نماینده ولی فقیه در مازندران
تاریخ: ۱۸:۲۵ :: ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
وقف مانند صندوق ذخیره ارزی مهم و ارزشمند است / قدردانی از فعالیت‌های اوقاف در خدمت‌رسانی به مردم

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه وقف برای ما از یک صندوق ارزی هم مهم‌تر و بهتر است، گفت: از عواید وقف برداشت می‌شود و هیچ وقت از سرمایه آن کم نمی‌شود و ما باید در نهادینه کردن فرهنگ وقف تلاش کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در دیدار با مدیران اوقاف استان با قدردانی از تلاش‌های این نهاد در نهاینه کردن فرهنگ وقف در جامعه اظهار کرد: انسان همواره یک وظایف مشخص اصلی دارد که باید آن را وظیفه اصلی خود بداند و به طور جدی آن را دنبال کند، مجموعه اوقاف هم وظیفه‌اش شناسایی موقوفات، حفظ و نگهداری، بروزرسانی وقف، مصرف بهینه و متولی‌گری موقوفات است.
وی با بیان اینکه باید همه حق و حقوق وقف و واقف را به طور جدی در نظر بگیریم، افزود: گذشتگان ما حتی در وجود یک ذره زمین وقفی در زندگی خود هراس داشتند، هم باید مواظبت کنیم حق شخص وارد وقف نشود و هم اینکه حق وقف، وارد ملک اشخاص نشود، حقوق شخص مهم است همانطور که حقوق واقفین و عام مهم است پس باید هر دو را حفظ کنیم.
نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه در این مسیر ممکن است معارضه‌ها و مزاحمت‌هایی نیز وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع اختصاص به وقف ندارد و هر نهادی در مسیر انجام وظیفه خود با یک سری موانع نا‌به‌حق و یا به‌حق روبرو می‌شود.
آیت‌الله لائینی با بیان اینکه این موانع و مزاحمت‌ها باید با مدیریت حل شود، بیان کرد: باید موانع را با راهکارهای قانونی و حقوقی برطرف کنیم و حق را به صاحب حق برسانیم؛ برخی از متولیان با وقف خیلی تسامحی برخورد می‌کنند و در برخی موارد اگر مال شخصی خود افراد باشد اینجور اجاره نمی‌دهند اما چون برای وقف است سهل و ساده می‌گیرند که این امر باید بروزرسانی و منطقی و درست باشد.
وی با بیان اینکه وقف برای ما از یک صندوق ارزی هم مهم‌تر و بهتر است، یادآور شد: از عواید وقف برداشت می‌شود و هیچ وقت از سرمایه آن کم نمی‌شود و ما باید در نهادینه کردن فرهنگ وقف تلاش کنیم، اینکه دیگران کشت کردند و ما خوردیم کافی نیست ما هم بکاریم تا دیگران بخورند.
نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: تشویق مردم برای وقف می‌تواند هم با زبان باشد و هم عمل، یعنی اوقاف و متولیان خصوصی با مسائل وقفی و اوقاف طوری برخورد کنند که هر کسی که از ادارات اوقاف خود بیرون بیاید عقیده‌اش نسبت به وقف محکم‌تر و قوی‌تر شود و تصمیم بگیرد تا بخشی از مال خود را وقف کند و چه خوب است که ما هم چیزی را وقف کنیم تا تبلیغات ما اثر داشته باشد.
لائینی با بیان اینکه بالاتر از وقف مال، وقف وجود هستی و آبرو است، افزود: انسان باید کل وجود خود را برای خدمت وقف کند و برای خدمت شب و روز نشناسد، باید تقوایمان قوی باشد چراکه هرجا مال و اموال باشد وسوسه‌برانگیز است.
وی ادامه داد: بروکراسی‌های اداری نباید در اداره اوقاف باشد؛ در اوقاف باید ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه‌ها با احترام‌آمیزترین برخورد‌ها انجام گیرد و مردم احساس کنند که در اوقاف با اینکه سلامت و ضوابط اداری وجود دارد اما کار خیلی راحت و ساده و آسان انجام می‌شود.
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: همه ما و ائمه جمعه باید مروج وقف باشیم همه وظیفه داریم و در نهایت سرریز اوقاف به افراد مستضعف و مستمند جامعه باشد، این قسمت از جامعه رشد پیدا کند و فاصله نادرست میان دهک‌ها و طبقات ضعیف و قوی پر شده و این فاصله‌ها کمتر شود.

print

پاسخی بگذارید