تاریخ: ۲۲:۱۷ :: ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
چه کسی مسئول ابتذال موسیقی محلی درمازندران‌است!؟

پژوهش درباره این موضوع که چرا ذائقه عموم مردم متمایل به موسیقی کم مایه و بی‌محتوا با اشعار ضعیف و ابزار کیبوردی شده و عمده جوانان تمایلی به موسیقی اصیل و سنتی بومی و محلی ساز محور ندارند.ضروری است .

به گزارش اقتصاد گستر شمال،ایرج نیازآذری : وایرال شدن یک موسیقی مبتذل به زبان مازندرانی وتبدیل شدن آن به خبر زرد چالش جدیدی فراروی اهالی فرهنگ وهنر،دستگاه  تعلیم تربیت و مسوولان سیاسی و اجتماعی استان قرار داد.

چگونه است برخی‌از موسیقی هایی که دارای ادبیات سخیف و ساختارشکنانه می‌باشند پرطرفدار می‌شوند ودر مقابل موسیقی فاخر بومی و محلی که دارای محتوا و غنای معرفتی هستند مورد کم توجهی مردم و دستگاه های فرهنگی و تربیتی واقع شدند!؟

پژوهش درباره این موضوع که چرا ذائقه عموم مردم  متمایل به موسیقی کم مایه و بی‌محتوا با اشعار ضعیف و ابزار کیبوردی شده و عمده جوانان تمایلی به موسیقی اصیل و سنتی بومی و محلی ساز محور ندارند.ضروری است.

درروزهای اخیر همه حواس ها روی کار معلم قائم شهری متمرکز شده  و خدا می داند وی چه فشار سنگینی را تحمل می کند که در لحن و محتوای  مصنوعی مصاحبه اش مشخص است یا چه جریان اقتصادی یا فرهنگی پشت ماجرای روایت اول است!، اما کسی سراغ تولید کنندگان اصلی اینگونه ترانه ها نمی رود چرا با وجود مفاهیم عمبق در عاشقانه های مازندرانی اینگونه به ارزش‌های فرهنگی سرزمین شعرو ادب و ترانه چوب حراج می زنند!

به اعتقاد صاحب این قلم مخاطب اصلی، این خانم آموزگار نمی باشد- که البته کارش قابل دفاع نیست_  بلکه بلاتکلیفی جامعه موسیقی مازندران از ناسیاست های متولیان فرهنگی و هنری استان است که اجازه ندادند ساز موسیقی اصیل مازندران طبق خوانش و سرایش هنرآوران این عرصه کوک شود تا مردم از آن لذت ببرند.

برای نوشتن این یادداشت از جمعی از فعالان فرهنگی و هنر و موسیقیایی مشورت خواستم، جملگی تاکید داشتند راه برون رفت از تولید و نشر محتوای ساختار شکنانه، ترویج و تقویت موسیقی ملی و محلی با بروز رسانی  محتوا  وریتم در ابعاد مختلف توسط هنرمندان عزیز با حمایت دستگاه های فرهنگی کشور واستان می باشد.

کنشگران فرهنگی و فعالان موسیقی به راقم این سطور گفتند: وقتی انواع محدودیت ها برای برگزاری کنسرت در شهرهای مازندران ایجاد می شود. وقتی اجرای موسیقی در محافل عمومی جدی گرفته نمی‌شود بطورطبیعی ادبیات گنگستری وزیر زمینی درفضای مجازی و حقیقی شایع  وغالب می‌شود.

پیشنهاد نگارنده به متولیان فرهنگی وهنری استان مازندران حمایت همه جانبه از جریان موسیقیایی اصیل و سنتی در بخش های مختلف جامعه است تا این هنر ناب واصیل بومی و محلی تامین کننده نیازهای فرهنگی و هنری مردم شود.

ناگفته نماند جامعه موسیقیایی استان هم باید با درک عمیق جامعه  شناختی از تحولات اجتماعی روز و متناسب با ذائقه های نوظهور طرحی نو دراندازد و باتولید آثار جذاب والبته فاخر به نیازهای نسل جدید پاسخ هنرمندانه دهد.

نوروز! در راه است ، کارش آشتی و زایش هنر است ، بی‌گمان موسیقی واسط این رسم دیرین است! اگر دل در گروه تعالی فرهنگی سرزمین مادری دارید  سازها را عاشقانه کوک کنید تا کینه ها رخ بر بندد و دلها بر مدار دوستی و مهرورزی بچرخد و بتپد.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید