورود پولهای کثیف در انتخابات به شدت افزایش مییابد.
۱۷- با گسترش سرسامآور هزینههای انتخاباتی امکان اینکه صاحبان فکر و اندیشه و خلاقیت که سرمایههای آنها در فکر و توانمندی آنها نهفته است جای خود را به افراد فرصتطلب و متکی به باندهای ثروت و قدرت بدهند افزایش مییابد.
۱۸- با توجه تمرکز کاندیداها در سطوح استانی، امکان تاثیرگذاری هدفمند دشمن بر نتیجه انتخابات گسترش مییابد.
ج- کمرنگ شدن ارتباط مردم با نمایندگان
۱۹- با استانی شدن انتخابات رابطه بین مردم و موکلین با توجه به گستردگی حوزه انتخابیه و به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها به شدت کاهش یافته و موجبات نارضایتی مردم را فراهم میآورد.
۲۰- در صورت استانی شدن انتخابات به دلیل کاهش ارتباط مردم با نمایندگان امکان نظارت عمومی مردم بر نمایندگان کاهش خواهد یافت.
۲۱- با تغییر مسیر انتخابات، نمایندگان مردم وامدار جریانهای سیاسی و احزاب شده و ارتباط شفاف بین مردم و نمایندگان کمرنگ میگردد.
۲۲- با استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان به مراتب کمتر شده و موجبات نارضایتی بیشتر مردم فراهم میگردد.
۲۳- استان شدن انتخابات موجب کاهش سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه و دیدارهای مردمی آنها میگردد.
۲۴- به علت عدم امکان دسترسی نمایندگان به مردم، ارتباط بین نمایندگان و مردم که در موارد فراوانی به عنوان عوامل اطمینانبخش، مانع بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی در جامعه میگردید کاهش مییابد.
د- کاهش سطح نظارت و افزایش تخلفات
۲۵- نقش نظارتی نمایندگان با توجه به گسترش محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه کاهش مییابد.
۲۶- با استانی شدن انتخابات و تعدد کاندیداها، دامنه بروز تخلفات نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.
۲۷- نظارت دقیق بر انتخابات به علت کثرت کاندیداها و دامنه وسیع رقابتهای انتخاباتی به شدت کاهش خواهد یافت.
۲۸- تخلفات انتخاباتی که سابقاً در سطوح شهرستان وجود داشت با استانی شدن انتخابات به شدت گسترش یافته و مقابله با آنها با دشواریهای جدی مواجه خواهد شد.
هـ- آسیبشناسی امنیتی، سیاسی و اجتماعی
۲۹- با افزایش دخالتهای قومی و قبیلهای و نیز جریانهای سیاسی در انتخابات، ارتباط کاندیداها با مردم جای خود را به ارتباط کاندیداها به جریانهای هدایت شده خواهد داد و خواستههای حزبی و گروهی جایگزین خواستههای مردمی خواهد شد.
۳۰- مردمسالاری دینی به مرور جای خود را به باندهای قدرت و ثروت خواهد داد.
۳۱- پنهانکاریهای حزبی و سیاسی و تقسیم قدرت و سهمخواهی احزاب و تشکلها در تشکیل کابینه دولت به شدت افزایش خواهد یافت.
۳۲- نقش واسطهگریهای سیاسی برای ورود کاندیداها به لیستهای انتخاباتی احزاب پررنگتر میگردد.
۳۳- عدم شکل گیری احزاب قدرتمند در طی ۴۰ سال گذشته که نماد خواست و اراده مردم باشد بهترین گواه اراده مستقیم مردم خارج از بازیهای حزبی در اراده امور کشور است که با گسترده شدن حوزه انتخابیه، مردم با مشکل جدی در اعمال اراده مستقیم خود مواجه خواهند شد.
۳۴- با استانی شدن انتخابات آسیبهای امنیتی ناشی از دستهبندیهای قومی، قبیلهای و فرقهگرایی مذهبی در سطوح استانی به شدت افزایش یافته و امکان انتخاب کاندیداهای اصلح تحت تاثیر مسائل جانبی به شدت رنگ میبازد.
۳۵- با شکلگیری ائتلافهای پشت پرده در سطوح متمرکز استانی نقش شفاف مردم در انتخابات کاهش مییابد.
۳۶- با استانی شدن انتخابات مشکلات انتخاباتی کل استان را تحتالشعاع قرار داده و کشور را با مشکلات گستردهتری مواجه میسازد.
۳۷- در صورت بروز تخلفات انتخاباتی، رسیدگی به آنها از حوزه شهرستان به استان منتقل و با فراگیر شدن دامنه آن، کشور با آسیبهای امنیتی جدی مواجه میگردد.
۳۸- با رقابتی شدن انتخابات در سطوح استانی، جناحبندیهای سیاسی در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش یافته و کارامدی خانه ملت بیشتر تحت تاثیر بازیهای سیاسی قرار میگیرد.
۳۹- وقتی کاندیدای اصلح مورد نظر مردم با بالاترین رای در سطح شهرستان به مجلس راه پیدا نمیکند و کاندیدای دیگری در همان شهرستان با رای کمتر و پول بیشتر در تبلیغات استانی به مجلس راه مییابد. مردم آن شهرستان به مرور از شرکت در انتخابات دلسرد شده و این امر بر اعمال مردمسالاری دینی در انتخابات خدشه جدی وارد میسازد.
۴۰- نظر به اینکه در تصویب این طرح ارتقای جایگاه نمایندگی از سطح شهرستان به استانی مطرح است این اقدام با تصویب شرح وظایف نمایندگان در قالب سطوح شهرستانی، استانی و ملی امکانپذیر خواهد بود و ضرورتی ندارد که در حال حاضر و در شرایط ویژه منطقهای که توطئههای استکبار جهانی خصوصاً در زمان برگزاری انتخابات، برنامهریزی و مدیریت میگردد، انتخابات کشور با آسیبهای جدی سیاسی و امنیتی مواجه گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
* نماینده دورههای هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی
الف – چالشهای جدی در انتخاب کاندیداهای اصلح
۱- با استانی شدن انتخابات و کثرت تعداد کاندیداها قدرت انتخاب آگاهانه و درست از مردم سلب میگردد.
۲- از آنجا که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است و مردم میبایست بر پایه حجت شرعی به کاندیدای اصلح رای دهند، دهها و یا صدها برابر شدن کاندیداهای استان انتخاب اصلح را با مشکل مواجه میسازد.
۳- به علت کثرت کاندیداها مردم ناگزیرند صرفا به لیستهای انتخاباتی دیکته شده توسط گروهها و جریانات سیاسی و یا به تعداد محدودی از کاندیداها رای دهند.
۴- تعدد گسترده لیستهای انتخاباتی در سطح استان، انتخاب مردم را با سردرگمی در انتخاب کاندیداهای اصلح مواجه ساخته و امکان انتخاب کاندیداهای مستقل و شایسته را از بخش عمدهای از مردم سلب مینماید.
۵- به علت گستردگی حوزه انتخابیه از سطوح شهرستانی به استانی، امکان انتخاب نیروهای نخبه و توانمند که در حوزههای شهرستانی از رای بالایی برخوردارند از مردم سلب میگردد.
۶- با کاهش امکان ورود نیروهای نخبه شهرستانی در رقابتهای سخت و هزینه بر استانی، به مرور تعداد این نیروها در مجلس شورای اسلامی کاهش خواهد یافت.
ب- هزینههای کلان تبلیغاتی سد راه شایستهسالاری
۷- در صورت استانی شدن انتخابات و کشیده شدن انتخاب به دور دوم باتوجه به برگزاری انتخابات در کل استان بار مالی بسیار بالایی در سطح استان بر کاندیداها و دولت تحمیل میگردد.
۸- ابطال انتخابات یک حوزه شهرستانی منجر به برگزاری انتخابات در کل استان گردیده و هزینههای مالی و سیاسی بسیار بالایی را بر دولت، کشور و کاندیداها تحمیل میکند.
