در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش بازارسازی دیجیتال است.
به گزارش اقتصاد گستر شمال ،ابولفضل شادمان، با توجه به توسعه و رشد فناروی های نوین در بخشهای مختلف صنعت و خدمات مالی پیش بینی میشود بیشتر کشورها به ســمت اقتصاد دیجیتال پیش بروند و این درحالی اســت که در این میان توسعه بیشتر این حوزه به عوامل مختلفی از جمله تصمیم گیری ها در سطح کلان دولت و کشــورها بستگی دارد. سرمایه گذاری و امنیت از جمله چالشــها در زمینه سرعت بخشیدن به اقتصاد دیجیتال است.
اقتصاد دیجیتال مفهومی نیســت که یکباره خلق شــده باشد، بلکه یک روند تکاملی آن را شکل داده است. اقتصاد دیجیتال را میتوان سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰ ،اقتصاد دانش بنیان در دهه ۱۹۸۰ ،اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول۲۰۰۰ معرفی کنیم.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ریشه آن چیزی که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می شود را در اقتصاد دانش بنیان میداند. این مجموعه، اقتصاد دانش بنیان را اقتصادی بر مبنای تولیــد، توزیع و کاربرد دانش تعریف می کند که در آن بر خلاف اقتصاد کلاسیک، مبنا بر کمیابی منابع نیست و در آن دانش بر خالف سایر منابع کلاسیک که هنگام مصرف مستهلک میشوند،میتواند بارها و بارها مصرف شود و هر بار رشد بیشتری داشته باشد.
بر اســاس مطالعات انجام شده در سالهای گذشته، پیشبینی می شد که تا ســال ۲۰۲۵ حدود ۲۴ درصد از سهم اقتصاد جهان مربوط به اقتصاد دیجیتال شود، اما گزارشهای اخیر نشان میدهد که با همه گیری ویروس کرونا، رشــد اقتصاد دیجیتال در جهان بیشتر از پیش بینی های گذشته افزایش یافته و پیش بینی های قبلی زودتر محقق شده است.
در حالی اقتصاد فضای مجازی یا اقتصاد دیجیتال شامل پدیده های جدید و نو در نظام اقتصادی می شــود که این پدیده ها پیش از این وجود نداشته والزم است مورد بررسی و ساماندهی قرار گیرند.
تحول دیجیتال و فناوریهای نوین سبب از بین رفتن میلیونها شغل در جهان و جایگزینی ماشین به جای انسان، خصوصا در مشاغل ساده و دارای فرایندهای تکراری می شود و در مقابل مشاغلی که تخصصی و نیاز به مهارت بالا هستند با افزایش تقاضا و کمبود نیرو در بازار کار مواجه خواهند شد.
از همین رو پیش بینی می شود که تا ۱۰ سال آینده کمبود نیروی متخصص فناوری اطالعات و ارتباطات در کشورهای پیشتاز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات بیشتر احساس
شود و این کشورها در صدد جذب متخصصان و نخبگان سایر کشورها از جمله ایران باشند؛ بر این اساس در صورت عدم پیش بینی سازوکار مناسب برای بهره گیری از ظرفیت نخبگان داخلی و جذب نخبگان بین المللی، ممکن است در آینده نزدیک با مشکل کمبود نیروی نخبه و متخصص در بخش فناوری اطلاعات مواجه شویم که این موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.
در این شرایط نیروی کار و نظام کسب و کار در بستر خارجی رشد و گسترش می یابد و این بستر و پلتفرم خارجی میتواند نسبت به مسدودسازی، تحریم، قانونگذاری و
دریافت مالیات از کسب و کارها اقدام کند که در نهایت منجر به از دست دادن این قدرت می شود و با روند سازوکار فعلی مدیریت حکمرانی کشور و نادیده گرفتن سند تحول دولت، روز به روز شاهد ضعف بیشتر حکمرانی خواهیم بود.
در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش بازارسازی دیجیتال است. کانالهای تبلیغات برای حوزه تجارت الکترونیک بسیار محدود شده است همچنین تمایل مردم
برای اســتفاده از اینترنت به اندازۀ قبل نیست. بر همین اساس کانالهای دیجیتال خیلی کوچکتر شده اند اکنون یکی از بزرگترین چالشها کوچکتر شدن بازارسازی دیجیتال برای کسب وکارهای اینترنتی است. ب
ه دلیل مشکلات اقتصادی، سبد خرید مردم به تامین کالاهای اساسی محدود شده و خرید کالاهای دیجیتال در رتبه های بعدی آنها قرار گرفته است. اگر تا پیش از این استفاده از کالاهای دیجیتال زیاد بود اکنون کاهش زیادی داشته است.