تاریخ: ۲:۴۸ :: ۱۳۹۶/۰۸/۱۷

جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهمترین موضوع‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است که البته نیاز به هدایت و تخصیص این منابع به بخش‌های مولد اقتصادی دارد.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در هفت منطقه آزاد در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۱۰۳ میلیون دلار بوده که این رقم با توجه به سرمایه‌گذاری خارجی ۱۲۹۱ میلیون دلاری در سال ۱۳۹۴ رشدی معادل ۴۱.۶ درصد داشته است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مهمترین موضوع‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است که البته نیاز به هدایت و تخصیص این منابع به بخش‌های مولد اقتصادی دارد. سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد از سال ۱۳۹۳ با توجه به رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی و حضور سرمایه‌گذاران روند رو به رشدی داشته و با تکمیل زیرساخت‌های لازم و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی حتی می‌تواند شرایط مطلوب‌تری هم داشته باشد؛ چراکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پتانسیل‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برخوردارند.

همچنین منابع مالی شرکت‌های خارجی در شرایط فعلی و با توجه به کاهش درآمدهای دولت یک منبع مهم مالی به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهایی که به توسعه اقتصادی دست یافته‌اند نقش مهمی دارد و در سال ۲۰۱۴ تقریباً معادل ۰.۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده است؛ در حالی که این نسبت برای کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و سنگاپور به ترتیب برابر با ۱.۶، ۳.۵ و ۲۰.۷ درصد بوده است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد کیش به ترتیب از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ معادل ۳۰، صفر، صفر، ۳۳ و ۱۰۴ میلیون دلار بوده است. همچنین منطقه آزاد قشم به ترتیب طی سال‌های مذکور ۲، صفر، ۲، ۷۳ و ۲۰۰۶ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است. در منطقه آزاد چابهار نیز میزان سرمایه‌گذاری خارجی طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به ترتیب معادل صفر، ۵، ۳۸، ۸ و ۱۴ میلیون دلار بوده است.

همچنین منطقه آزاد انزلی طی پنج سال مذکور میزان سرمایه‌گذاری خارجی برابر با صفر، صفر، صفر، ۱۳ و ۴۰ میلیون دلار داشته است. علاوه بر این منطقه آزاد اروند در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ سرمایه خارجی معادل، صفر، یک، ۲۳، ۵۳ و ۱۰۶ میلیون دلار جذب شده است. منطقه آزاد ارس نیز طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به ترتیب سرمایه‌گذاری خارجی معادل صفر، ۱۷، ۵۵۲، ۴۹ و ۱۱۹ میلیون دلار داشته که این سرمایه‌گذاری در مورد منطقه آزاد ماکو به ترتیب برابر با صفر، ۴، ۲، ۱۰۶۲ و ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

بدین ترتیب مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند، ارس و ماکو به ترتیب طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۱۶۷، ۲۶۷۷، ۶۵، ۵۳، ۱۸۳، ۷۳۳ و ۱۱۸۸ میلیون دلار داشته‌اند. علاوه بر این هفت منطقه آزاد مذکور در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ مجموعاً سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۳۲، ۲۷، ۶۱۷، ۱۲۹۱ و ۳۱۰۳ میلیون دلار داشته‌اند.

منبع: ایسنا
print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید