تاریخ: ۲۱:۱۴ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
صادرات شترمرغ درگیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از صادرات یک هزار و ۲۵۰ قطعه جوجه شتر مرغ به کشورهای ارمنستان، عراق، تاجیکستان، آذربایجان از این استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد شمال ،علی درجانی بیان داشت: ۹ واحد دارای مجوز پرورش شتر مرغ در استان شامل شش واحد پرواری با ظرفیت ۶۴۰ قطعه و سه واحد مولد با ظرفیت ۱۰۵ قطعه فعال هستند.

وی ادامه داد: از واحدهای مولد، طی سال حدود دو هزار جوجه تولید می شود ضمن آنکه یک کارخانه جوجه کشی در شهرستان رضوانشهر از سال ۷۶ آغاز به کار کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به صادرات تعداد یادشده جوجه شتر مرغ طی سال های گذشته خاطرنشان کرد: علاوه بر جوجه، از گوشت، پوست، روغن و پر این پرنده نیز در داخل کشور استفاده می شود.
به گفته درجانی؛ در سال گذشته از گله های مولد شتر مرغ در استان، حدود ۵۰ تن گوشت تولید که ۲۰ تن آن به خارج از استان صادر شد.
وی با بیان اینکه از هر قطعه شترمرغ پنج کیلو چربی استحصال می شود، گفت: از ۱۰ هزار لیتر روغن تولید شده شترمرغ های استان، پنج هزار لیتر جهت مصارف بهداشتی و درمانی استفاده می شود.
گوشت شترمرغ که در گروه گوشت قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. گوشت شترمرغ کالری، کلسترول و چربی کمتری حتی از گوشت مرغ و بوقلمون دارد و به همین دلیل گوشت شتر مرغ برای بیماران قلبی – عروقی، افراد دچار چربی خون بالا و چاقی و همچنین به دلیل بالا بودن مقدار آهن آن برای افرادی که دچار کم خونی هستند، غذای بسیار مناسبی است.

صنعت پرورش شترمرغ در گیلان تاکنون برای ۱۵۰ نفر مستقیم و ۶۰۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده ضمن آنکه افرادی هم به عنوان شغل جانبی به این کار مشغول هستند.

ارزش شترمرغ فقط به گوشت و تخم آن خلاصه نمی‌شود بلکه این پرنده بزرگ هیچ دورریزی ندارد و از پر، پوکه تخم، پوست، چربی و روغن آن در صنایع دستی، کیف و کفش و پزشکی هم استفاده می‌شود.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید