تاریخ: ۱۲:۴۲ :: ۱۳۹۶/۱۰/۰۸

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ دارای ۱۱ مسئله اساسی است، از احتمال ۱۲۰۰ تومانی شدن قیمت بنزین در سال آینده خبر داد.

کاظم جلالی در خصوص موضوع فقرزدایی در لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: دولت در نظر دارد دهک هایی از جامعه را از دریافت یارانه نقدی حذف کند تا به میزان پرداختی به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند یا افرادی که درآمد کافی ندارند یا فاقد درآمد هستند، بیفزاید.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوعی که در این میان مطرح است این است که مکانیزم لازم برای این کار مشخص نیست و به ریز تعیین نشده است که چه میزان به هر خانوار پرداخت خواهد شد.

وی توضیح داد: افزایش قیمت های حامل های انرژی که در تبصره ۱۸ لایحه بودجه آمده است در خصوص فقرزدایی نیست بلکه در این تبصره آمده است ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل های انرژی به اشتغال زایی داده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۳ هزار میلیارد تومان از بخش یارانه ها برای فقرزدایی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: سال گذشته دولت ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه های نقدی در نظر داشت و همچنین ۴ هزار میلیارد تومان به بحث نان اختصاص داده بود. در بودجه سال ۹۷ در نظر دارد علاوه بر ۳۷ هزار میلیارد تومان برای فقرزدایی ۳ هزار میلیارد تومان در بخش نان در نظر بگیرد بنابراین ارقام به نسبت سال گذشته تفاوت چشمگیری نداشته است .

سازوکار حذف یارانه نقدی در بودجه سال ۹۷ مشخص نیست

وی گفت: براساس برآورد مرکز پژوهش ها حدود ۳۰ میلیون نفر از گرفتن یارانه نقدی باید حذف شوند اما ساز وکار آن هنوز مشخص نیست و دولت باید در این زمینه توضیحاتی ارائه کند.

جلالی با تاکید بر اینکه بودجه سال ۹۷ یک گام به پیش است، اظهار داشت: اتفاقات مثبتی در لایحه بودجه سال آتی رخ داده است و در کل رویکرد حاکم بر این لایحه خوب ارزیابی می شود اما چند مشکل اساسی دارد که مهم ترین آن این است که میزان درآمد در سال ۹۷ بالغ بر ۲۹۴ میلیارد تومان برآورد شده است و هزینه ها با احتساب هزینه ها در سال ۹۴ حدود ۲۷۱ هزار میلیارد تومان است بنابراین ۲۳ هزار میلیارد تومان فاصله بین درآمد و هزینه ها داریم.

نگرانیم  ۶۷ هزارمیلیارد تومان برای اشتغالزایی سرنوشت نامطلوبی داشته باشد

وی ادامه داد: دولت حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته است بحث ما این است که در اشتغال مانند طرح های زود بازده عمل نشود یعنی اگر ظرفیت براساس ضوابط کاملا دقیق ایجاد نشود احتمال دارد ۶۷ هزار میلیارد تومان دچار مشکل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: در اجرای حذف یارانه نقدی باید دقیقا مشخص شود که با چه ضوابطی خانوارها و دهک ها از دریافت یارانه نقدی منع می شوند و با چه مکانیزمی در جهت فقرزدایی مبالغی در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرد.

جلالی در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دولت قصد دارد از افزایش قیمت حامل های انرژی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان کسر درآمد کند، توضیح داد: کسب درآمد این مبلغ بستگی به این دارد که با چه فرمولی قرار است حامل های انرژی افزایش پیدا کند، این نکته حائز اهمیت است که در مجلس عده ای مخالف این موضوع هستند و کمیسیون انرژی کلا تبصره ۱۸ را رد کرده است.

احتمالا بنزین ۱۲۰۰ تومان می شود

وی گفت: باید مشخص شود که برای کسب ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فقط قرار است بنزین و گازوئیل گران شود یا سایر حامل های انرژی نیز افزایش قیمت خواهند داشت اگر دیدگاه دوم در نظر گرفته شود در واقع باید حداقل هر حامل انرژی ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد و به عبارت دیگر قیمت بنزین ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه عمرانی بیان داشت: دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته است در این حوزه دولت ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چاپ اوراق قرضه در نظر گرفته است که این مسئله بسیار جدی است.

این نماینده مجلس توضیح داد: در سال ۹۷ باید حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان اصل اوراق مشارکت پرداخت شود و سود این اوراق بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می شود این در حالی است که مقرر شده ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق مشارکت چاپ شود.

جلالی ادامه داد: یعنی در سال های آینده با این روش منابع کشور را پیشخور کرده ایم این دقیقا کاری است که شهرداری ها زمانی با شهرهای کلان انجام داده بودند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه سهم صندوق توسعه ملی ۳۲ درصد است، گفت: دولت در نظر دارد ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کند این یعنی سهم صندوق برخلاف برنامه ششم ۲۰ درصد شود که برای این کار هم باید رأی دو سومی از مجلس گرفته شود و هم نیاز به اذن رهبری دارد.

نقاط ابهام در لایحه بودجه کم نیست

وی تاکید کرد: نمی خواهم بگویم که همه بودجه منفی است و یا رسانه ها به نکات منفی این لایحه بپردازند بلکه ضمن اینکه نکات مثبتی در لایحه بودجه وجود دارد ، اما نقاط ابهام در آن کم نیست.

پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان تحمیل به دولت است

جلالی با تاکید بر اینکه باید بودجه صرفه جویانه ای برای کشور طراحی کنیم، گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد برای شاغلین در نظر گرفته شده است و ۹۷ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد برای بازنشستگان که حاکی از نزدیک شدن حقوق بازنشستگان به کارکنان است که این در واقع تحمیل به دولت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این در حالی است که صندوق های بازنشستگی باید عهده دار حقوق ها می شدند، لازم به ذکر است که علاوه بر بودجه ۹۸ هزار میلیارد تومانی برای حقوق و دستمزد بازنشستگان اعتبار جداگانه ای برای صندوق تامین اجتماعی جهت پرداخت به بازنشستگان در نظر گرفته شده است که رقم قابل توجهی است.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش ها ۱۱ مسئله اساسی در لایحه بودجه سال ۹۷ شناسایی کرده است، گفت: حل این نکات نیازمند مفاهمه جدی بین مجلس و دولت است و به اراده دسته جمعی نیاز دارد، در این لایحه هم موضوعات خوب وجود دارد و هم لازم است ساز و کارهایی برای اجرای برخی نکات تعیین شود.

منبع:خانه ملت

print

پاسخی بگذارید