تاریخ: ۲۱:۵۲ :: ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
عضویت در شانگهای، قدرت چانه زنی ایران را افزایش می دهد

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: پیوستن ایران به عنوان عضو رسمی در اجلاس شانگهای یک خبر خوب برای بخش خصوصی است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این روزها خبرهای خوشی در خصوص پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای هستیم. دستگاه دیپلماسی ایران سال ها در تلاش بود که به عنوان عضو دائمی انجمن شانگهای تبدیل شود که نهایتا چند روز گذشته با حضور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور ایران در بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای، این تلاش ها مثمر ثمر واقع شد و ایران به عضو دائمی و رسمی این اجلاس درآمد.

روغنی در پاسخ به این سوال که چرا عضویت دائمی در اجلاس شانگهای دارای اهمیت است؟ بیان کرد: دیگر اعضای رسمی این اجلاس مانند، چین، هند و روسیه از بازیگران اصلی اقتصاد جهان هستند و این کشورها در تولید ناخالص داخلی نقش بسیار موثری دارند، همچنین حجم بسیار زیادی از جمعیت جهان در این کشورها زندگی می کنند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: با این حساب ایران می تواند در یک تیمی قرار گیرد که خود را نیز به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد در جهان معرفی کند، همچنین قدرت چانه زنی ایران در مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپایی افزایش پیدا می کند.

روغنی تصریح کرد: ایران در حال حاضر سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار کالا به کشورهای جهان صادر می کند اما ظرفیت حقیقی ایران برای صادرات بیش از ۹۰ میلیارد دلار است که امیدواریم با پیوستن به این گونه اتحادیه های جهای به خصوص سازمان تجارت جهانی، به ظرفیت اصلی و حقیقی خود دست پیدا کنیم.

وی ابراز کرد: یک سری  مشکلات هم در راستای تحریم های ظالمانه و مسائل دیگر در کشور حاکم شده است و تجارت خارجی ایران را محدود کرده است اما افزایش دیپلماسی تجاری می تواند این مسائل و مشکلات را به حداقل برساند.

print

پاسخی بگذارید