۹- در صورت استانی شدن انتخابات توجه مردم علاوه بر کاندیداها میبایست معطوف به سلامت کانالهای بزرگ تبلیغاتی و رسانهای در سطوح استانی و کشوری نیز باشد.
۱۰- با فراهم شدن تمرکز انتخابات در سطوح استانی ، امکان تسلط دشمن و جریانهای مخالف نظام بر مدیریت تبلیغات در راستای اهداف از قبل طراحی شده فراهم میگردد.
۱۱- با استانی شدن انتخابات امکان ورود نیروهای سیاسی و پر سر و صدا که در حوزههای شهرستانی به علت شناخت دقیق مردم از آنها با اقبال عمومی مواجه نیستند، در سطوح استانی به علت تبلیغات گسترده رسانهای و عدم شناخت رایدهندگان، افزایش خواهد یافت.
۱۲- با استانی شدن انتخابات به علت کاهش سطح آشنایی مردم با نمایندگان، نقش تبلیغات گسترده و کاذب در معرفی نمایندگان افزایش مییابد.
۱۳- با استانی شدن انتخابات سطح هزینههای انتخاباتی به شدت افزایش خواهد یافت.
۱۴- با استانی شدن انتخابات نقش چمدانهای پول در انتخاب کاندیداها بسیار پررنگ خواهد شد.
۱۵- با استانی شدن انتخابات کاندیداهای مقبول شهرستانی با وجود رای بالا به علت عدم امکان تامین هزینههای کلان تبلیغاتی استانی از ورود به مجلس شورای اسلامی محروم میشوند و برعکس کسانی با حداقل نصاب رای در همان شهرستان صرفا به علت قدرت پول در گستره وسیع تبلیغات استانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا میکنند.
۱۶- با بالا رفتن هزینههای انتخاباتی در سطوح استانی امکان ورود پولهای کثیف در انتخابات به شدت افزایش مییابد.
۱۷- با گسترش سرسامآور هزینههای انتخاباتی امکان اینکه صاحبان فکر و اندیشه و خلاقیت که سرمایههای آنها در فکر و توانمندی آنها نهفته است جای خود را به افراد فرصتطلب و متکی به باندهای ثروت و قدرت بدهند افزایش مییابد.
۱۸- با توجه تمرکز کاندیداها در سطوح استانی، امکان تاثیرگذاری هدفمند دشمن بر نتیجه انتخابات گسترش مییابد.
ج- کمرنگ شدن ارتباط مردم با نمایندگان
۱۹- با استانی شدن انتخابات رابطه بین مردم و موکلین با توجه به گستردگی حوزه انتخابیه و به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها به شدت کاهش یافته و موجبات نارضایتی مردم را فراهم میآورد.
۲۰- در صورت استانی شدن انتخابات به دلیل کاهش ارتباط مردم با نمایندگان امکان نظارت عمومی مردم بر نمایندگان کاهش خواهد یافت.
۲۱- با تغییر مسیر انتخابات، نمایندگان مردم وامدار جریانهای سیاسی و احزاب شده و ارتباط شفاف بین مردم و نمایندگان کمرنگ میگردد.
۲۲- با استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان به مراتب کمتر شده و موجبات نارضایتی بیشتر مردم فراهم میگردد.
۲۳- استان شدن انتخابات موجب کاهش سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه و دیدارهای مردمی آنها میگردد.
۲۴- به علت عدم امکان دسترسی نمایندگان به مردم، ارتباط بین نمایندگان و مردم که در موارد فراوانی به عنوان عوامل اطمینانبخش، مانع بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی در جامعه میگردید کاهش مییابد.
د- کاهش سطح نظارت و افزایش تخلفات
۲۵- نقش نظارتی نمایندگان با توجه به گسترش محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه کاهش مییابد.
۲۶- با استانی شدن انتخابات و تعدد کاندیداها، دامنه بروز تخلفات نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.
۲۷- نظارت دقیق بر انتخابات به علت کثرت کاندیداها و دامنه وسیع رقابتهای انتخاباتی به شدت کاهش خواهد یافت.
۲۸- تخلفات انتخاباتی که سابقاً در سطوح شهرستان وجود داشت با استانی شدن انتخابات به شدت گسترش یافته و مقابله با آنها با دشواریهای جدی مواجه خواهد شد.
هـ- آسیبشناسی امنیتی، سیاسی و اجتماعی
۲۹- با افزایش دخالتهای قومی و قبیلهای و نیز جریانهای سیاسی در انتخابات، ارتباط کاندیداها با مردم جای خود را به ارتباط کاندیداها به جریانهای هدایت شده خواهد داد و خواستههای حزبی و گروهی جایگزین خواستههای مردمی خواهد شد.
۳۰- مردمسالاری دینی به مرور جای خود را به باندهای قدرت و ثروت خواهد داد.
۳۱- پنهانکاریهای حزبی و سیاسی و تقسیم قدرت و سهمخواهی احزاب و تشکلها در تشکیل کابینه دولت به شدت افزایش خواهد یافت.
۳۲- نقش واسطهگریهای سیاسی برای ورود کاندیداها به لیستهای انتخاباتی احزاب پررنگتر میگردد.
۳۳- عدم شکل گیری احزاب قدرتمند در طی ۴۰ سال گذشته که نماد خواست و اراده مردم باشد بهترین گواه اراده مستقیم مردم خارج از بازیهای حزبی در اراده امور کشور است که با گسترده شدن حوزه انتخابیه، مردم با مشکل جدی در اعمال اراده مستقیم خود مواجه خواهند شد.
۳۴- با استانی شدن انتخابات آسیبهای امنیتی ناشی از دستهبندیهای قومی، قبیلهای و فرقهگرایی مذهبی در سطوح استانی به شدت افزایش یافته و امکان انتخاب کاندیداهای اصلح تحت تاثیر مسائل جانبی به شدت رنگ میبازد.
۳۵- با شکلگیری ائتلافهای پشت پرده در سطوح متمرکز استانی نقش شفاف مردم در انتخابات کاهش مییابد.
۳۶- با استانی شدن انتخابات مشکلات انتخاباتی کل استان را تحتالشعاع قرار داده و کشور را با مشکلات گستردهتری مواجه میسازد.
۳۷- در صورت بروز تخلفات انتخاباتی، رسیدگی به آنها از حوزه شهرستان به استان منتقل و با فراگیر شدن دامنه آن، کشور با آسیبهای امنیتی جدی مواجه میگردد.
۳۸- با رقابتی شدن انتخابات در سطوح استانی، جناحبندیهای سیاسی در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش یافته و کارامدی خانه ملت بیشتر تحت تاثیر بازیهای سیاسی قرار میگیرد.
۳۹- وقتی کاندیدای اصلح مورد نظر مردم با بالاترین رای در سطح شهرستان به مجلس راه پیدا نمیکند و کاندیدای دیگری در همان شهرستان با رای کمتر و پول بیشتر در تبلیغات استانی به مجلس راه مییابد. مردم آن شهرستان به مرور از شرکت در انتخابات دلسرد شده و این امر بر اعمال مردمسالاری دینی در انتخابات خدشه جدی وارد میسازد.
۴۰- نظر به اینکه در تصویب این طرح ارتقای جایگاه نمایندگی از سطح شهرستان به استانی مطرح است این اقدام با تصویب شرح وظایف نمایندگان در قالب سطوح شهرستانی، استانی و ملی امکانپذیر خواهد بود و ضرورتی ندارد که در حال حاضر و در شرایط ویژه منطقهای که توطئههای استکبار جهانی خصوصاً در زمان برگزاری انتخابات، برنامهریزی و مدیریت میگردد، انتخابات کشور با آسیبهای جدی سیاسی و امنیتی مواجه گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
* نماینده دورههای هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی