گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۵:۳۴ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

توزیع پنج هزار تن نهاده‌ دامی مانند "علوفه، تفاله، کنسانتره ، جو و سبوس" میان عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان که برای قشلاق و زمستان گذرانی به استان گلستان آمده‌اند آغاز شد.

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل امور عشایر گلستان روز چهارشنبه با اعلام این خبر به ایرنا، گفت: هرساله و قبل از ورود عشایر کوچنده، کار تامین و ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی مورد نیاز جامعه عشایری گلستان توسط هشت شرکت تعاونی عشایری این استان انجام می‌شود.

محمدصادق عرب قائنی، نیاز امسال عشایر به نهاده‌های دامی را ۲۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: درمرحله نخست توزیع پنج هزار تن نهاده میان این جمعیت عشایری آغاز شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تامین نهاده‌های دامی، سهمیه نفت سفید آبان عشایر گلستان نیز از طریق نام نویسی در سامانه تجارت آسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به ازای هر خانوار ۵۰ لیتر انجام شده و تاکنون ۸۰ هزار لیتر سوخت بین عشایر مستقر در گلستان توزیع شد.

به گفته عرب قائنی، عشایر گلستان ماهانه ۱۰۰ تن سهمیه آرد نیز دارند که توسط شرکت‌های تعاونی تهیه و میان خانوارهای عشایری توزیع می‌شود.

رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل امور عشایر گلستان همچنین مرمت ایل‌راه‌ها و آماده سازی ۱۰ تانکر برای توزیع آب میان عشایر را از دیگر اقدامات اجرایی برای سکونت چند ماهه عشایر کوچنده و بومی در گلستان اعلام کرد.

عرب قائنی با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی دام سبک به جامعه عشایر گلستان در سال‌جاری، افزود: شرکت‌های تعاونی عشایری استان در حال جذب این تسهیلات برای خرید نهادهای دامی و توزیع آن با قیمت مناسب میان جامعه هدف هستند.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی در راستای بهبود زنجیره تولید گوشت قرمز به تعاونی‌های عشایری استان پرداخت شد.

طبق سرشمای ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور، جمعیت خانوارهای عشایری گلستان از سه هزار و ۵۳۰ خانوار با ۲۱ هزار نفر جمعیت به چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت رسید که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۵ خانوار هم از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

امسال عشایر کوچنده با ۴۵۰ هزار راس دام، کوچ قشلاقی خود را از ۱۵ آبان از استان‌های همجوار به مراتع گلستان آغاز کردند و طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند، سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

print

پاسخی بگذارید