تاریخ: ۲۰:۲۲ :: ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
سیلاب ۶هزار میلیارد ریال به مازندران خسارت زد

طبق جمع بندی گزارش های مدیران عضو ستاد مدیریت بحران مازندران سیلاب هفته گذشته به بخش های زیربنایی و زیر ساختی ،کشاورزی ، واحد های مسکونی و معیشتی استان ۶هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایرنا ،جلسه ستاد پیشگیری ،هماهنگی  فرماندهی عملیات پاسخ به بحران مازندران امروز دوشنبه با حضور استاندار مازندران در محل سالن شماره یک استانداری برگزار شد و  در این نشست مدیران بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی ، راهداری و حمل ونقل جاده ای ، جهاد کشاورزی ، هلال احمر ، شرکت آب منطقه ای مازندران به همراه فرماندرای های  شهرستان های رامسر و تنکابن  علاوه بر میزان خسارت وارده مسایل و مشکلات مدیریتی بحران ناشی از سیلاب را  گزارش کردند.

بارندگی رگباری چهارشنبه شب تا روز جمعه هفته پیش که طبق اعلام رسمی هواشناسی به ۴۲۲میلی متر نیز رسیده بود ،سبب جاری شدن سیلاب در مناطقی از شهرستان های غربی مازندران شامل رامسر، تنکابن ، عباس آباد ، چالوس و نوشهر شد.

فرمانداری شهرستان های تنکابن و رامسر به صورت وبیناری در این نشست به رئیس و اعضای ستاد مدیریت بحران مازندران گزارش ارائه کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن با بیان این که سیلاب هفته پیش  ۳۲۳ میلیارد تومان به این شهرستان خسارت وارد کرده است، گفت: ۲۶۲میلیارد تومان به واحد های زیر بنایی و تاسیساتی آب ، برق ، گاز و راه ، ۵۲میلیارد تومان به بخش واحد های مسکونی و معیشتی و ۵۵ میلیارد تومان نیز به بخش کشاورزی شامل دام وطیور و باغ های کیوی خسارت وارد شد.

حسن باقری با ذکر این نکته که سیلاب هفته پیش در مقایسه با سیلاب سال ۹۷ خسارت کمتری را وارد کرده است، افزود: هر چند اقدامات پیشگیرانه به خصوص در مقوله لایروبی رودخانه ها  سبب کاهش خسارت شده است ، اما هنوز این مشکلات بر طرف نشده است.

وی با ابراز نگرانی از هشدار جدید هواشناسی نسبت به بارندگی شدید و کاهش دمای هوا طی روزهای آینده در این منطقه ، بیان داشت: برای جلوگیری از خسارت های احتمالی باید هر چه زودتر نسبت  به لایروبی و پاکسازی نهرهای اصلی و فرعی منطقه اقدام شود.

وی ضمن قدردانی از حضور میدانی استاندار مازندران در سیلاب گذشته در این منطقه ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی و مشارکت دستگاه های امداد و نجات به ویژه راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت آب منطقه ای همانند دوره گذشته شاهد خسارتی از سیلاب احتمالی نباشیم.

فرماندار رامسر نیز در این جلسه به بارش ۴۲۳میلی متری بارش در این منطقه طی سه روز اشاره کرد و گفت: از مجموعه خسارت برآورده شده ، حدود ۲۴۲ میلیارد تومان در حوزه راه ، ۱۸ میلیارد تومان به تاسیسات گلخانه ای ، سردهنه های کشاورزی و راه های بین مزارع و  ۶۷۵ میلیون تومان هم در بخش بناهای مسکونی و  معیشتی  مردم  بوده است .

وی با توضیح این که  هرچند مقدار بارندگی نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ درصد بیشتر بود ، اما خرابی های برجای مانده بر اثر سیلاب  به خاطر احداث سه سد سرشاخه گیر در نقاط بالا دست و لایروبی رودخانه ها بسیار کمتر از سال ۹۷ بوده است ، ادامه داد : آبگرفتگی برخی از نقاط روستایی و شهری هنگام بارندگی شدید از دغدغه های جدی مردم این شهرستان است.

وی بیان داشت: با وجود این که مطالعات جمع آوری آب های سطحی ناشی از بارندگی های شدید در سال های گذشته انجام شده، ولی هنوز اعتباری در این بخش اختصاص نیافت که باید با جدیت این مطالبه بسیار مهم پی گیری شود .

وی از بازگشت زندگی مردم به شرایط عادی خبر داد و افزود : از آنجایی که حدود  ۱۷ نقطه شهر مجهز به سیستم پایش تصویری است ، با تلاش اعضای ستاد مدیریت بحران و نیز همراهی و همکاری کارگران شهرداری ، چهره شهر از آثار برجای مانده از سیل هم اکنون کاملا زدوده شده است.

فرماندار رامسر از سر ریز شدن آب از سد میجران خبر داد و گفت: یکی از مشکلات جدی مردم منطقه مشکلات کدورت آب شربی که از این سد تامین می شود است که امیدواریم تدابیر ویژه ای در این خصوص اندیشیده شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز در این نشست سطح حوادث سیلاب هفته پیش را سطح یک توصیف کرد و گفت: پیش بینی و پیشگیری های دقیق همراه با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های اجرایی  سبب شد تا  کمترین نیاز به ارائه خدمات امداد و نجات در این سیلاب نسبت به دیگر سیلاب های استان داشته باشیم.

دکترغلامعلی فخاری افزود: درمجموعه ۶۱۵نفر نفر طی سه روز بحران سیلاب در مناطق روستایی ، شهری  و جاده های مواصلاتی استان مازندران نیاز به خدمات امداد و نجات پیدا کردند که انجام شد.

وی اسکان اضطراری را برای ۴خانوار و  ۳۱مورد رها سازی خودروهای گرفتار در سیلاب و کولاک  برف را از مهمترین خدمات امداد و نجات هلل احمر در این بحران عنوان کرد و گفت: ۵۳ مورد نیز تخلیه آب از منازل انجام شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز در گزارشی میزان خسارت ناشی از سیلاب هفته گذشته به ابنیه و جسم راه های استان را ۷۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مرمت ، بازسازی و ایجاد دیواره های جاده ای نیاز اساسی استان در بیشتر راه های استان است.

عباسعلی نجفی با بیان این که در این سیلاب به دلیل نبود دیواره سازی به طول ۵۰۰متر به ارتفاع حدود سه متر رسوب  وارد سطح جاده شده  است، بیان داشت: ۳۰ دستگاه انواع کریدر، لودر و بیل مکانیکی در این سه روز مشغول باز گشایی محورها بودند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال در چهار مرحله به دلیل حوادث طبیعی ناشی از سیلاب سرما و برف ۴۳۷میلیاردتومان به بخش هیا مختلف کشاورزی اسان خسارت وارد کرده است، گفت: ۷۴میلیارد تومان از این مقدار مربوط به سیلاب هفته پیش بوده است.

حسین نگهدار با بیان این که عمده خسارت های سیلاب هفته گذشته به گلخانه ها و باغ های کیوی منطقه غرب استان بوده است، ادامه داد: آبگرفتگی در باغ ها و تخریب سردهنه ها از دیگر خسارت ها بوده است.

وی با بیان این که سیلاب ۱۰ میلیارد تومان به کشاورزی رامسر ، ۵۴میلیارد تومان به کشاورزی تنکابن ، ۶میلیارد تومان به کشاورزی نوشهر و ۴میلیارد تومان به کشاورزی عباس آباد خسارت وارد کرد ، توضیح داد: سیلاب به ۲۵۰کلنی زنبور عسل و چند ابنار نهاده های دامی منطقه خسارت وارد کرد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز در این جلسه در گزارشی به خسارت حدود پنج میلیارد تومانی سیلاب هفته گذشته به طرح های هادی  ۲۶ روستای چهار شهرستان رامسر ، چالوس ، تنکابن و نوشهر اشاره کرد و گفت: ۱۹۲واحد مسکونی منطقه نیز دچار خسارت آبگرفتگی  و ۴۳مورد نیز خسارت معیشتی جمعا به ارزش حدود ۹میلیارد تومان گزارش شده است.

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم افزود: در این سیلاب هیچ واحد مسکونی که نیاز به تخریب صدر درصد و ساخت جدید داشته باشد ، نداشته ایم و بیشتر نیاز به تعمیرات هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران بر لزوم ایجاد ردیف مستقل  برای ساماندهی رودخانه های استان تاکید کرد و گفت: با توجه به عدم اختصاص اعتبار در بودجه استانی برای رودخانه ها ، لایروبی ها به کندی پیش می رود.

محمد ابراهیم یخکشی با بیان این که مشارکت دستگاه های برای حل نابسامانی رودخانه های مازندران را مهم توصیف کرد و توضیح داد: اگرچه طرح تهاتر برداشت مصالح رودخانه ها به ازای ساماندهی ، دیواره سازی و لایروبی را در برخی از رودخانه از سوی   پیمانکاران داریم ، اما کافی نیست.

وی طول رودخانه های مازندران را هفت هزار کیلومتر که ۲هزارکیلو متر آن نهر های اصلی هستند،عنوان کرد و گفت : به رغم این که بارندگی حدد ۴۳۰ میلی متری طی سه روز کم نظیر بوده است ، فقط به خاط اقدامات پیشگیرانه به ویژه ایجاد سرشاخه گیرها ، عملیات آبخیزدای و لایروبی رودخانه ها خسارت ها به حداقل کاهش یافته است.

print

پاسخی بگذارید