رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه
تاریخ: ۲۳:۳۳ :: ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
تحریم‌ها مانع بهره گیری از ظرفیت اوراسیا شد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اثرات مثبت توافقات اقتصادی ایران در اوراسیا گفت: متاسفانه بدلیل تحریم‌ها و تکمیل نشدن برخی زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از جمله مسیرهای ریلی رشت-کاسپین و رشت-آستارا تاکنون نتوانسته ایم بهره برداری لازم را از این ظرفیت داشته باشیم.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در قالب همگرایی و همکاری منطقه ای و با هدف آزاد سازی و تسهیل تجارت کالا و ارتباطات و افزایش همکاری ها بصورت توافقنامه ای سه ساله (تا آبان ماه ۱۴۰۱) میان ایران و کشورهای عضو به امضاء رسید.

بر اساس توافقات صورت گرفته فی مابین اتحادیه اوراسیا امتیازاتی برای صادرات ۵۰۲ ردیف کالایی و امتیاز ۳۶۰ ردیف کالایی وارداتی برای ایران منظور شده است که بخشی از امتیازات اعطایی اوراسیا به ایران شامل آبزیان، لبنیات، گل، میوه و صیفی جات، شیرینی و شکلات، کنسروها، آبمیوه و کمپوت، مواد اولیه و حلال ها و رقیق کننده ها و رزین ها و غیره و امتیازات اعطایی ایران به کشورهای اوراسیا انواع گوشت قرمز، آبزیان، حبوبات، چای، دانه های روغنی و غلات، روغن خام، آبهای معدنی و گاز دار و طعم دار، انواع کنجاله، مواد صنعتی، و انواع شوینده ها، کاغذ و کاغذ روزنامه و محصولات دیگر را شامل می شود.

هادی تیز هوش تابان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عضویت در اوراسیا را برای کشورمان مثبت ارزیابی و تصریح کرد: طی مدت پیوستن به اوراسیا از حذف بخشی از تعرفه ها بهره گرفتیم. اما برخی مشکلات و مسائل مانع از بهره گیری کامل از ظرفیت پیش آمده شده است.

وی یکی از مهمترین مشکلات را عدم برگشت ارز حاصل از صادرات بیان و اظهار کرد: خوشبختانه در حالی که مرزهای بسیاری از کشورها در دوران کرونا بسته بود، مرزهای ما به طرف روسیه همچنان باز بوده است اما باز هم نمی توانیم ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزایش صادرات را بدون فراهم کردن زیر ساخت های آن غیر ممکن دانست و خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در این شرایط خاص که سیستم بانکی بسته و انتقال پول برای ما دشوار شده است، راهکاری برای این مشکلات بیابیم.

وی تصریح کرد: با تکمیل کریدور شمال- جنوب (نوستراک) می توانیم تحول خوبی در بحث ترانزیت داشته باشیم؛ ضمن اینکه بحث کشتیرانی نیز باید منضبط و پروازها برای حمل و نقل هوایی که در صادرات بسیار حائز اهمیت است نیز باید برقرار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و دبیر اوراسیا، آیین نامه ها و بخشنامه های مختلف و متعدد را نیز دست و پا گیر دانست و گفت: این آیین نامه ها و بخشنامه ها موجب ایجاد مشکلاتی برای فعالان بخش اقتصادی می شود.

تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه برای امر صادرات و زمینه سازی افزایش آن یاید ابتدا بازار هدف خودمان را بشناسیم، گفت: در همین راستا آموزش هایی برای صادرکنندگان در اتاق بازرگانی ایران و روسیه به فعالان بخش خصوصی ارائه می شود.

وی راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان را طی چندین سال گذشته از اقدامات مثبت ارزیابی و تصریح کرد: این مرکز در توسعه ارتباطات فعالان اقتصادی و تعیین بازارهای هدف و انعقاد قراردادها و تفاهم نامه تاثیر گذار بوده است.

تیزهوش تابان همچنین به برگزاری همایش اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر اشاره و بیان کرد: طی چندین ماه گذشته جلسه مشترکی از طریق ویدئو کنفرانس بین اتاق بازرگانی ایران با روسیه قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد و  به زودی همایش مشترک دیگری نیز برگزار می شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش ها به رفع موانع و تقویت نقاط قوت کمک می کند.

وی گفت: روسیه نیز همچون کشورهای دیگر جهان به دلیل تحریم های آمریکا تلاش می کند ابتدا منافع خودش را حفظ کند بنابر این تحریم ها همچنان برای ما مشکل ساز است. روسیه وارد کننده بزرگی در بخش مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که از ۵۰۰ میلیون دلار واردات آن سهم ما ۶۷ میلیارد دلار معادل ۲۲ صدم درصد بوده است.

دبیر اوراسیا همچنین به ظرفیت های گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان بدلیل مرز مشترک با کشورهای حاشیه خزر و مواهب طبیعی و زیر ساخت ها ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای اوراسیا دارد.

تیزهوش تابان با بیان اینکه صادرات مد نظر ما از طریق گیلان فقط منحصر به کالاها و محصولات این استان نیست، گفت: اگرچه در برخی محصولات کشاورزی همچون کیوی و چای، استان ورود خوبی داشته است اما بسیاری از محصولات و کالاها از استان های دیگر همچون کرمان و یزد به گیلان می آید.

print

پاسخی بگذارید