تاریخ: ۲۳:۴۳ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
آغاز فصل همکاری های مشترک بین منطقه آزاد انزلی و گرجستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با تاکید بر آغاز سرمایه گذاری مشترک بین منطقه آزاد انزلی و گرجستان گفت : این منطقه به لحاظ قرارگیری در مسیر کریدور های تجاری بین المللی و برخورداری از زیرساخت های مهم بندری و عمرانی می تواند در جذب سرمایه گذار و افزایش مراودات تجاری با گرجستان نقش کلیدی ایفا کند.

 به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، اکبر قاسمی سفیر جدید ایران در گرجستان در دیدار با  دکتر روزبهان اظهار داشت : آمارها بیانگر موفقیت منطقه آزاد انزلی در جذب سرمایه گذار خارجی بوده و تلاش می شود با رفع موانع و تسهیل در امر سرمایه گذاری برای ۶ ماه آینده افق جدیدی از همکاری های مشترک بین ۲ کشور را طراحی کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار گفت : موقعیت استراتژیک این منطقه در کنار توسعه زیر ساخت ها و حمایت از سرمایه گذاران منجر به بیش از یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی از جمله  ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی شد.

علی اکبر روزبهان با تاکید بر ظرفیت ها و زیرساخت های ایجاد شده در ابعاد مختلف به منظور جذب سرمایه گذار و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی بیان کرد: منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز سرمایه گذاری و کانون داد و ستد در بین کشورهای همسایه شناخته شده و  سال گذشته از سوی بخش خصوصی یکهزار و ۲۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه های متنوع انجام شده است.

وی ، کشت محصولات هیدروپونیک و تولید محصولات مشترک شیلاتی را یکی از ظرفیت های موجود به منظور انجام سرمایه گذاری عنوان و خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه ایران به خصوص روسیه تمایل زیادی به واردات مواد غذایی داشته و گیلان از مهم‌ترین استان‌های تولید کننده محصولات کشاورزی بوده و با جذب سرمایه گذار خارجی در زمینه کشت هیدروپونیک و فعالیت های شیلاتی می‌توان سهم کشورمان را در صادرات به بازار کشور های همسایه افزایش داد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های تولیدی داخلی و خارجی در شهرک های صنعتی این منطقه یاداور شد: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ واحد تولیدی و صادراتی در ۲ شهرک صنعتی این منطقه فعالیت می کنند که سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از تولیدات خود را به سرزمین اصلی صادر کردند .

روزبهان اظهار داشت : همچنین به زودی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین عملیات اجرایی شهرک شماره ۳ آغاز خواهد شد که این شهرک صنعتی بستری مناسب جهت سرمایه گذاری در حوزه فناوری برتر یا تکنولوژی پیشرفته (high-tech) و صادرات محور می باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر از جمله مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

منطقه آزاد انزلی  می تواند آزمونه ای (پایلوت) برای ایجاد مرکز مالی بین المللی باشد .

print

پاسخی بگذارید