اقتصاد شمال نگاهی انداخته به
تاریخ: ۱۵:۴۶ :: ۱۳۹۷/۰۹/۱۵

اقتصاد شمال به مناسبت تغییرات سیاسی عمده در مازندران با همکاری خبرنگاران و همراهان خود در عرصه انعکاس مشکلات و انتقال حرف های مردمی به میان شهروندان مازندرانی رفته تا انتظارات آنان از استاندار جدید و افق دید اقتصادی آنان را منتقل کند.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال : در این گفتگو می خوانیم :

محمد ۵۲ ساله و کسبه ساروی: به حال ما که فرقی نمی کند استاندار چه کسی باشد اما یک مازندرانی بهتر درد ما را می فهمد و از او انتظار دارم واقعا به وضع معیشت و بازار فکری کند.

فاطمه شهروند بهشهری ۲۹ ساله: من سه ساله از دانشگاه فارغ التحصیل شدم در رشته حسابداری اما هنوز جذب بازار کار نشدم و اگر استاندار بتواند در زمینه اشتغال کار مهمی انجام دهد امیدم به آینده خیلی بیشتر می شود ما در خانه جمعیت شش نفره ایم و برادرانم به مشاغل آزاد مشغول هستند و هنوز هیچکداممان ازدواج نکرده ایم به نظر شما می توان در این شرایط اقتصادی به فکر ازدواج هم بود؟

امیرصالح اصالتا تهرانی است اما در تنکابن به ساخت و ساز می پردازد او ۴۶ ساله است و می گوید: بازار ساخت و ساز قابل گفتن نیست در واقع دو ماهی هست که کاری از پیش نبردم و هزینه ساختم چندین برابر شده، شهری مثل تنکابن را در یابند این شهر مشکلات زیادی دارد که عمده آن گرانی است .

محسن ۱۶ ساله است و بابلی است او از وضعیت اقتصادی نگران است و می گوید: ما سه تا بچه ایم و در چند ماه اخیر وضعیت طوری شده که در خانه هم مشکل پیدا کردیم و خیلی از کارهای سابق را نمی توانیم انجام دهیم برادر بزرگترم دو سال است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده و هنوز شغل مناسبی پیدا نکرده است ، با اینکه وضع خانوادگی مان بد نیست و پدرو مادرم کارمند هستند اما باز هم افزایش قیمت ها را احساس می کنیم  و بیکاری جوانان را درک می کنیم.

پرویز یکی از فعالان اقتصادی در آمل  است که در گذشته صاحب واحد تولیدی لبنی بوده وی که اوضاع روحی خود را اصلا مناسب نمی داند می گوید :تنها شانسی که آوردم این است که در این سن و سال واحد تولیدی خود را اجاره داده ام و درگیر تولید نیستم اما هنوز بابت بدهی های سابق درگیری های بانکی و مالی دارم و نه تنها امیدی به تغییر وضعیت ندارم بلکه نگاه مثبتی هم به تغییرات استاندار و مدیر ندارم و در هر حال به حال ما هیچ فرقی نمی کند . مشکلات خیلی فراتر از استان است.

مهدی آخرین فردی است که از او سوال می پرسم او به صورت پاره وقت در دانشگاه تدریس می کند و اصالتا ترک است او معتقد است که اگر نخبگان اقتصادی و سیاسی بخواهند به کمک مدیران در راس امور بروند به راحتی می توان با کنترل بازار و تشدید نظارت بر قیمت ها نوسانات را کنترل کرد وی مشکل مهم بازار مازندران را روال سنتی آن می داند که قواعدی خارج از عرف اقتصادی بر آن حاکم است و دست می برد .

مهدی که ۳۳ ساله است و می گوید قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته و با این وضعیت گرانی و نوسانات دلار تمام برنامه ریز های وی به تعویق افتاده است وی ادامه می دهد: تغییرات سیاسی تا زمانی که سیستم مدیریتی ناکارآمد باشد نمی تواند اثر بخش باشد هر چند با آشنایی که با آقای حسین زادگان دارم مطمئن هستم ایشان تمام سعی خود را انجام خواهند داد.

تغییرات سیاسی مازندران در بالاترین رده اش امروز تکمیل شد و  احمد حسین زادگان در مراسمی رسمی و با حضور معاون سیاسی وزارت کشور به عنوان استاندار تازه مازندران معارفه شد ؛ به دیدار مردم کوچه و بازار رفتیم و دغدغه های اقتصادی آنان را شنیدیم و معتقدیم آنچه که شاید استاندار جدید بیش از هر مساله  دیگری در این التهاب با آن دست به گریبان باشد مشکلات اقتصادی  و معیشتی فراگیری است که مازندران را هم همچون دیگر استانهای کشور از تاثیر پذیری و آسیب ایمن نمی سازد و تنها می توان با راهکارهای عملی اقتصادی از شدت آسیب ها جلوگیری کرد

print

پاسخی بگذارید