عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیما
تاریخ: ۲۰:۲۲ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۳

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید از احتمال تحویل ۳ فروند هواپیای ای.تی.آر دیگر خبر داد و گفت: پول خرید ۵ فروند ای.تی.آری که صبح فردا وارد کشور می‌شود را روز گذشته در یک روند کاملا بانکی پرداختیم.

اصغر فخریه کاشان ، با اشاره به ورود ۵ فروند هواپیما ای. تی. آر به ناوگان هوایی کشورمان، اظهار داشت: فردا صبح ۵ فروند هواپیمای ای.تی.آر در فرودگاه مهرآباد فرود می‌آید و تحویل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌شود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، وی درباره عواملی که منجر شد آمریکا با فروش این هواپیماها به ایران موافقت کند،‌ گفت: سه عامل مهم در موافقت آمریکا با تحویل این ۵ فروند هواپیما به ایران نقش اساسی داشتند؛ اول اینکه این هواپیماها طبق سفارشات ایران‌ایر ساخته شده بودند و ساخت این تعداد هواپیماها هزینه‌های زیادی را به این شرکت تحمیل کرده بود، بنابراین دولت‌هایشان به دولت آمریکا فشار آورد تا با فروش این ۵ فروند ای.تی.آر موافقت شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به عامل دوم در موافقت آمریکا با فروش هواپیماهای ای.تی.آر به ایران گفت: تحویل این ۵ فروند هواپیما نشانی از تعهد اروپا به برجام بود و می‌توان گفت امتیازی بود که اتحادیه اروپا به ایران در چارچوب برجام داد.

فخریه کاشان ادامه داد: عامل مهم دیگر که باعث شد این هواپیماها به ایران تحویل داده شود، زیرکی ایران در انعقاد قراردادها بود؛ به طوریکه هیچ پولی بابت پیش‌پرداخت به این شرکت ارائه نشده بود تا زمانی که سفارشات تحویل داده شوند. بنابراین دست شرکت ای.تی.آر بسته بود و برای جلوگیری از خسارت‌ها و تامین منافع خود مجبور به مذاکره با آمریکا شد تا استثنایی برای فروش این هواپیماها به ایران بگیرد.

وی با بیان اینکه هیچ پولی از قبل برای تحویل این هواپیماها به شرکت ای.تی.آر پرداخت نشده بود،‌ اظهار داشت: روز گذشته و در یک جریان و روند کاملا بانکی، هزینه خرید این هواپیماها پرداخت شد که جا دارد  برای نقل و انتقالات بانکی این هزینه‌ها از مسئولان بانک مرکزی،‌ بانک پارسیان،‌ آقای واعظی و مدیران ایران ایر و وزیر راه و شهرسازی تشکر کنم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید با بیان اینکه ۲۶ ژوئن فرصت ۱۰ روزه به ای.تی.آر برای فروش هواپیما به ایران ایر داده شد،‌ گفت: در این مدت زمان باید تست‌های فنی هواپیما،‌ نقل و انتقالات پول خرید آنها، ضمانت‌های پس از فروش و قطعات و… را انجام می‌دادیم که خوشبختانه توانستیم تمام این عملیات را در بازه زمانی ۱۰ روزه انجام دهیم تا ۵ آگوست هواپیماها تحویل داده شود.

فخریه کاشان همچنین درباره تحویل سه فروند هواپیمای ای.تی.آر دیگر گفت: امیدوار هستیم که ۳ فروند ای.تی.آر دیگر هم تحویل داده شود اما شرایط برای ورود این هواپیماها بسیار سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه با ورود این ۵ فروند هواپیمای جدید روزنه‌ای برای تحویل هواپیما از ایرباس و بویینگ باز شده است، گفت: وقتی که ای.تی.آر می‌تواند به دولت آمریکا برای فروش هواپیما به ایران فشار بیاورد و برای منافع خود بجنگد، به طور قطع این شرایط برای ایرباس هم می‌تواند فراهم شود و بویینگ هم برای منافع خود و فروش هواپیما به ایران باید تلاش کند./اقتصاد

print

پاسخی بگذارید