تاریخ: 22:53 :: 2021/01/13
پروژه ریلی رشت – کاسپین حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به مسیر ۳۷ کیلومتری خط آهن رشت- کاسپین از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی عملیات زیر سازی این مسیر خبر داد.

خیرالله خادمی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از  قطعه شش و هفت راه آهن رشت – کاسپین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مسیر ۳۷ کیلومتر طول دارد، افزود: قطعه ۶ این مسیر با ۱۷ کیلومترطول و پیشرفت حدود ۷۶ درصدی توسط شرکت خانه گستر در حال اجراست و شرکت پیمانکار نیز در قطعه هفت این پروژه که اکنون ۳۴ درصد پیشرفت دارد، تلاش می کند خط آهن را به محدوده منطقه آزاد انزلی برساند.

وی اظهار داشت:حدود ۶ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده و باید ۳۲ کیلومتر زیر سازی این قسمت را سریعتر تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه این  مسیر در ادامه خط آهن قزوین – رشت در حال اجراست، هدف از اجرای این پروژه را اتصال به دریای خزر و تکمیل کریدور شمال جنوب از دریا به دریا در این منطقه عنوان کرد.

خادمی با تاکید بر اینکه این پروژه تا پایان بهار سال آینده (۱۴۰۰) باید به بهره برداری برسد، تصریح کرد: فرصت کوتاهی داریم و باید بتوانیم طبق برنامه زمانبندی شده این پروژه را تکمیل و راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در این مسیر تامین مصالح زیرسازی و بناهای آن است، اظهار داشت: تامین مصالح برای زیر سازی و ابنیه ای که در مسیر قرار دارد کار دشواری  است که امیدواریم پیمانکاران طی شش ماه آینده بتوانند با تجهیزات موجود و تامین مصالح و اعتبارات مالی ماموریت اجرایی خود را در انجام این مسیر ریلی به انجام برسانند.

وی با اشاره به بازدیدخود از معادن در اختیار گرفته وزارت راه و شهرسازی برای این پروژه اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده توسط استاندار گیلان و معاون عمرانی وی و مسئولان استان از هفته قبل معادن خوبی در اختیار ما قرار گرفته است البته اگر زودتر مصالح در اختیار ما قرار می گرفت در سرعت اجرای پروژه موثر بود و از این پس  با تامین مصالح پیشرفت پروژه به طور مستمر رصد می شود تا موانع  را برطرف کنیم.

وی گفت: تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان که با ارزش روز به میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می شود برای اجرای این پروژه هزینه شده و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل و راه اندازی آن اعتبار نیاز است.

وی همچنین یکی از گره های پروژه را وجود تعداد زیاد تاسیسات عنوان و تصریح کرد: با توجه به وضعیت جوی منطقه تقاطع های زیادی باید ساخته شود که ۱۱ تقاطع غیر همسطح و  بیش از ۸۰ آ برو در این مسیر ریلی باقی مانده که باید اجرا شود.

خادمی پیشرفت فیزیکی این آبروها و تقاطع غیر همسطح را در حال حاضر نزدیک ۳۰ درصد عنوان و بیان کرد: برای ساخت این ابنیه حدود یکصد میلیارد تومان نیاز است ضمن آنکه در سایر موارد مثل حمل مصالح خاکی به روز باید هزینه شود.

وی تصریح کرد : باید نسبت به سایر پروژه ها باید برنامه دقیق تری داشته باشیم و امید است با هماهنگی و برنامه ریزی که در استان و نیز در سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی این پروژه را به اتمام برسانیم.

وی ادامه تکمیل مسیر ریلی قزوین – رشت به دریای خزر را یکی از اولویت های این وزارتخانه عنوان و خاطر نشان کرد: برای تکمیل کریدور شمال- جنوب باید در نهایت به آستارا برسیم تا از این طریق ترانزیت را از طریق روسیه و کشورهای شمالی به سمت شبکه داخلی برقرار کنیم تا بتوانیم بهره برداری منسجمی داشته باشیم.

قطعه شش این پروژه از کیلومتر ۱۸۵ (جاده جیرده) آغاز و پس از قطع جاده رشت – فومن و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می یابد. طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر است و ۹۴ آب رو به طول ۳۱۲ متر و نیز هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این قطعه کار می شود.

راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

print

پاسخی بگذارید