مدیرکل استاندارد گیلان خبرداد
تاریخ: ۱۶:۱۷ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
افزایش 60درصدی گواهینامه صادراتی استاندارد در گیلان

مدیرکل استاندارد گیلان از افزایش 60 درصدی صدور گواهینامه های صادراتی از سوی این اداره کل طی 9 ماه گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصاد شمال ،داریوش اشکانی پور افزود: طی 9 ماه گذشته ، 688 گواهینامه و تعیین ماهیت صادراتی از سوی اداره کل استاندارد استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: طی 9 ماه گذشته ، 111 میلیون و 155 هزار و 57 تن کالا از مرزهای استان به ارزش اقتصادی 860 هزار و 210 میلیون ریال صادر شده است.
مدیرکل استاندارد گیلان اضافه کرد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشاندهنده 48 درصد کاهش از نظر وزنی اما از لحاظ ارزش ریالی 66 درصد افزایش است.
اشکانی پور عمده اقلام صادراتی را شامل خرما، کشمش ، کیسه گونی ، مواد معدنی به مقصد کشورهای روسیه، اکراین ، قزاقستان عنوان کرد و گفت: بیشترین کالای صادر شده از بندر انزلی مربوط به خرما و آستارا نیز خرما و کشمش بوده است.
وی به میزان واردات انجام شده طی مدت یاد شده نیز اشاره و بیان کرد: طی 9 ماه امسال ، یک میلیون و 24 هزار و 79 تن کالای مشمول استاندارد به استان وارد شده که عمده اقلام وارداتی شامل خوراک دام ( ذرت دامی، جو دامی ، سبوس ، ارزن، کنجاله ، پنبه دانه) ، گندم خوراکی، ورق فولادی، تخته فیبر و چند لا و کاغذ بوده است.
اشکانی پور با بیان اینکه عمده اقلام وارداتی از کشورهای روسیه آذربایجان و قزاقستان و چین انجام شده، اضافه کرد: ذرت و جو دامی بیشترین میزان واردات از حوزه انزلی و خوراک دام و ورق فولادی بیشترین مقدار واردات از مرزهای استان طی 9 ماه گذشته بوده است.
اشکانی پور با اشاره به آزمون های انطباقی انجام شده بیان کرد: طی همین مدت، 942 فقره اظهارنامه وارداتی برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری با انجام یک هزار و 289 آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت که از نظر تعداد اظهار نامه و تعداد آزمون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ترتیب 29 و 17 درصد کاهش نشان می دهد.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید