تاریخ: ۱۴:۰۸ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

ماکان پدرام  با اشاره به اینکه راه‌آهن گیلان در سال ۱۳۸۵ شروع و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید، افزود: این پروژه به طول ۱۶۵ کیلومتر با ریل‌گذاری ۱۸۵ کیلومتر است.

به گزارش اقتصادشمال،وی خاطرنشان کرد: از لحاظ محل اجرایی و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی کارهای مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی است که طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال – جنوب کشور در این مسیر واقع است.

پدرام با یادآوری افتتاح رسمی این پروژه با حضور رئیس جمهوری گفت: پس از این مراسم خانواده معظم شهدا توسط این خط ریلی به مشهد مقدس اعزام می شوند و بعد از پنج روز اقامت، دوباره با همین قطار به گیلان باز خواهند گشت.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، ادامه خط آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا ، از ایستگاه رشت به‌ دو شاخه رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و نیز رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر منفک می شود که با تکمیل آنها ، بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد ضمن آنکه کریدور شمال – جنوب، به جمهوری آذربایجان و نیز اروپا وصل و تبادل کالا در این مسیر بین المللی انجام می شود.
پدرام خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت برای بالغ بر یک هزار و ۶۴۰ نفر اشتغالزایی شد و در زمان بهره برداری پروژه نیز ۱۶۵ نفر مشغول به کار خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین – رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین – رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.

print

پاسخی بگذارید