تاریخ: ۱۳:۳۹ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
بیش از ۶ هزار تعاونی در مازندران غیرفعال است

معاون امور تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، شمار شرکت‌های تعاونی ثبت شده در این استان را ۱۴ هزار و ۱۸۰ تعاونی اعلام کرد و گفت که از این تعداد ۶ هزار و ۳۷۴ تعاونی راکد و غیرفعال هستند.

علی باقری  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه  تعاونی های مازندران در بخش های مختلف از جمله مسکن، سهام عدالت، کشاورزی، صنعتی، خدماتی تولید و توزیعی و فرش دست بافت به ثبت رسیده اند، عمده ترین علت فعال نبودن و راکد بودن حدود نیمی از آنها را مربوط به دعوی حقوقی بین اعضا برشمرد.

وی آشنا نبودن اعضای شرکت با قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاون و در نتیجه کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش را  از دیگر دلایل راکد بودن تعاونی ها اعلام کرد.

باقری با بیان اینکه بسیاری از تعاونی های راکد در مازندران در طول چندین سال گذشته به حال خود رها شده بودند، از تهیه و تدوین طرح سامانه جامع اطلاعاتی ویژه شرکت های تعاونی غیرفعال در این استان خبر داد و گفت که در همین راستا تیم ویژه ای در شهرستان ها و مرکز استان تشکیل شد تا با شناسایی شرکت های تعاونی دارای مشکل، پس از طرح در کمیته مربوطه و ارسال پرونده حقوقی به دستگاه قضایی با صدور رای قضایی نسبت به احیای دوباره آنها اقدام شود.

وی افزود : بر همین اساس طی ۲ سال گذشته ۱۳۴ شرکت تعاونی با رفع مشکل به چرخه فعالیت بازگشتند و ۸۰ تعاونی نیز بنا به دلایل مختلف از جمله اختلاف بین اعضا منحل شدند.

معاون اداره کل تعاون مازندران مشکلات مالی را هم از جمله دلایل فعالیت نداشتن بخشی از تعاونی های استان برشمرد و توضیح داد : منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات کم بهره به تعاونی ها در چند سال اخیر کاهش یافت و در بسیاری مواقع نیز قطع شده است .

باقری همچنین شمار تعاونی فعال مازندران را هفت هزارو ۸۰۶ واحد با ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر عضو اعلام کرد و گفت که بیشتر این تعاونی ها در بخش خدمات ، کشاورزی  و صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی شرکت های تعاونی بخش خدمات را با ۲ هرار و ۶۹۶ واحد بیشترین تعداد اعلام کرد و افزود که در بخش کشاورزی ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت یکهزار و ۳۹۷ شرکت تعاونی در مازندران فعالیت دارد.

باقری از شرکت‌ تعاونی صادرات کیوی در غرب مازندران، شرکت تعاونی صنعتی در آمل، شرکت تعاونی ماهیان خاویاری و بسته بندی چیپس میوه در ساری و شرکت تعاونی تولیدی جلیقه نجات در بابلسر به عنوان فعالترین شرکت‌های تعاونی مازندران یاد کرد.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید