تاریخ: ۲۳:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی باید متوقف بماند

بازرس کل استان گیلان اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین المللی انزلی را دارای ریسک بالایی دانست و تأکید کرد: طرح تا زمان مشخص شدن اثرات زیست محیطی، سلامت آبزیان و شهروندان، باید متوقف بماند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،سیف الله مسرور روز دوشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان در رشت با بیان اینکه اقدامات دادستانی مورد تایید ماست، افزود: طرح بایوجمی با ابهامات جدی روبروست و بی خطر بودن آن هنوز ثابت نشده است.

وی تصریح کرد: بایوجمی اگرچه طرحی بومی است اما از آنجایی که سابقه اجرا در هیچ منطقه ای نداشته و از لحاظ فنی مورد ایراد بسیاری از صاحبنظران نیز است، ما نیز بررسی کردیم و اجرای  این طرح را در تالاب انزلی دارای ریسک بالایی می دانیم که می تواند به سلامت آبزیان، محیط زیست و مردم آسیب وارد کند و بر این اساس تا زمانی که بی خطر بودن این طرح اثبات نشده ، بایستی متوقف شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه گیلان در همین خصوص کارگروهی متشکل از متخصصان صاحب نظر تشکیل شده، اظهار داشت: جمع بندی صورت گرفته و گزارشی که دیروز در این زمینه ارائه شده، خیلی نگران کننده است زیرا یکی از مهمترین علت های مخالفت ما با این طرح در حال حاضر ، اجرای آزمونه (پایلوت) این طرح در استخر مصنوعی بوده که بدلیل نداشتن ویژگی های تالاب، نمی تواند ملاک تایید بی ضرر بودن آن باشد.

به گفته مسرور ،  مشکل این نیست که رسوب کف تالاب را کاهش دهیم بلکه در حال حاضر از هر دو ورودی تالاب رسوبات به آن وارد می شود و با توجه به ورود رسوبات از طریق رودخانه ها طی سال های آینده ، تصفیه خانه ای برای فاضلاب انسانی و پیشگیری برای ورود فاضلاب ها به تالاب پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: بهتر این بود که بخشی از اعتبارات را صرف اقدامات پیشگیرانه می کردیم که ابتدا ورودی رسوبات را کاهش دهیم سپس برای کاهش رسوبات، طرحی را اجرا کنیم بنابراین استدلال کسانی که مخالف اجرای این طرح هستند، معقول و مستدل است و ما نیز در شرایط کنونی با اجرای این طرح مخالفیم و از اقدامات مرجع قضایی حمایت می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومانی ابتدا به صورت آزمایشی در استخرهای حاشیه تالاب انجام و بر اساس تفاهم نامه‌ای که با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده؛ قرار بود ۲۰۰ هکتار از تالاب بین المللی انزلی ایزوله و از بخش‌های دیگر تالاب جداسازی و از این ماده برای کاهش لجن در آن محدوده استفاده شود.

در تفاهم نامه قید شده که در اجرای هر آزمونه (پایلوت)، سازمان و کمیته نظارت اگر به این جمع بندی برسند که اثرات این واکنش‌ها برای تالاب مخرب است، جلوی آن گرفته شود اما آنچه از شواهد امر و نظر کارشناسان این حوزه بر می‌آید کمک به زیست پالایی با استفاده از فناوری نوینی که اگرچه در فضای مصنوعی جواب داده، اما قابل اطمینان در محیط طبیعی نیست و به دلیل ابهامات موجود مدیران شرکت مربوطه اعلام کرده اند که تضمین می‌دهند هر جا اثرات منفی این طرح محرز شود، حاضر به جبران خسارت خواهند بود.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته استفاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته استاین معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

رعایت حقابه تالاب، مدیریت رسوبات، پساب و پسماند، آبخیزداری در حوضه تالاب، جلوگیری از تصرف اراضی تالابی و برداشت بی رویه آب از تالاب از الزامات است. اواخر خردادماه امسال دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی را صادر کرد.

ارائه ۱۷ هشدار به دستگاه های مختلف گیلان از سوی بازرسی

 مسرور در ادامه سخنانش در نشست خبری به نقش نظارتی اداره کل بازرسی گیلان اشاره و بیان کرد: یکی از نقش های اداره کل بازرسی گیلان، نقش نظارتی پیشگیرانه است که در همین راستا، سال گذشته ، ۱۷ مورد هشدار به دستگاه ها و ارگان های مختلف داده شده است.

وی  هشدار به دستگاه های مربوطه درباره مباحثی همچون  بهداشت و درمان ، تغییر کاربری اراضی ، شهریه اضافی مدارس، دخالت شورای اسلامی در وظایف شهرداری ها ، پسماند ، نظام سلامت  را از جمله این هشدارها عنوان و خاطرنشان کرد:  بدنبال جریان سازی نیستیم از این رو، تذکراتی می دهیم تا سوء جریانی اتفاق نیفتد.

مسرور تصریح کرد: موضوع پسماند گیلان یکی از معضلاتیست که سلامت مردم را تهدید می کند از این رو، بالغ بر ۳۰۰ صفحه گزارش تهیه کرده ایم و ضعف های هفت دستگاه از جمله استانداری، شهرداری ها ، آب و فاضلاب شهری و روستایی، محیط زیست و شهرک های صنعتی را به دست آورده ایم و اگر این تذکرات را عملیاتی نکنند، با خاطیان برخورد می شود.

نبود توان اجرایی برای مقابله با سیلاب احتمالی

بازرس کل گیلان به بررسی های این اداره کل در مورد موضوع آمادگی دستگاه های اجرایی استان در مقابله با سیلاب نیز اشاره و اضافه کرد: در این بررسی ها و تهیه ۱۷۶ صفحه گزارش  در این ارتباط مشخص شد در حال حاضر دستگاه های اجرایی توانایی کامل برای مقابله با حوادث را ندارند و به طور مثال در حوزه رودخانه ها، طرح های بالا دستی را جدی نگرفته ایم و از این حیث آسیب پذیر هستیم.

 وی با اشاره به اینکه طرح های آبخیزداری ما کافی نبوده و نیست، گفت: اگر سیلاب در بالا دست بیاید آسیب وارد می کند؛ ضمن اینکه سدهای ما بیشتر برای تنظیم آب شرب و کشاورزی هستند و پیشرفت فیزیکی  کندی دارند یا احداث آنها هنوز شروع نشده است.

به گفته مسرور ، سد سفیدرود نیز بدلیل نبود حوزه آبریزش در گیلان نمی تواند ابزاری برای مقابله با بحران باشد و بنابراین امکانات کافی برای مقابله با سیل را در حال حاضر  نداریم.

بازگشت بالغ بر ۵۸ هزار هکتار اراضی به چرخه کشاورزی

بازرس کل گیلان با اشاره به اینکه طرح هادی نیازهای بیش از ۵۰ ساله روستا را مورد ملاحظه قرار داده، گفت: حدود دو هزار روستا در استان دارای طرح هادی هستند و تا کنون طرح هادی بالغ بر ۵۳۰ روستا بازنگری، افزون بر ۵۸ هزار هکتار اراضی از طرح هادی منتزع شده و به چرخه کشاورزی بازگشته است.

وی اظهار داشت: بالغ بر هفت هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی دیگر نیز شناسایی شده ضمن اینکه قانون دست مسئولان اجرایی ما را برای جلوگیری از تغییر کاربری ها بسته و بایستی به سمت اصلاح قانون پیش ببریم.

مسرور خاطرنشان کرد: وظیفه ما  برخورد با ویلاسازان نیست بلکه اصلاح ساختارهاست.

ارائه ۴۷۵ پیشنهاد به دستگاه ها از سوی بازرسی

بازرس کل گیلان با اشاره به انجام بازرسی از دستگاه های مختلف طی سال گذشته، گفت: حاصل این برنامه ها تهیه ۱۱۵ گزارش اصلی و ۴۷۵ مورد پیشنهاد اصلی به دستگاه ها بوده است.

وی  با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۶ نفر را در قالب ۳۶ پرونده کیفری به دستگاه قضایی معرفی کرده ایم، اضافه کرد: در قالب ۸۳ تخلف اداری نیز ۲۱۹  نفر به مراجع قضایی معرفی شده اند که برای ۷۹ نفر رای صادر و ۷۰ نفر از این افراد محکوم و ۹ نفر تبرئه شده اند.

مسرور اضافه کرد:  امسال نیز سه گزارش اختصاصی کیفری به مراجع قضایی تحویل که  برای ۱۶ نفر رای صادر شده و از این تعداد ۱۳ نفر محکوم و سه نفر تبرئه شدند.

 مسرور همچنین درباره تحصن کارگران  برای دریافت نشدن حقوقشان اظهار داشت: اگرچه حقوق کارگران بایستی کامل داده شود و بازرسی گیلان آماده دریافت شکایت ها و مشکلات  این کارگران توسط نماینده شان است، اما تحصن طبیعی نیست و به تمامی کسانی که قصد برهم زدن آرامش شهر را دارند، در این خصوص هشدار می دهیم .

وی با اشاره به دوران  به نسبت طولانی نبود شهردار در رشت اظهار داشت: ۱۱ ماه این کلانشهر بدون شهردار بود و در این بین مردم متضرر شدند چرا که شهردار بایستی برای این شهر سیاستگذاری کند ضمن اینکه منافع حکم می کند که آرامش بر شهر حاکم باشد.

مسرور خاطرنشان کرد: تازمانی که مدیران، مسئولان و شهرداران بر محور قانون حرکت کنند، از آنان حمایت می کنیم و اعضای شورا به موجب ماده قانونی، حق دخالت در عزل و نصب ها و امور اجرایی را ندارند.

print

پاسخی بگذارید