گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۵:۳۴ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
سرمایه‌گذاری هزار و۵۰۰ میلیاردریالی شرکت‌های دانش‌بنیان در موقوفات

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه وقف گفت که فعالیت این شرکت‌ها با جذب سرمایه‌های جدید رو به افزایش است.

مهدی پندار روز چهارشنبه در مراسم آغاز مرمت هفت خانه موقوفه مربوط به دوره قاجاریه در گرگان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ شرکت دانش بنیان در بخش های مختلف بهداشت و درمان، کشاورزی و صنایع الکرونیک از ظرفیت موقوفات برای توسعه اشتغال و تولید استفاده می کنند.

وی بیان کرد: اقتصاد کشور در حال تحول است و این موضوع با وجود شرکت های دانش بنیان شکل جدیدی به خود گرفته و این شرکت ها می توانند کالاهای استراتژیک و مورد نیاز جامعه را تولید و کشور را از وابستگی بی نیاز کنند.

وی به مرمت موقوفه های واقع در بافت تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف از سه سال قبل استفاده از ظرفیت کارگروه ستاد ملی بازآفرینی شهری برای بهسازی موقوفه های واقع در بافت تاریخی ۱۳ استان از جمله گلستان را با جذب سرمایه بخش خصوصی آغاز کرده است.

به گفته پندار، بهره برداری از ۱۵ موقوفه بهسازی شده گرگان با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی نمونه ای از اجرای این طرح است که در راستای افزایش بهره وری موقوفه ها انجام شد.

وی همچنین خواستار سرمایه گذاری بیشتر در استفاده از ظرفیت موقوفه های گلستان در توسعه این استان شد.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم در این مراسم با اشاره به ظرفیت موقوفه ها و تاثیرگذاری آن در توسعه همه جانبه استان گفت: سرمایه گذاری در افزایش بهره وری موقوفه های گلستان نیازمند توجه ویژه و فراهم کردن مسیر ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

مرمت ساختمان هفت موقوفه متروکه بافت تاریخی شهر گرگان با پیش بینی اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال به طور متمرکز در محله سرچشمه آغاز شد.

قرار است بنای این موقوفه ها در ۱۲ تا ۲۴ ماه  با کاربری مسکونی و گردشگری توسط سرمایه گذار مرمت و مورد بهره برداری قرار گیرد.

همچنین امروز مرحله نخست بهسازی بنای امامزاده ۹ تن شهر گرگان با پیش بینی اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شد که قرار است در مدت ۱۲ ماه این طرح به پایان برسد.

مطابق آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان حدود ۴۰۰ رقبه در بافت تاریخی شهر گرگان وجود دارد

بافت قدیم گرگان با مساحتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار، سومین بافت تاریخی ثبت شده ایران بعد از اصفهان و یزد به شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

بام‌های سفالی و قرمز رنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پا برجا است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامند بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

print

پاسخی بگذارید