دیدگاه
گروه: فرهنگی
تاریخ: ۱۵:۲۵ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
روزی برای بابل

ایرج نیازآذری *:از سال ۸۶ که در جریان‌سازی رسانه‌ای مناسبت ۱۴آبان روز مازندران ایفای نقش نمودم تاکید داشتم که همه شهرهای استان می‌توانند وفق مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور روز اختصاصی ثبت نمایند و پیرو همین پیشنهاد اصرار دارم ۱۵ آبان (۱۲۸۱) سالروز تولد خیر نیک‌اندیش و پرآوازه شهرمان زنده‌یاد سیدحسین فلاح نوشیروانی که با […]

ایرج نیازآذری *:از سال ۸۶ که در جریان‌سازی رسانه‌ای مناسبت ۱۴آبان روز مازندران ایفای نقش نمودم تاکید داشتم که همه شهرهای استان می‌توانند وفق مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور روز اختصاصی ثبت نمایند و پیرو همین پیشنهاد اصرار دارم ۱۵ آبان (۱۲۸۱) سالروز تولد خیر نیک‌اندیش و پرآوازه شهرمان زنده‌یاد سیدحسین فلاح نوشیروانی که با هفته وقف تقارن پیدا کرد، بنام روز بابل نام‌گذاری شود.

?ضمن تکریم همه مفاخر و مشاهیر بابلی و احترام به وقایع تاریخی و مناسبتی یا آیین‌های ملی و مذهبی اما در میان رویدادها و شخصیت‌های تاریخی و معاصر بابل جامعیت و اثربخشی اجتماعی نوشیروانی از دیگران مردمی‌تر و فراگیرتر است. آثار خیر نوشیروانی بزرگ در حوزه‌های مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و آموزشی، عمرانی، درمانی و خدماتی در جای جای بابل -شهر نیک‌اندیشان- چون شمع روشنی بخش دیارمان است.

?بی‌گمان هر بابلی به نوعی از آثار خیر و نیات خداپسندانه سید جلیل‌القدر نوشیروانی بزرگ بهره جسته و چه با شکوه خواهد بود که بابلی‌های ترقی‌خواه برای تعالی و همبستگی اجتماعی #نام‌روز_شهرشان سالروز تولد واقفی نیک‌اندیش چون نوشیروانی بزرگ باشد.

?نوشیروانی یک فرد نیست بلکه اندیشه بلندی است که به فکر پیشرفت و تعالی جامعه بوده و آثارش خیر کثیر است.
?نوشیروانی هویت‌ساز، حرکت بخش و آینده‌نگر بوده، می‌تواند الگوی عینی و نماد نوع‌دوستی و ترقی‌خواهی بابلی‌ها باشد.

?نوشیروانی علاوه بر احداث مراکز و موسسات مختلف عام‌المنفعه که ارزش اقتصادی بیش از هزار میلیاردی دارد خودش به فرهنگ خیرخواهی و نماد نیک‌اندیشی بدل گشت و افراد بی‌شماری او را الگوی خویش قرار داده تا جایی‌که شهرستان بابل از حیث خیرین و مشارکت‌های مردمی زبانزد خاص و عام است و حتی از لحاظ وقف نیز جز شهرهای مهم کشور به حساب می‌آید.

?اما نام‌گذاری روز بابل چه آثاری دارد و چه ضرورتی به این عنوان‌سازی می‌باشد؟!

▫️نام‌گذاری یک روز برای استان و شهرستان هویت‌ساز، انسجام‌گر و تعالی‌بخش است و موجب تحرک نیروها و گروه‌های اجتماعی معطوف به ترقی و توسعه می‌گردد و نقش بالندگی و بازسازی اجتماعی خواهد داشت. از سویی وطن محور مشترک همه نیروهای اجتماعی است تا در کنار هم با همه اختلافات مشارکت هم‌گرایانه داشته باشند.

▫️روز یا هفته فرهنگی بابل ظرفیتی برای هم‌گرایی و نوع‌دوستی و بستری برای بیان مزیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی زادبوم است. روز بابل می‌تواند زمینه شادابی و نشاط جوانان و نوجوانان این کهن دیار را برای توسعه و تعالی با ابتکارات و خلاقیت‌های فرهنگی وهنری فراهم نماید.

▫️در این قلم بار دیگر از نیروهای فرهنگی و اجتماعی می‌خواهم برای نام‌گذاری روز بابل و برگزاری برنامه‌های هویت‌ساز و تعالی‌بخش بسیج شوند و از این مناسبت برای گذار از تالماتی که بر شهر چیره گشته استفاده نمایند.

▫️شهرستان بابل از جنبه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، تجاری و اقتصادی، علمی و آموزشی، طبیعی، زیستی و به‌خصوص نیروهای انسانی توانمند ویژگی‌های بارزی دارد که از طریق مناسبت‌گرایی و نهادسازی قابلیت پیشرفت دارد.

▫️شهرستان بابل علاوه بر مواریث تاریخی و فرهنگی وقایع، مشاهیر، مفاخر، نخبگان، بزرگان و قهرمانان ارزنده‌ای دارد که معرفی و تجلیل از آن‌ها ضروری است. فرهنگ، آداب و سنن بومی و محلی ارزشمندی در این کهن دیار به یادگار مانده که معرفی، بازنشر و بازتولید آن‌ها برای نسل امروز شوق‌آفرین و حرکت‌بخش می‌باشد.

▫️نام‌گذاری یک روز بنام بابل زایشگر آثار علمی، فرهنگی و هنری و فرصتی برای بیان مزیت‌ها و توانمندی‌های این شهرستان، تحرک کنشگران و تقویت جریان‌های اجتماعی خواهدشد.

▫️شهرستان بابل برای دست‌یابی به ترقی و شرایط بهتر زندگی به همگرایی، امید و نشاط اجتماعی نیاز مبرم دارد و مناسبت‌سازی بومی‌گرایانه می‌تواند واجد تشریک مساعی و حلقه وصل “بابل‌یاران” باشد.
?البته فارغ از قیل و قال‌های حاشیه‌ای، بابل همیشه به عنوان شهر الگو و ترقی‌خواه مورد احترام دیگر شهرها بوده است و این روند باید ادامه یابد.

▫️خوشتر آن است که بجای واگرایی، افشاگری، نیشتر زدن و مانع‌تراشی‌ها چونان گذشتگان کایری پیشه کنیم و احیای مروت نماییم و دست در دست هم دهیم به مهر تا مهین خویش کنیم آباد!

* روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی و اجتماعی

print

پاسخی بگذارید