تاریخ: ۱۱:۴۱ :: ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
سبزه عید را کی بکاریم؟

در این روزهای پایانی سال و با توجه به نزدیک شدن سال جدید یکی از چالش‌های بانوان عزیز تهیه سبزه عید در زمان مناسب است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،شاید برخی تصور کنند سبز کردن حبوبات کار دشواری نیست، اما از آنجایی ‌که زمان رشد هر یک از حبوبات و نحوه نگهداری آن‌ها متفاوت است، ممکن است مجبور شوید چندین بار این کار را با سعی و خطا پیش ببرید در ادامه چند روش سبز کردن سبزه عید را برایتان ذکر می کنیم.

  • عدس : دو هفته قبل از اسفند ماه
  • شنبلیله و ارزن : ۱۶ اسفند
  • ماش : ۱۸ اسنفند
  • گندم : ۲۰ اسفند
  • خرفه و شاهی : ۲۲ اسفند ماه
  • آموزش سبزه ساده:

سبزه گندم یا همان سبزه ساده

  • برای شروع کار یک بطری نوشابه را انتخاب کنید و سر تا سر بطری را با پنبه بپوشانید. به این صورت که ابتدا پنبه را خیس کنید بعد حالت نمدار دور تا دور بطری را بپوشانید. تا یک حالت فشرده پیدا کند.
  • حال اگر می‌خواهید از بذرهای لعابدار استفاده کنید و سبزه تان را با آن بیندازید. به این صورت که یک استکان شاهی با پنج لیوان آب خیس کنید. اگر هم با بذر منداب یک استکان بذر با دو نیم لیوان آب خیس کنید.
  • بذر منداب یا شاهی، یک لایه از بذر را با قاشق به سطح پنبه بکشید. اگر بذر شبدر به کار ببرید لازم است یک پیمانه بذر شبدر و تخم شربتی  را با هم قاطی کنید. یک پیمانه بذر شبدر، نصف پیمانه تخم شربتی و چهار پیمانه آب را با هم مخلوط کنید. با این روش یک حالت ژله پیدا می‌کند و از لحاظ دوام خیلی ماندگار است.
  • بذر منداب از بوی بدی برخوردار است، اما بذر شبدر این حالت را ندارد. پس ما در این قسمت بذر شبدر را روی سطح کار را پوشش می‌دهیم.
  • زمانی که تمام سطح را با بذر پوشش دادید. یک روکش نایلونی روی سطح کار بکشید. به این صورت بالای نایلون را دو تا سوراخ کوچک ایجاد کنید بعد نایلون را روی سطح کار بکشید. این سوراخ ها باعث رد و بدل شدن هوا داخل جوانه ها می‌شود.
  • حداقل ۲۴ ساعت این روکش روی سطح کار شما می‌ماند. تا زمانی که روکش روی آن هست روزی سه بار با آبپاش آب دهید.
  • بعد از اینکه روکش پلاستیکی را برداشتید احتیاج زیاد به آب ندارد. روزی یکبار آب دادن کفایت می کند.
  • بعد از پنج روز طول خواهد کشید تا سبزه کاملی داشته باشید. هر چقدر سبزه شما بزرگتر شود آب دهی کمتر می‌شود.

جای سبزه باید خنک و از نور کافی برخوردار باشد.

  • اگر خواستید سبزه شما بصورت درختچه باشد، یک اسفنج را انتخاب کنید و به صورت مخروطی شکل برش بزنید. بعد روی سطح کار را پنبه خیس شده بکشید و بذر مورد نظرتان را روی آن بکشید و با دستور و نکات فوق پیش بروید.

 آموزش نوع دیگر سبزه پرتقال و نارنج:

آموزش هسته مرکبات برای سبزه عید

این نوع آموزش برای کاشت و سبز کردن تمامی هسته های مرکبات است. هسته های گریپ فروت، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و حتی لیمو ترش کاربرد دارد.

اصولا در سفره های عید از هسته‌های پرتقال ، لیمو ، نارنج، بذر گندم، عدس ، ماش و شاهی  ….. زیاد استفاده می‌شود.

از آنجایی که هر ساله بسیاری از سبزه ها در آخر عید نابود و دور ریخته می‌شود، بهتر است بجای هدر رفتن آب و دور ریختن سبزه ها استفاده بهینه تری داشته باشیم . به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم بجای کشت بذر از نهال استفاده کنید. نهال پرتقال و نارنگی، این نوع نهال ها زیبایی خاص خودشان را دارا هستند.

سبزه عید بسیار زیبا و به هیچ وجه نمی‌توان از آن صرف نظر کرد و آن را ندید گرفت. پس ما در اینجا به جای کشت سبزه گندم، عدس و کشت بذرها ، سر سفره هفت سین، انواع نهال شیک و خاصی خواهیم داشت.

با این نوع کشت عمر سبزه و نهال شما طولانی‌تر و باعث هوای پاک در محیط خواهند شد.

برای این کار ابتدا هسته های نارنج، پرتقال، نارنگی یا لیمو را به مدت دو روز در آب خیس کنید. بعد گلدانی را انتخاب کنید و داخل آن خاک سبک بریزید. بهتر است از خاک باغچه استفاده کنید و بذرها را درون گلدان بکارید. اگر از حالا شروع کنید تا عید نهال های کوچکی خواهید داشت.

  1. ابتدا هسته های مرکباتی را که مد نظرتان هست را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید.
  2.  بعد از دو روز پوست روی هسته را به آرامی جدا کنید تا قسمت سبز مغز آن ضربه نبیند.
  3. بعد قسمت سبز دانه را داخل آب قرار دهید تا خشکیده نشوند.
  4. تخم سبز مرکبات را با توجه و دقت بصورت منظم روی خاک گلدان بچینید. گلدانی را انتخاب کنید که ته آن سوراخ داشته باشد و هنگام آب دادن آب اضافی از آن خارج شود و باعث خراب و پوسیدگی نهال شما نشود.

هنگام کاشت دانه‌ها سعی کنید فاصله را رعایت کنید. نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک بهم باشند.

بعد از اینکار روی سطح دانه ها را یک لایه خاک نازک بریزید و با سنگ‌های ریز بپوشانید.

برای آبیاری خاک از اسپری استفاده کنید. در روز اول و دوم بعد از آب دادن روی سطح کشتتان را نایلون بگذارید و گلدان را در جایی قرار دهید تا نور کافی به آن بخورد. اگر جایی آفتابگیر باشد، بهتر است.

دانه ها بعد از ۱۵ الی یکماه جوانه می‌زند و از لابلای سنگها سبزه زیبایی بیرون می‌آید. این جوانه ها بزرگ و بزرگتر خواهند شد. اگر خوب رسیدگی کنید، بعد از دو سال می‌توانید آن را در باغچه بکارید و نهالی زیبا داشته باشید.

 

نکته و ترفند:

  • برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، پوست تخم مرکبات را جدا کنید و قسمت سبز را بکارید و اینکار زودتر شما را به نتیجه خواهد رساند.
  • نکته بعدی، اینکه روی سطح خاکتان را همیشه خیس و مرطوب نگه دارید. می‌توانید از اسپری استفاده کنید.
  •  برای جوانه زدن تخم مرکبات باید صبوری به خرج دهید تا زمانی که به مرور جوانه زند.
  • بهتر است برای کشت از ماه بهمن شروع کنید و دست بکار شوید.
  • روش دیگر سبزه در آب

آموزش سبزه در آب برای سفره هفت سین

این روش کاشت به این صورت است:

تنگی شیشه ای دهانه گشادی را انتخاب کنید و داخل آن شن بریزید. از گل فروشی‌ها بذری بنام مونتی کارلو تهیه و روی شن داخل گلدان بپاشید و به وسیله اسپری آبپاشی کنید. برای اینکه رطوبت کافی حفظ بشه روی سطح ظرف را با سلفون بپوشانید.

می‌توانید گلدان را زیر نور مهتابی و لامپ نگهداری و هر روز آب اسپری کنید تا خوب آبیاری شود. بعد از چند روز جوانه خواهد زد. زمانی که سبزه تقریبا به یک سانت رسید به آرامی داخل تنگ را پر از آب کنید.

نکته: برای تهیه بذر چمن و سایر بذرهای دیگر بهتر است، به آکواریوم فروشی ها سر بزنید.

۵. آموزش کاشت گندم مرحله به مرحله:

سبزه گندم عید نوروز

  • برای سبزه گیاه گندم باید بیستم اسفند ماه یعنی ده روز قبل از عید نوروز جهت سبز کردن این گیاه اقدام کنید.
  • ابتدا یک استکان یا یک فنجان گندم را داخل یک ظرف بزرگ خیس کنید. حدود دو روز اجازه دهید، گندم ها درون آب بمانند. در این فاصله آب گندم را چندین با تعویض کنید.
  • بعد از دو روز مشاهده خواهید کرد، گندم ها جوانه های ریزی زده اند. حال یک پارچه نخی آماده کنید و درون صافی یا آبکش پهن کنید و گندم ها را درون آن بریزید و بعد از اینکه آب اضافی آن خارج شد، روی سطح گندم ها را با یک پارچه کاملا بپوشانید و حدود سه روز پشت پنجره قرار دهید تا نور کافی به آن برسد.
  • سعی کنید روی پارچه را مرتب نمدار نگه دارید. اول پارچه را کاملاً خیس کنید بعد بصورت اسپری آب مرطوب کنید. حتماً زیر آبکش را ظرف قرار دهید تا آب اضافی درون آن قرار گیرد.
  • زمانی که گندم ها جوانه زدند و رشد کردند ، جوانه ها را به آهستگی در ظرف مورد نظرتان انتقال دهید، در این صورت می توانید بصورت مستقیم آبیاری کنید.( آب بصورت کم آبیاری شود نه زیاد).
  • زمانی که جوانه ها را به ظرف مورد نظرتان انتقال دادید با یک پارچه نمدار سطح آن را بپوشانید و در مقابل نور خورشید قرار دهید. جوانه ها به مرور سبز رنگ خواهند شد. در اینصورت می‌توانید پارچه را از روی سطح جوانه ها بردارید.
  • ظرف سبزه را پشت پنجره بگذارید تا نور کافی به آن برسد و هر روز کمی آب به جوانه ها داده شود تا بدرستی رشد کند.

بعد از چند روزی گندم شما سبز و بسیار زیبا خواهد شد . در آخر دور سبزه را با روبان تزیین کنید و برای عید نوروز در سفره هفت سین قرار دهید.

سبزه ماش و شاهی

کاشت سبزه یکی از رسوم زیبا و جذاب عید است که توسط خانواده ها قبل از شروع عید یعنی اسفندماه انجام می گیرد. همانگونه که می دانید سبزه را میتوان از انواع دانه هایی مثل عدس، تخم آفتابگردان، شاهی و … به عمل آورد. هر کدام از این بذر و دانه ها زیبایی و شکل خاص خود را دارند.

سبزه ماش

سبزه ماش از جمله سبزه هایی است که زود رشد میکند. بهتر است حدود ۱۲ روز قبل از عید اقدام به کاشت این بذر کنید. این سبزه نسب به عدس زودتر و نسبت به خاکشیر رشد کندتری دارد.

طرز کاشت سبزه ماش

در ادامه روش کاشت این بذر را با هم مرور میکنیم:

  1. ابتدا مقداری ماش سالم و تازه تهیه کنید. میزان ماشی که تهیه میکنید بستگی به اندازه ظرفی دارد که میخواهید ماش را در آن بکارید.
  2. ماش را در در کاسه ای مناسب ریخته و سپس به میزانی که آب به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح آن قرار بگیرد، روی آن را پر کنید. سپس اجازه دهید که ماش‌ها حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت در آب خیس بخورند.
  3. حال آب کاسه یا ظرف موردنظر را خالی کرده و ماش‌ها ر ظرفی که می‌خواهید در آن رشد کند بریزید. سطح ماش‌ها را با دست صاف کرده و روی آن را با پارچه ای نخی و نمدار بپوشانید. برای جلوگیری از خشک شدن پارچه حدود چهار یا پنج بار در طول روز آن را با اسپری آب خیس نمایید.
  4. نکته قابل توجه این است که وجود پارچه نمدار تا زمان جوانه زدن ماش‌ها ضروری است. پس مشاهده کردن جوانه ماش‌ها و سبز شدن آنها میتوانید پارچه را از روی آنها بردارید.
  5. پس از برداشتن پارچه، سبزه را چند بار در روز به وسیله اسپری آب، آبرسانی کنید. در نظر داشته باشید که آبی در ته ظرف باقی نماند چرا که این امر باعث میشود که سبزه پوسیده و رشد خوبی نداشته باشد. این روند را تازمانی که اندازه ماش‌ها به اندازه دلخواه شما رسید ادامه دهید.
  6. سبزه شما آماده است و میتوانید آن را بر روی سفره هفت سین زیبایتان قرار دهید.

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش:

  • محیط سرد باعث رشد کند سبزه ماش شده و بالعکس محیط گرم باعث رشد سریع تر سبزه می شود.
  • نور کافی و مناسب باعث رشد بیشتر سبزه می شود، پس ظرف سبزه را در محلی مناسب قرار دهید.
  • ظروف سفالی و چینی بهترین گزینه برای آماده‌سازی سبزه به حساب می آیند.
  •  آبی که برای آبیاری سبزه ماش استفاده می نمایید حتما باید ولرم باشد تا صدمه ای به سبزه نزند.

سبزه شاهی

سبزه شاهی از سبزه‌هایی است که بسیار حساس است. در نتیجه هم در حال کاشت و هم نگهداری آن باید به شدت مراقب آن بود تا شادابی و ظراف خود را از دست ندهد.

سبزه شاهی

در ادامه باهم روش کاشت این بذر را مرور میکنیم:

  1. لوازم مورد نیاز کاشت شاهی یعنی پنبه، آبپاش، پارچه تنظیف و بذر شاهی را تهیه کنید.
  2. پس آماده سازی این وسایل، ظرف موردنظر برای کاشت را کاملا با آب خیس کنید. چراکه در غیر این صورت پنبه به خوبی به ظرف نمیچسبد و ظرف پنبه را جذب نمیکند.
  3. پنبه را به خوبی به ظرف بچسبانید، به گونه ای که تمامی سطح ظرف به خوبی با پنبه پوشیده شود. سپس به تمامی پنبه های پهن شده با آبپاش، آب ریخته تا سطح آن کاملا مرطوب شود.
  4. حال پارچه تنظیف را بر روی سطح پنبه کشده و سطح آن را به خوبی مرطوب کنید.
  5. بذرهای شاهی را بر روی پارچه به طور منظم پخش کنید. قابل ذکر است که هرچه لایه بذر نازکتر باشد بذرها رشد بهتری خواهند داشت و سریعتر نیز سبز میشوند. در غیر اینصورت جوانه‌ها کمتر سبز میشوند.
  6. پس از قرار دادن بذرها سزح ظرف را باید به مدت ۲۴ساعت با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت بذر از بین نرفته و به خوبی رشد یابند. فراموش نکنید که قبل از اینکار سطح بذر ها را به خوبی مرطوب کنید و همچینین آبیاری منظم فراموش نشود.
  7. پس از ۲۴ساعت پلاستیک را برداشته و سطح آن را مجددا آبیاری نمایید تا رطوبت به سطح پنبه و پارچه زیری آن برسد. بهتر است بدانید که پس از ۲۴ ساعت دوم و ۲۴ ساعت سوم بذرها جوانه خواهند زد و ظاهر بانمکی را به خود خواهند گرفت.

نکاتی در مورد کشت سبزه شاهی:

  •  بذر شاهی مانند سبزه ماش به حدود ۵ برابر آب برای خیساندن نیازدارد.
  • توجه داشته باشید که برای پرپشت شدن جوانه ها می توانید نصف قاشق کود اوره را در نیم لیتر آب حل کرده و یک مدت به صورت یک روز در میان آن را آبیاری کنید.
  •  اگر در منطقه ای گرم و خشک زندگی می کنید توصیه می شود که سطح بستر کشت را بپوشانید تا خاک میزان رطوبت کمتری را از دست بدهد.
  •  در طول روند سبز شدن بذرهای شاهی مراقب رطوبت بستر کاشت باشید و در صورت خشک شدن سطح پارچه آن را آبیاری نمایید.
print

پاسخی بگذارید