گیلان
تاریخ: ۲۲:۲۱ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
پایتخت نقاشی ایران

گیلان به حق و به اذعان همه اهالی هنر، با توجه به سابقه هنرهای تجسمی و بالیدن هنرمندان بزرگ این رشته در این خطه ، می تواند پایتخت نقاشی ایران باشد.

به گزارش اقتصاد شمال،ظهور و فعالیت هنرمندان اثرگذاری چون جلیل ضیاپور بنیانگذار نقاشی مدرن ایران و رضا فروزی از نخستین پدیدآورندگان ادبیات تجسمی گواهی بر این مدعاست.

همچنین در آخرین دوسالانه نقاشی ایران از هفت برگزیده سه تن از هنرمندان گیلانی بودند.

اما با این همه نمودی از این همه هنر در آثار تجسمی کلانشهر رشت مرکز استان گیلان دیده نمی شود و مجسمه هایی که ساخته و در سطح شهر و استان نصب شده، نقاشی هایی که بر دیوارها رسم می شود و غرفه هایی که به مناسبت جشنواره ها بر پا می شود سنخیتی با ظرفیتهای موجود ندارد.

تشکیل انجمن هنرهای تجسمی گیلان با ترکیب هنرمندان به نام در سال ۹۶ نور امیدی بود برای اینکه وضعیت هنرهای تجسمی در پایتخت نقاشی ایران به سامان شود.

به همین منظور مصاحبه ای را با حامد بهروز کار رییس هیات مدیره موقت انجمن هنرهای تجسمی گیلان ترتیب داده ایم تا چند و چون قضایا را از وی جویا شویم.

*گیلان پایتخت نقاشی ایران

حامد بهروزکار از هنرمندان شناخته شده رشته نقاشی و رییس هیات مدیره انجمن هنرهای تجسمی گیلان در مصاحبه با ایرنا گفت: مدیرکل ارشاد گیلان پیشنهاد داد که این شهر پایتخت نقاشی شود چون این ظرفیت بالقوه را دارد ولی بیش از آنکه در شهر شاهد کارهای هنری باشیم با آثار نازل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بودجه تجسمی شهر به هیچوجه به هنرمندان واقعی کاربلد نمی رسد افزود: اگر بودجه را به یک هنرمند کاربلد بدهند یک اثر هنری ارزشمند خلق می شود که تا سالیان سال باقی می ماند.

در خصوص روند زیباسازی شهر و آثار خلق شده همچون مجسمه و نقاشی دیواری اظهار داشت: شیوه ای که شهرداری رشت پیش می برد به گونه ای است که نتیجه می گیریم فقط پشت این کار مساله مالی است و دغدغه هنری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مجسمه هایی که در شهر نصب شده سنخیتی با فرهنگ گیلان ندارد یا بسیار عوامانه است، و از بین نقاشی های دیواری تنها دو کار قابل ملاحظه است.

وی در مورد اینکه آیا شهرداری برای ساخت مجسمه در پیاده راه فرهنگی از مشاوره کارشناسان استفاده کرده یا نه گفت: در حین برنز ریزی! مجسمه های انسان نما در خیابان علم الهدی برآورد قیمت کار را از دانشگاه گیلان استعلام نموده اند یعنی تقریباً بعداز اتمام کار…! بسیاری از مجسمه ها اصلاً امضای هنری ندارد و کارهایی که امضاء ندارند قابل پی گیری از سوی هیچ نهادی نیستند.

وی با طرح این سئوال که مجسمه ها برای چه چیزی ساخته می شوند افزود: مجسمه ها یادمانی برای افتخارند اما آیا از دیدن این مجسمه ها احساسی حماسی و افتخار آمیز به کسی دست می دهد.

این هنرمند گیلانی تصریح کرد: مجسمه هایی که در پارک مشاهیر گیلان نصب شده یک سری کله یک شکل بوده که بعد چشم و ابروی شهید را روی کله ها گذاشته اند این در شان بزرگان این سرزمین و شهیدان نیست بلکه پر کردن رزومه است و از سرباز کردن مسئولیت مسئولان…

رییس هیات انجمن هنرهای تجسمی گیلان در مورد میزان هزینه های انجام شده برای این مجسمه ها گفت: من در جریان این مساله قرار ندارم اما قول می دهم با نصف این پول می شد دو یا سه مجسمه شکوهمند ساخت که هم تقدیر از شهدا هم مفاخر گیلان و هم یادمان مشاهیر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در بین مجسمه های ساخته شده تنها مجسمه میرزا قابل قبول است.

*نقاشی دیواری

وی با اشاره به اینکه هنرمندان خوب و مستعد دور مانده اند و از سوی سازمان زیباسازی شهر نادیده گرفته می شوند افزود: در بین نقاشی های دیواری رشت دو تا سه کار قابل تامل هستند که توسط مهران کریمی کار شده.

وی اظهار داشت: در ساخت مجسمه و نقاشی دیواری افرادی را جذب می کنند که سابقه اجرایی ندارند در حالی که هیچکس به اندازه انجمن؛ هنرمندان گیلان را نمی شناسد و اگر از ما بخواهند به آنها معرفی می کنیم و هنرمندانی که شهرشان را دوست دارند برای کار می آیند.

*جشنواره ها

وی در خصوص برگزاری جشنواره ها در شهر نیز گفت: متاسفانه به شیوه برپایی غرفه آگاه نیستند و کارشناسی نیز از انجمن خواسته نشده در حالی که انجمن اگر هم بخواهد حق مشاوره ای برای این کار از شهرداری بگیرد بسیار کمتر از حق جلسه ای است که به مشاوران مجلس آرا می دهند.

وی افزود: در جشنواره ها اولین اصول و مبانی پایه ای برگزاری یک جشنواره در میدان رشت رعایت نمی شود و هر از گاهی یک سری چادر در میدان شهرداری می زنند مثل کاروانسرا یا بازار، کوهی از برزنت زشت که دیدارکنندگان باید دور تا دور بچرخند به جای اینکه پشت به پشت باشد.

*جای خالی نقد آثار هنری شهری

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: سالها است هیچگونه نقد صحیح و علمی در زمینه آثار هنری، مجسمه ها و نقاشی های دیواری نشده است.

*نگارخانه های گیلان استاندارد نیستند

وی با اشاره به سبقه هنری گیلان و توانمندی هنرمندان استان گفت: نقاشی گیلان آنگونه که شایسته و بایسته و تاثیرگذار در همه ابعاد نقاشی معاصر کشور بوده هنوز نتوانسته خود را در گیلان به نمایش بگذارد.

بهروزکار با بیان اینکه تهران بیش از ۳۰۰ گالری فعال دارد که از این حدود ۲۵ گالری حرفه ای تر از مابقی عمل می کنند، اظهار داشت: چهار نگارخانه فعال خصوصی در گیلان داریم که پویا با مدیریت سیاوش یحیی زاده و الهی با مدیریت نادره حکیم الهی از فعال ترین هستند.

وی افزود: به اعتقاد من ما هنوز در گیلان گالری استاندارد نداریم.پتانسیل زیاد است اما در زمینه گالری داری کاری که بایسته باشد هنوز صورت نگرفته و امیدوارم گالری داران در زمینه مراوده و برخورد با هنرمندان حرفه ای تر هم بشوند.

وی تصریح کرد: گالری برای نمایش و فروش آثار یا باید ورودیه بگیرد و یا درصد و این درست نیست که گالری دار هم ورودیه بگیرد هم درصد و هم تخفیف.

وی اظهار داشت: گالری داری که برای عرضه آثار ورودی بگیرد روی فروش آثار کار نمی کند البته بخشی از این ورودی برای تبلیغات استفاده می شود.

رییس هنرهای تجسمی گیلان گفت: فرهنگسازی برای خرید آثار هنری در گیلان هنوز انجام نشده است.

وی در مورد اینکه گالری الهی از گیلان امسال در بین گالری های شهرستانی مقام نخست را کسب کرد گفت: افتخاری بزرگ در سطح کشور کسب کرده اند! که این امر بدون هنرمندان برجسته گیلانی میسسر نبود.

وی با اشاره به اینکه انجمن در سال ۹۶ تشکیل شد افزود: چون کارمند نداریم مجبوریم کارها را خودمان انجام دهیم.

بهروزکار با تاکید بر اینکه انجمن نیاز به اسپانسر مالی دارد اظهار داشت: انجمن هنرهای تجسمی می تواند وقتی به شکل اصلی تشکیل شود برای امور مشاوره دهد.

وی یاداور شد: تاکنون ۶۰ نفر عضو انجمن شده اند. اعضای افتخاری نیز داریم که از انجمن و فعالیتهایش حمایت معنوی می کنند. سعی ما بر این است که همین ماه مجمع عمومی تشکیل شود و اعضاء خودشان سرنوشت انجمن را به دست بگیرند.

*دستاورد انجمن هنرهای تجسمی گیلان

بهروزکار خاطرنشان کرد: انجمن هنرهای تجسمی گیلان تاکنون دو حرکت هنری مهم انجام داده نخست اولین اکسپو عکاسی گیلان که شهاب گلچین دبیر اجرایی آن بود و طبق بودجه ای که داشت ۱۰ اثر از عکاسان خریداری شد.

وی از برگزاری دو سالانه نقاشی گیلان بعد از هفت سال با داوری سه استاد هنر به نام یعنی عبدالحمید پازوکی، باوند بهپور و کامبیز موسوی اقدم بعنوان یکی دیگر از اقدامات انجمن یاد کرد.

بهروزکار تصریح کرد: این دوسالانه با بودجه ای اندک شکل گرفت و معاونت هنری ارشاد ابتدا به ساکن دستمزد داوران و جوایز را از جیب خود پرداخت.

وی یاداور شد: در آن زمان یعنی حدود سه سال پیش ردیف بودجه هنرهای تجسمی استان در ارشاد زیر ده میلیون تومان بود.

به گفته وی این بودجه بر اساس فعالیت ها تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم انجمن، ساماندهی صنف گرافیک است متذکر شد: همه گرافیست های تحصیل کرده وقتی می خواهند از مراجع ذیصلاح مجوز کانون تبلیغاتی بگیرند سر هنرمند بی کلاه می ماند تعرفه هایشان یک سوم است. کانون های تبلیغاتی آشنایی با هنر ندارند.تابلوساز، گرافیست، کانون تبلیغاتی در یک صنف هستند که این درست نیست.

وی اظهار داشت: تا زمانی که انجمن هنرهای تجسمی شکل اصولی و درست و قانونی به خود نگیرد به همین صورت است اداره کل باید پول تزریق کند تا انجمن کاری انجام دهد در حالی که انجمن باید خود درامد زا باشد و از طریق حق عضویت اعضاء و همچنین جذب اسپانسر فعالیت کند.

*حضور افراد غیربومی در انجمن خوب یا بد

بهروزکار افزود: یکی از ایرادها به انجمن هنرهای تجسمی گیلان این است که افراد غیربومی عضو انجمن هستند در حالی که در هنر این معنا ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این ایراد به آنان وارد است که اگر طرفدار بومی گرایی هستند چرا کنار می ایستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اعضای غیربومی نگارخانه دار است و امسال توانست با بردن کار بچه های گیلان و ارائه اثار برتر نقاشان گیلانی مقام نخست را کسب کند که البته اینها هرگاه به تنهایی نیز هرجا شرکت کرده اند اثارشان یا فروخته شده یا برگزیده اول شده اند.

وی به عنوان نمونه کارهای مردم نهاد فرهنگی هنری به انزلی اشاره و خاطرنشان کرد: در انزلی انجمن های مردم نهاد فرهنگی کارهای مثمر انجام می دهند اما در رشت این را نداریم.

وی با اشاره به اینکه بودجه انجمن باید از طریق حق عضویت اعضاء و اسپانسرها تامین شود افزود: تعهد داده ام انجمن را به سرانجام برسانم اعضا در مجمع عمومی با کارت عضویت بیایند و خود را کاندیدا کنند من نیز در دور بعد کاندیدا نخواهم شد.

رییس انجمن هنرهای تجسمی گیلان با بیان اینکه هدف انجمن جذب حداکثری است اظهار داشت: ساختن فرهنگ این نیست که درختکاری منظم در یک ردیف کنیم بلکه فرهنگ اصیل در جنگلی از هنرها بوجود می اید.

print

پاسخی بگذارید