گروه: سیاسی
تاریخ: ۱۲:۰۳ :: ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
آمریکا تمام کشورهای وارد کننده نفت از ایران را تحریم می کند

ایالات متحده اعلام کرد تمام کشورهایی که از چهارم نوامبر اقدام به واردات نفت از ایران کنند، تحریم خواهند شد.

به نقل از نیویورک تایمز، ایالات متحده ساعاتی پیش اعلام کرد اگر کشوری از چهارم نوامبر سال جاری میلادی اقدام به واردات نفت از ایران کند را تحریم می کند و این تحریم شامل همه کشورها است.

البته این موضع سفت و سخت واشنگتن بازار نفت را پرتلاطم کرد و احتمالا همپیمانان و مخالفین آمریکا را دلسرد می کند. این در حالی است که بازارهای مالی در سال های اخیر نسبت به صدور معافیت آمریکا برای برخی از کشورها مانند هند و چین بمنظور کاهش واردات نفت از ایران عادت کرده بود.

همچنین یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت: احتمالا چنین معافیت هایی توسط دولت ترامپ صادر نخواهد شد؛ اگرچه بطور کلی هم غیر محتمل نیست.

به دنبال انتشار این خبر، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با تقریبا ۴ درصد افزایش به ۷۰.۶۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت هم با ۲.۳ درصد رشد به ازای ۷۶.۴۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

بر همین اساس، این اظهارات دولت ترامپ در آستانه نخستین نشست رسمی چند روز آینده در وین بعداز خروج آمریکا از برجام صورت می گیرد و قرار است دیپلمات های ارشد آمریکایی در حاشیه این نشست در مورد وضع محدودیت های بیشتر علیه ایران با همتاهای اروپایی خود بحث و گفتگو داشته باشند.

از طرفی هم برخی از کارشناسان بر این باور هستند که کشورهایی مانند چین و هند هرگز بطور کامل به واردات نفت خام خود از ایران پایان نمی دهند و حتی قبل از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی هم از ایران واردات نفت داشتند.

بر پایه این گزارش، در ماه جاری میلادی کشورهای اروپایی خواستار گرفتن معافیت از دولت ترامپ به منظور داشتن تبادلات تجاری با ایران شدند که تاکنون نتیجه ای را به همراه نداشته است.

به گفته کاترین بوئر، یک مقام ارشد سابق در وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم های بسیار سفت و سخت ایالات متحده علیه تهران می تواند کشورها را به سمت پیدا کردن راهی برای دورزدن آنها وادار کند.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید