معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی ساخته و تکمیل نشدن خط ریلی رشت آستارا را نبود منابع مالی مورد نیاز آن دانست که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور – در گفتوگو با ایسنا در این باره اظهارکرد: برخی پروژهها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل میکند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که سبب میشود ۱۴۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت.
وی افزود: امیدواریم اعتبارات مورد نیاز حوزه حملونقل به ویژه حوزه ریلی از طریق منابع داخلی مانند صندوق توسعه ملی یا اعتبارات ویژه و مورد تاکید سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا بتوانیم از این طریق طرحهای اولویتدار و بسیار مهمی مانند خط ریلی رشت-آستارا را تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز ایران از طریق ترکمنستان به روسیه متصل است گفت: از سمت غرب روسیه که بار بیشتری در این محور هست و به اروپا اتصال بیشتری دارد نیز میتوانیم با تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه متصل شویم اما چرا تا کنون این خط ریلی را نساختیم. این طرح آماده است و همه مقدمات آن فراهم شده اما مشکل اساسی برای ساخت آن تامین مالی است. البته در این سالها تلاشهای بسیاری شد اما چشم ما به منابع خارجی بوده و یک بار منتظر فاینانس از چین بودیم و یکبار منتظر منابع کشورهای همسایه و روسیه.
خادمی ادامه داد: به نظر من برای راهاندازی و تکمیل پروژههای اولویتدار و بسیار مهم مانند خط ریلی رشت-آستارا که این پروژهها اهمیت و اولویت بالایی دارد، نباید منتظر خارجیها باشیم و باید از منابع داخلی صندوق توسعه ملی یا طرحهای اولویتدار سازمان برنامه و بودجه هزینه مورد نیاز آنها را تامین کنیم. چرا که در هم اکنون همه چیز برای شروع کار آماده است و قرارگاه خاتم نیز کارگاههای خود را آماده و تجهیز کره اس. همچنین پروژه ریلی چابهار-زاهدان- بیرجند و سرخس نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از کریدورهای اصلی کشور است که باید تکمیل شود.
وی با اشاره به اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز برای ساخت خط ریلی رشت- آستارا، اضافه کرد: رفع برخی از گلوگاهها نیز در اولویت قرار دارد که میتوان به خط ریلی شیراز-بوشهر و و رفع گلوگاههای جنوب اشاره کرد چرا که در آنجا یک ریل ۸۰ ساله داریم و ظرفیتهایی بسیاری در بنادر وجود دارد که هم اکنون به دلیل پایین بودن ظرفیت ریلی از آن استفاده نمیشود. اگر رفع گلوگاههای زیر ساختی به همراه توسعه توسعه ناوگان مد نظر قرار گیرد و بار از جاده به ریل انتقال پیدا کند دهیم اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد. بر اساس آمار سالانه۵۵۰ میلیون تن بار در کشور جابهجا می شود که سهم ریلی در این میان بسیار پایین و ناچیز است. بنابراین باید در بخش توسعه ریلی حرکتهایی انجام دهیم و درصد بیشتری از حمل بار را از جاده به ریل منتقل کنیم چرا که در حال حاضر حمل و نقل دریایی در رتبه نخست و حمل و نقل ریلی در رتبه دوم ارزرانترین برای جابهجایی بار قرار دارد و ما در کشور از گرانترین آن یعنی جادهای استفاده میکنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای توسعه شبکه ریلی در ایران موقعیت خاص ژئوپلیتیکی کشور و اتصال به جنوب شرق آسیا و اروپاست و میتوان از این طریق سالانه۳۰ تا ۵۰ ملیون تن بار تزانزیتی جابهجا کرد و درآمدهای ارزی بالایی برای کشور بدست آورد.