تاریخ: ۱۵:۱۹ :: ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
مشکلات مدیریتی و مالی گریبانگیر باشگاه سپیدرود رشت

تیم فوتبال سپیدرود رشت با مشکلات فراوان در رقابت های لیگ دسته دوم کشور حضور یافت و سرانجام مقام پنجم گروه خود را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیم فوتبال سپیدرود رشت در گروه اول رقابت های فوتبال لیگ دسته دوم کشور با تیم های فولاد نوین خوزستان، ملی‌حفاری اهواز، ویستا توربین تهران، اسپاد تهران، محتشم تبریز، علم و ادب تبریز، آوالان کامیاران، ایرانجوان بوشهر، امید گناوه، شهرداری بندرعباس، مس نوین کرمان، نفت‌ و گاز گچساران و شهرداری همدان هم گروه بود.

سپیدرودی ها در پایان رقابت های فصل جاری لیگ دسته دوم کشور با انجام ۲۶ بازی ، ۹ پیروزی ، ۱۰ تساوی و هفت شکست کسب کردند و با تصاحب ۳۷ امتیاز در رتبه پنجم جدول رده بندی گروه خود قرار گرفتند تا شانس صعود به رقابت های لیگ دسته اول را از دست دهند.

البته تیم فوتبال سپیدرود رشت در دیدار پایانی خود باید در یک بازی خارج از خانه در بندرعباس به مصاف تیم شهرداری بندرعباس می رفت که با توجه به اینکه نتیجه این دیدار تاثیری در جدول رده بندی نداشت و از سوی دیگر هزینه زیادی را باید باشگاه سپیدرود برای سفر به بندرعباس متحمل می شد، تیم سپیدرود از این سفر و انجام بازی خودداری کرد تا نتیجه این بازی سه بر صفر به سود تیم شهرداری بندعباس اعلام شود.

این در حالی است که تیم فوتبال سپیدرود رشت که با قدمتی ۵۰ ساله از تیم های پرطرفدار شهرستانی در سطح کشور بشمار می رود، ۲ سال پیش موفق شده بود به رقابت های لیگ برتر صعود کند اما در همان سال نتوانست سهمیه خود را حفظ و به لیگ دسته اول سقوط کرد.

اما تنزل سپیدرود به همین جا ختم نشد زیرا این تیم پس از سقوط از لیگ برتر به لیگ دسته اول، فصل گذشته نیز نتوانست نتایج خوبی را در این لیگ کسب کند و در نهایت به  لیگ دسته دوم سقوط کرد و هم اینک این تیم ریشه دار و قدیمی در لیگ دسته دوم هم نتایج قابل قبولی را کسب نکرد.

به هرحال با توجه به نتایج کسب شده توسط این تیم و عدم صعود به لیگ دسته یک کشور، طرفداران آن باید حداقل یک سال دیگر منتظر بمانند تا شاید تیمشان در فصل آتی، با قدرت در رقابت های لیگ دسته دوم حضور یافته و در نهایت با کسب نتایج مطلوب به لیگ دسته اول کشور صعود کند.

البته تنزل این تیم به لیگ دسته دوم کشور عوامل زیادی دارد که تعدادی از کارشناسان، ضعف مفرط مالکیتی و مدیریتی و همچنین بدهی های سپیدرود را مهمترین مشکلات این تیم طی چند سال اخیر می دانند که در نهایت باعث شده سپیدرود هم اینک در رقابت های لیگ دسته دوم حضور داشته و در نهایت نیز رتبه پنجم جدول رده بندی گروه خود را کسب کند که به طور حتم این عنوان شایسته این تیم قدیمی و پرطرفدار نیست.

نجات سپیدرود با برنامه ریزی اصولی و توان مالی مناسب امکان پذیر است

یکی از کارشناسان برجسته فوتبال گیلان و کشور نیز در خصوص شرایط تیم فوتبال سپیدرود رشت در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک برنامه ریزی و با یک تفکر اصولی همراه با توان مالی مناسب باید انجام شود تا سپیدرود از این وضعیت رهایی و نجات یابد.

امید هرندی افزود: هم اینک شاهدیم که در چند سال اخیر مشکلات این تیم قدیمی و پرطرفدار بیشتر و حدود ۲۰ میلیارد تومان نیز بدهی دارد اما با این وجود هر روز شاهد بستن قراردادهای جدید هستیم که این امر به باشگاه سپیدرود لطمه بیشتری وارد می کند چون بر بدهی های این تیم افزوده می شود.

وی که به عنوان سرمربی در تیم های گیلانی فعالیت داشته و دروازبان تیم منتخب گیلان نیز بود، ادامه داد: در چند سال اخیر نیز کار اصولی برای این باشگاه انجام نشد که برای تشکیل یک تیم قدرتمند باید کارهای زیربنایی انجام شود.

کاپیتان و دروازبان اسبق تیم منتخب گیلان اضافه کرد: به طور حتم برای برون رفت سپیدرود از مشکلات موجود ابتدا باید وضعیت مالکیتی آن مشخص شود، سپس این باشگاه باید از استعدادیاب ها کمک بگیرد که خوشبختانه تعداد آنها در گیلان نیز کم نیست، بازیکنان توانمند و جوان را به مربیان سپیدرود معرفی کنند تا این مربیان، برترین ها را انتخاب کنند تا یک تیم جوان بومی تشکیل شود.

هرندی ادامه داد: علاوه بر اقدامات زیربنایی و تامین منابع مالی مناسب با نیاز باشگا، لازم  است مربیان دلسوز، حرفه ای و آشنا با شرایط تیم انتخاب شود و این فرصت به آنان داده شود تا سپیدرود از بازیکنان جوان با استعداد سود ببرد وگرنه هیچ راه اصولی دیگر  وجود ندارد.

وی گفت: به طور حتم این مسیر می تواند به سپیدرود و همچنین به سایر باشگاه های گیلان که توان مالی مناسبی ندارند، کمک کند تا در یک دوره کوتاه مدت، یک باشگاه موفق شوند و هم اینک نیز شایسته نیست که تیم فوتبال سپیدرود رشت در لیگ دسته دوم حضور داشته باشد.

این مربی باسابقه و کارشناس فوتبال گیلان اظهار کرد: به طور حتم نتایج کسب شده تیم فوتبال سپیدرود رشت در رقابت های فصل جاری لیگ دسته دوم نیز راضی کننده نبود و علاوه بر آن، نتایج این تیم طی چند سال اخیز نیز راضی کننده نبوده چون این تیم از لیگ برتر به لیگ دسته اول و سپس به لیگ دسته دوم سقوط کرد.

هرندی افزود: از سوی دیگر نباید بازیکنان پا به سن گذاشته و اضافه تیمهای دیگر را جذب کنیم و باید با حضور بازیکنان جوان و فرصت دادن به کادرفنی، بتوانیم طی یکی دو سال ، تیم قدرتمندی را تشکیل دهیم که به طور حتم با این روش با کمترین هزینه مالی می توان تیم جوان و آینده داری را تشکیل داد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی چند سال اخیر شاهدیم که با بستن قراردادهای جدید با بازیکنان که اکثر آنان بازیکنان پا به سن گذاشته بودند، بخشی از مطالبات آنان پرداخت و مابقی پرداخت نشد که این امر باعث شده هر ساله بر بدهی های باشگاه سپیدرود افزوده شود و هم اینک بدهی های این تیم به حدود ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته که این نیز یکی از مشکلات و معضلات جدی سپیدرود محسوب می شود.

هرندی در خاتمه گفت: به هرحال امیدواریم که مشکلات این تیم قدیمی و پرطرفدار به زودی برطرف شود و از سوی دیگر امید است که نظرات کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد تا تیمهای فوتبال گیلان با ثبات و قدرت بیشتری در لیگ های کشور حضور یابند.

سپیدرود توان صعود به لیگ دسته اول را نداشت   

اما یکی دیگر از کارشناسان فوتبال گیلان که سالها به عنوان مربی و مدیر در باشگاه سپیدرود فعالیت داشت، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم فوتبال سپیدرود از نظر فنی و امکانات، توان صعود به لیگ دسته اول را نداشت.

سیدامیر فرحسینی افزود: متاسفانه مشکلات مالکیتی این باشگاه قدیمی همچنان پابرجاست که ریشه آن در اداره ورزش وجوانان گیلان است و مدیران این اداره باید این مشکل را حل کنند تا تیم واگذار و مشکلات آن برطرف شود.

وی که به مدت ۱۹ سال به عنوان مربی و مدیر در تیم های پایه سپیدرود رشت فعالیت داشت، بیان کرد: در استان های دیگر شاهدیم که تیم های دولتی ، نیمه دولتی و حتی خصوصی از حمایت برخوردارند اما در گیلان این امر اتفاق نمی افتد و چند سال اخیر نیز فقط شهرداری و شورای شهر رشت کمک هایی به تیمهای سپیدرود و داماش انجام داد.

فرحسینی اضافه کرد: البته در مقطع کنونی باید از مدیران باشگاه تقدیر و تشکر کرد که در یکی از بدترین و سخت ترین شرایطآن را پابرجا نگهداشتند، اما انتظارات بیشتری از این مدیریت جوان باشگاه داشتیم زیرا وی می توانست با تشکیل یک ساختار مدیریتی ، بهتر عمل کند.

معاونت اسبق تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش گیلان همچنین افزود: علاوه بر تشکیل ساختار مدیریتی قدرتمند، با پرداخت یکسری بدهی و جذب بازیکن و مربی کاربلد تیم سپیدرود در همین فصل هم می توانست حضور قدرتمندی در لیگ دسته دوم داشته باشد اما یکسال اخیر این امر اتفاق نیفتاد و مدیرعامل باشگاه فقط با کمک چند نفر، کارها را انجام می دادند و در نهایت نیز نتایج خوبی توسط تیم سپیدرود در لیگ دسته دوم کسب نشد. در حالی که کسب نتایج مطلوب کار غیرمنتظره ای نبود زیرا سپیدرود همواره در لیگ دسته دوم و لیگ دسته اول یکی از مدعیان جدی بشمار می رود.

فرحسینی در ادامه گفت: البته سهیل حق شناس سرمربی سابق سپیدرود تیم را خوب جمع و جور کرد و همچنین با آمدن سرمربی جدید و جذب چند بازیکن، وضعیت سپیدرود بهتر شد اما اگر این کارها و حمایت ها زودتر انجام می شد، شاید سپیدرود صعود می کرد.

مدیریت اجاره‌ای التیام موقت برای زخم‌های سپیدرود 

این مربی و کارشناس فوتبال گیلان خاطرنشان کرد: به هر حال متولیان ورزش گیلان نمی توانند انتظار موفقیت سپیدرود را با مدیریت اجاره ای داشته باشند و به طور حتم برای موفقیت این تیم پرطرفدار و قدیمی ، باید تکلیف مدیریت سپیدرود مشخص شود و همه مسئولان استانی و شهرستانی دست به دست هم دهند تا شاهد موفقیت این تیم باشیم.

مربی و مدیر اسبق تیمهای پایه سپیدرود رشت بیان کرد: این در حالی است که ۲ سال گذشته نیز شاهد این امر بودیم و همه مسئولان ورزشی و سایر مسئولان ارشد گیلان به سپیدرود رشت کمک کردند و این تیم به لیگ برتر صعود کرده بود.

فرحسینی به موفقیت تیمهای پایه سپیدرود نیز اشاره و اظهار کرد: از سوی دیگر شاهدیم که تیمهای پایه سپیدرود در فصل جاری رقابت های گیلان نتایج ارزنده ای را کسب کرده و پس از تیم فوتبال ملوان بندرانزلی موفق ترین باشگاه در گیلان بوده است.

وی اظهار کرد: تیم فوتبال جوانان سپیدرود رشت مقام قهرمانی گیلان را کسب کرد و به رقابت های لیگ جوانان کشور راه یافت و همچنین تیم های نوجوانان و امید سپیدرود نیز نتایج خوبی را کسب کردند که این امر نوید دهنده روزهای خوب برای این باشگاه است اما باید مشکل مدیریتی سپیدرود برطرف شود تا این تیم با این پشتوانه مناسب نتایج قابل قبولی را کسب کند.

print

پاسخی بگذارید