تاریخ: ۱۱:۳۸ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
۱۰ ارز پرمبادله جهان

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار جهان محسوب می‌شود و حدود ۹۰ درصد از ارزش ۵.۱ تریلیون دلاری این بازار در اختیار ۱۰ ارز است.

بانک تسویه بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود از بازار فارکس که هر سه سال یکبار منتشر می‌شود، دلار آمریکا را پراستفاده‌ترین ارز جهانی معرفی کرده است.

از بین ارزهای مهم و معتبر جهانی هیچ نماینده‌ای از قاره آفریقا حضور ندارد و آسیایی‌ها بیش‌ترین تعداد نمایندگان را در این فرست دارند. دقت کنید که در این رده‌بندی تنها مبادله خارج از مرزهای داخلی کشورها (برای یورو در سطح کل منطقه یورو) در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ۱۰ ارز پراستفاده جهان عبارت‌اند از:

۱-دلار آمریکا: برآورد می‌شود که روزانه ۲.۲ تریلیون دلار در سطح جهان مبادله شود. دلایل محبوبیت بالای دلار عبارت اند از اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است؛ دلار آمریکا بیش‌ترین سهم را از ذخایر ارزی جهان دارد و حدود ۶۳ درصد ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را دلار تشکیل می‌دهد و دلیل دیگر آن است که قیمت مس، نفت و طلا بر پایه دلار تعیین می‌شود.

برخی از کشورها نظیر اکوادور، پاناما و السالوادور دلار را به عنوان واحد پول ملی خود انتخاب کرده‌اند.

۲-یورو: واحد پول ۱۹ کشور عضو منطقه‌ای به همین نام است و روزانه ۸۰۰ میلیون دلار در جهان مبادله می‌شود. یورو دومین سهم از ذخایر جهانی را با ۲۰ درصد در اختیار دارد و آلمان و فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپایی از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

۳-ین ژاپن: سومین ارز پرمبادله جهان با حدود ۵۵۰ میلیون دلار مبادله در روز که ۴.۹ درصد از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را به خود اختصاص داده است. ارزش ین ژاپن عمدتا متاثر از عملکرد اقتصاد این کشور است و آمار تولیدات صنعتی و صادرات ژاپن در تعیین نرخ برابری آن در مقابل دلار اهمیت بالایی دارد.

۴-پوند انگلیس: به طور متوسط روزانه ۳۲۵ میلیون دلار مبادله با پوند انجام می‌شود و ۴.۵ درصد ذخایر ارزی جهان را پوند تشکیل داده است.

۵- دلار استرالیا: به طور متوسط روزانه ۱۷۴ میلیون دلار مبادله با دلار استرالیا انجام می‌شود و ۱.۸ درصد ذخایر ارزی جهان را پوند تشکیل داده است. قیمت مواد خام در بورس‌ها تاثیر زیادی بر قیمت دلار استرالیا دارد.

۶- دلار کانادا: روزانه ۱۳۰ میلیون دلار مبادله با پوند انجام می‌شود و ۲.۰۲ درصد ذخایر ارزی جهان را دلار کانادا تشکیل داده است. به دلیل وابسته بودن اقتصاد کانادا به صادرات نفت و تجارت با آمریکا، قیمت نفت و دلار آمریکا ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارند.

۷- فرانک سوئیس: به طور متوسط روزانه ۱۲۲ میلیون دلار مبادله با پوند انجام می‌شود و ۰.۱۸ درصد ذخایر ارزی جهان را فرانک تشکیل داده است. اقتصاد سوئیس عموما مبتنی بر صنایع مالی و بانکداری است و از فرانک به عنوان یکی از ارزهای امن یاد می‌شود که در زمان بحران‌های جهانی تقاضای خرید آن بالاتر می‌رود.

۸-یوان چین: به طور متوسط روزانه ۱۰۱ میلیون دلار مبادله با یوان انجام می‌شود و ۱.۲۳ درصد ذخایر ارزی جهان را یوان تشکیل داده است. بانک مرکزی و دولت چین اخیرا تلاش‌های گسترده‌ای را برای ارتقای جهانی یوان انجام داده‌اند که درنتیجه آن‌ها و با توجه به اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ و نخستین قدرت تجاری جهان است، سهم یوان مطمئنا در مبادلات جهانی افزایش خواهد یافت.

۹- کرون سوئد: به طور متوسط روزانه ۵۶ میلیون دلار مبادله با کرون انجام می‌شود اما از سهم کرون در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان اطلاعات چندانی در دست نیست.

۱۰-دلار نیوزلند: به طور متوسط روزانه ۵۲ میلیون دلار مبادله با دلار نیوزلند انجام می‌شود اما این ارز سهم زیادی از ذخایر ارزی کشورها ندارد.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید