تاریخ: ۱۵:۲۵ :: ۱۳۹۸/۰۶/۰۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از بهره مندی افزون بر یک هزار و ۷۰۰ روستانشین استان از آب شرب سالم و بهداشتی با بهره برداری از طرح های هفته دولت خبر داد.

به گزارش  اقتصاد گستر شمال ،محب علی رنج ور روز دوشنبه در  جمع خبرنگاران  استان در رشت اظهار داشت: شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی  ۷۶.۱۷ درصد بود که با بهره برداری از این طرح ها ۰.۱۹ درصد به شاخص بهره مندی آب شرب روستایی استان افزوده شد .
وی جمعیت بهره مند از این تعداد طرح را بیش از ۱۹ هزار نفر در ۲۸ روستا عنوان و بیان کرد: از این روستاها تعداد هفت روستا با جمعیتی بالغ بر یکهزار و ۷۰۰ نفر فاقد آب شرب بودند که به مناسبت هفته دولت به آن ها آبرسانی شده است.
وی حجم عملیاتی این طرح ها را شامل اجرای ۶۵ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع، حفر چهار  حلقه چاه، بهسازی دو  دهنه چشمه، احداث چهار باب مخزن، ۱۱ واحد ایستگاه پمپاژ و پنج  سیستم گندزدایی آب شرب اعلام کرد. 
رنج ور مجتمع سازی جهت آبرسانی به روستاها را اقدامی در راستای حفاظت از منابع آبی دانست و گفت: در قالب طرح جامع آبرسانی به یک هزار  روستای گیلان بعنوان بزرگ ترین طرح آبرسانی روستایی کشور، مجتمع هایی در روستاهای برخوردار از  سفره های غنی آب زیرزمینی  احداث شده است.
وی بهره مندی از ظرفیت تصفیه خانه بزرگ آب سنگر جهت تامین آب شرب روستاهای جلگه ای شهرستان های رشت، صومعه سرا و شهرستان های شرق گیلان را یکی دیگر از اقدامات مهم جهت حراست از منابع آبی استان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب روستایی گیلان همچنین  با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در سال های گذشته از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت آبرسانی به روستاها استفاده کرده به طرح های فاضلاب نیز  اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر چهار  باب تصفیه خانه فاضلاب در روستاهای پاشاکی لاهیجان، ویرمونی آستارا، مسکن مهر تالش و مسکن مهر آستانه اشرفیه در مدار بهره برداری است.
وی افزود: پیش بینی شده بود از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی پنج  باب تصفیه خانه فاضلاب تا پایان برنامه ششم توسعه در گیلان احداث شود اما به علت توقف در تزریق اعتبارات از سوی بانک توسعه اسلامی در حال حاضر کار احداث این تصفیه خانه ها متوقف شده است.
رنج ور در ادامه  با اشاره به  لزوم اهمیت حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی، گفت: در همین راستا،  اطلاع رسانی به روستاییان در خصوص استفاده صحیح از آب شرب و عدم استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب بطور مداوم توسط شرکت آبفار استان انجام می شود.

از  دو هزار و ۵۶۸ روستای گیلان تعداد دو هزار و ۶۰ روستا دارای بیش از  ۲۰ خانوار جمعیت است و  هم اکنون یکهزار و ۶۷۸ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان قرار دارد.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید