تاریخ: ۱۰:۳۴ :: ۱۳۹۷/۰۲/۱۱

مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه راه‌حل برون‌رفت از چالش‌های صنعت دیتاسنتر در کشور را احداث دیتاسنتر در پنج قطب ایران عنوان کرد.

با توجه به اهمیت و حساسیت روزافزون موضوع شبکه ملی اطلاعات و نیز شبکه‌های مستقل ملی دیگر مانند شبکه علمی کشور و نقش برجسته مراکز داده در این شبکه‌ها، در حال حاضر موضوع مراکز داده بیش از هر زمانی در کشور مطرح هستند. لذا توجه به مسائل و چالش‌های مهم مراکز در کشور از اهمیت ویژه‌های برخوردار است.

اسماعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه در حاشیه دومین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت‌ها و سرویس‌ها در خصوص چالش‌های صنعت دیتاسنتر به خبرنگار ایبِنا گفت: مهم‌ترین چالش این صنعت این است که هر سازمانی برای خودش مراکز داده دارد که با هر استاندارد بین‌المللی یا استاندارد جدید DC۱۰۰ که توسط سازمان فناوری اطلاعات تبیین شده تطبیق دهیم متوجه می‌شویم که اکثر این مراکز داده از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین سرفصل این استانداردها در خصوص جانمایی مراکز داده است اما حتی مشاهده شده که بعضا دیتاسنتر را در طبقات بالای ساختمان و یا در زیرزمین و مکان‌های نامناسب نصب می‌کنند در صورتی که بررسی محل قرارگیری دیتاسنتر از لحاظ امنیت، زلزله، احتمال حملات و… الزامی است.

ثنایی افزود: طبق بررسی‌های ما سرفصل‌های دیگر این استانداردها در کشور مانند برق، مکانیکی، کولینگ و… نیز به‌درستی رعایت نشده‌اند. به گفته وی، نکته‌ای که در خصوص مراکز داده کمتر مهم شمرده شده، بحث امنیت مراکز داده و این کم‌توجهی سبب حملات الکترونیکی می‌شود که نمونه آن را چند هفته پیش در کشور مشاهده کردیم و صدماتی را نیز وارد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راه‌حل برون‌رفت از این چالش‌ها از احداث دیتاسنتر در پنج قطب ایران خبر داد و افزود: منظور از قطب محوطه بزرگی است که در آنجا دیتاسنترهای زیادی قرار گیرد که هرکدام می‌توانند هزاران رک داشته باشند منتها باید حاکمیت در آن پنج قطب برق را تامین کرده و استانداردها و ملاحظات امنیتی را لحاظ کند.

به گفته ثنایی، با این تمهید، It as Service خواهیم داشت و نیاز به سرمایه‌گذاری مجزا برای هر شرکت و نهاد نیست و هرکدام هرمقداری از فضای دیتاسنتر نیاز دارند به صورت Pay as You Go شارژ کرده و استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌ طور مثال دیگر یک شرکت کوچک نیاز به تعداد زیادی سرور و استوریج ندارد و هزینه زیرساخت کم می‌شود و فقط با چند لپ‌تاپ و استفاده از سرویس کلود دیتاسنتر هر ظرفیتی از پردازش، حافظه، سی پی یو، شبکه و… که نیاز دارد می‌تواند دریافت کند.

این مدیر با اشاره به مفهوم رایانش ابری که انقلابی بزرگ ایجاد کرده و سبب ر شد استارتاپ‌ها در دنیا شده است تأکید کرد: کشور ما هم باید به سمتی برود که قطب‌هایی برای دیتاسنتر ایجاد کرده و مانع احداث دیتاسنتر توسط سازمان‌های دولتی شود و آنها را ترغیب کند تا به سمت مدل سلف‌سرویسی بروند.

وی در خصوص بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز گفت: این نهادها به خاطر امنیت بیشتر می‌توانند دیتاسنترهاشون را به یکی از این قطب‌ها منتقل کنند زیرا احداث این چند قطب علاوه بر کاهش هزینه‌ها به پشتیبانی و حفاظت اطلاعات در چند نقطه مختلف نیز کمک می‌کند.

print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید