گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۲۸ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
ایرانی‌ها سالانه ۳۰ کیلوگرم قند مصرف می‌کنند

در کشور ما مردم دچار بیش‌خوری قند هستند .

به گزارش اقتصاد شمال وحید مفید مدیرکل مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: حدود دو دهه قبل یکی از معضلات کشور بحث بیماری‌های واگیر بود که با برنامه واکسیناسیون و تدابیر اندیشه شده مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما امروز بیماری‌های غیر واگیر مانند قلب و عروق، پرفشاری خون از جمله معضلات کشور هستند.

وی گفت: برخی از آمار نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از مرگ و میرها به دلیل این بیماری‌ها است که تغذیه نقش اساسی در بروز آنها دارد. در بخش تغذیه به میزان قند و نمک و چربی می‌توان اشاره کرد، در کشور ما مردم دچار بیش‌خوری قند هستند و سالانه حدود ۳۰ کیلوگرم قند مصرف می‌کنند درحالی که در بسیاری از کشورها این رقم به ۱۵ کیلوگرم می‌رسد.

مفید افزود: در خصوص مصرف نمک نیز ایرانی‌ها دو و نیم تا سه برابر مقادیر توصیه شده نمک مصرف می‌کنند، میزان متوسط نمک مصرفی ۵ گرم است درحالی که برخی افراد روزانه ۱۵ گرم نمک مصرف می‌کنند.

مدیرکل مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: آمار مصرف چربی در کشور بالا بوده و نزدیک ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم روغن مصرف می‌کنند، اگر چربی‌ها درصد اسید چرب بالایی داشته باشند یا ترانس دار باشند مخاطرات زیادی را برای سلامت خواهد داشت و پیش زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود.

وی افزود: از سال ۹۴ اقداماتی برای کنترل میزان قند و چربی در محصولات غذایی انجام شده و طی برنامه‌ای در دو بخش استانداردهایی برای محصولات غذایی صنعتی تدوین شد، به عنوان مثال در پنیر تازه درصد نمک ۴ درصد بوده که به دو و نیم درصد رسیده و درصد نمک نان به یک درصد رسیده است. در محصولات صنعتی در انواع کیک‌ها میزان قند ۱۰ درصد نسبت به عدد قبلی کاهش یافته است.

فارس

print

پاسخی بگذارید