مسرور مدیر منطقه آزاد انزلی خبر داد
تاریخ: ۲۱:۰۴ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان از ارسال اولین محموله کالایی از بندر بزرگ نینگبو چین به بندرکاسپین از مسیر کریدور جدید چین ، قزاقستان ، انزلی خبر داد .

به گزارش  اقتصاد شمال به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ،رضا مسرور اظهار داشت: این محموله از بندر نینگبو (Ningbo) در شمال شرق چین برای انتقال از مسیر این کریدور جدید ارسال شده و از طریق ریل به بندر آکتائو قزاقستان و با کشتی وارد بندر کاسپین می شود .
وی افزود: تعداد کانتیترهای این مرسوله ۴۲ کانتینر ۴۰ فوتی حاوی قطعات دوچرخه-لوازم موتورهای صنعتی-کاغذ دیواری-لنت خودرو و غیره به مقصد ایران است که از مسیر ریلی به سمت بندر اکتائو حرکت نموده و تا ۱۸ آذر محموله بارگیری شده توسط کشتی دوریتا در مجتمع بندری کاسپین پهلو گیری می کند.
مسرور دلیل اهمیت این محموله ترانزیت شده در مسیر کریدور جدید ایران و چین را انتقال بار از شرقی ترین نقطه چین به عنوان منطقه ای کاملاً توسعه یافته اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان (بندر آکتائو)،ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر از تیر ماه امسال و با حضور معاون اول رییس جمهور و مقامات ملی و استانی و روسای اتاق بازرگانی چین با پهلوگیری نخستین کشتی تجاری در این مسیر در مجتمع بندری کاسپین به صورت رسمی شروع به کار کرده است.
وی یاداور شد: محموله های قبلی این کریدور از مرکز و غرب چین به ایران حمل شده بود و اهمیت این محموله جدید به دلیل مبدا آن در شرق چین است که نشان دهنده مزیت این مسیر برای انتقال کالا از چین به ایران نسبت به مسیرهای فعلی است .
مسرور با اشاره به سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چینی ها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید خاطر نشان کرد: انتقال کالا در مسیر کریدور جدید چین و ایران، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همکاری مشترک منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با رییس اتاق بازرگانی چین برای بخش خصوصی بود.
وی افزود:در سفر ماه گذشته به این کشور و در جلسات تخصصی بر فعالسازی این کریدور مهم ترازیتی بعنوان بخشی از کریدور جاده ابریشم جدید تاکید شد.
مدیرعامل سازمان با اشاره به نقش این کریدور در توسعه مبادلات تجاری کشور و ترانزیت کالای کشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه اعلام کرد: در سفر اخیر دکتر نوبخت معاون رییس جمهور به گیلان برای راه اندازی آزمایشی مسیر ریلی قزوین -رشت –انزلی و بازدید از مسیر احداث خط ریلی رشت به مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی ، مزایای کریدور جدید ایران و چین که پس از چندین سال پیگیری از سوی این سازمان راه اندازی شد برای معاون رییس جمهور تشریح و با استقبال ایشان از این مسیر جدید حمل و نقل کالایی و تصریح بر نقش کریدور مزبور و منطقه آزاد انزلی در گسترش مبادلات دو کشور و توسعه تجارت در دریای خزر مواجه شد.
این کریدور از چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین- قزاقستان به بندر اکتائو در این کشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر کاسپین متصل می شود و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت۱۰ میلیون تن کالا فراهم شده و مزیت اصلی این کریدور، کاهش مسافت ،زمان و هزینه حمل و نقل کالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران است.
نینگبو شهری در شمال شرقی استان ججیانگ چین در ۲۵ کیلومتری دریای شرقی چین و به عنوان یکی از بنادر صنعتی و تجاری مهم این کشور از قرن هفتم تا به امروز شناخته می شود و آن را نمونه کوچکی از شهر شانگهای در اقتصاد چین قلمداد می کنند و بندر نینگبو از لحاظ توان عملیاتی در ارسال محموله های بازرگانی رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

print

پاسخی بگذارید