تاریخ: ۷:۵۰ :: ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن گفت: بانک مسکن طی دوره 10 ساله 86 تا کنون حدود 49 هزار و 130 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور پرداخت کرده است که این حجم تامین مالی یک طرح آن هم توسط تنها یک بانک عامل، اقدام بی سابقه در شبکه بانکی محسوب می شود.

وی ضمن تشریح گزارش عملکرد بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل پرداخت تسهیلات طرح مسکن مهر ، اعلام کرد: نزدیک به دو میلیون و 400 هزار فقره تسهیلات مسکن مهر طی 10 سال گذشته به پروژه ­های 99 ساله و همچنین ساخت و سازهای مشمول دریافت تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است. این حجم تسهیلات برای ساخت 2 میلیون و 358 هزار واحد مسکونی در سراسر شهرهای کشور در اختیار سازنده ­ها قرار گرفته است.

مسعود ایزدی با تشریح عملکرد تامین مالی مسکن مهر در سه برش زمانی ابتدای طرح تا ابتدای دولت یازدهم، ابتدای دولت یازدهم تا پایان آن دولت و همچنین ماه­ های گذشته از فعالیت دولت دوازدهم، افزود: بانک مسکن از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در سال 86 تا آغاز دولت یازدهم (نیمه مرداد 92) مجموعا 39 هزار و 360 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت کرد که این روند در چهار سال دولت یازدهم نیز ادامه داشت به نحوی که 9 هزار و 240 میلیارد تومان تسهیلات نیز در این دوره زمانی بابت ساخت و تکمیل مسکن مهر پرداخت شد.

مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن تاکید کرد: افزون بر این، بانک مسکن در دولت دوازدهم نیز روند پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن مهر را به رغم تنگنای مالی و پایان خط اعتباری اختصاص داده شده برای این طرح متوقف نکرد بلکه از شیوه جایگزین خط اعتباری برای تامین مالی پروژه ­های مسکن مهر استفاده کرد.

در شیوه جایگزین، بانک مسکن توانست از محل بازگشت تسهیلات پرداختی به همین پروژه ­ها ناشی از پرداخت اقساط تسهیلات­ گیرنده­ ها (کسانی که واحدهای مسکونی مهر خود را دریافت کرده ­اند و ماهانه اقساط تسهیلات را پرداخت می ­کنند)، مجدداً منابع مالی لازم برای پرداخت به پروژه ­های در حال ساخت را تامین کند. طی ماه‌های سپری شده از عمر دولت دوم تدبیر و امید به عنوان سومین برش زمانی، حدود 531 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شد. این رقم در قالب 200 فقره تسهیلات که عمدتا مربوط به مصوبه دولت در خصوص افزایش سقف تسهیلات واحدهای نیمه‌ تمام از 30 به 40 میلیون تومان است، پرداخت شده است.
ایزدی به روند صدور کارت قسط و فروش اقساطیتسهیلات مسکنمهر اشاره کرد و گفت: در دولت­ های یازدهم و دوازدهم،بانک مسکنبیشترین توان خود را در کنار پرداخت تسهیلات، به تعیین تکلیف تسهیلات پرداختی از طریق صدور کارت قسط برای بازپرداخت به موقع تسهیلات، اختصاص داد.
گزارش عملکردبانک مسکندر بخش وصول تسهیلات از طریق فروش اقساطی واحدهایمسکن مهرحاکی از این است که از آغاز اجرای این طرح تا نیمه مرداد 92 (آغاز دولت یازدهم) مجموعا 810 هزار و 800 واحدمسکن مهردر قالب فروش اقساطی به متقاضیان واگذار شد و به این

ترتیب زمینه وصول 14 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات این بانک در بخش مسکن مهر فراهم شد.

این در حالی است که عملکرد چهار سال دولت یازدهم در بخش فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر قوی‌تر از دوره شش ساله قبل از آن بوده است. بر این اساس تنها در دولت یازدهم 956 هزار و 700 فقره کارت قسط برای کسانی که واحدهای مسکن مهر در قالب قرارداد فروش اقساطی به آن ها واگذار شده است، صادر و در نتیجه زمینه وصول حدود 25 هزار میلیارد تومان از مطالبات مسکن مهر در سنوات آتی فراهم شده است.

فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر همچنان ادامه دارد، طوری که در برش زمانی چند ماهه سپری شده از دولت دوازدهم نیز، 18 هزار کارت قسط برای خریداران مسکن مهر صادر شده است.

به این ترتیب با فروش اقساطی یک میلیون و 785 هزار واحد مسکن مهر از کل دو میلیون و 400 هزار واحد، تا کنون زمینه وصول 40 هزار میلیارد تومان از کل 49 هزار و 130 میلیارد و 451 میلیون تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده به پروژه‌های مسکن مهر فراهم شده است.

عمده تسهیلات پرداختی مسکن مهر مربوط به پروژه‌های اجرا شده در حریم پایتخت بوده که در نتیجه شعب بانک مسکن به ویژه در شرق پایتخت به واسطه پروژه‌های پردیس و نیز غرب تهران به واسطه اجرای پروژه‌های پرند و دیگر شهرستان‌های این محدوده، نقش جدی‌ تری در این راستا ایفا کرده‌اند.

بر این اساس مدیریت شعب غرب تهران با پرداخت 254 هزار و 697 فقره تسهیلات به ارزش مجموعا چهار هزار و 580 میلیون تومان در صدر مدیریت‌های استانی به لحاظ میزان تسهیلات پرداختی قرار گرفته است و پس از آن مدیریت شعب شرق تهران در رتبه دوم قرار دارد که از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا کنون مجموعا سه‌ هزار و 166 میلیارد تومان تسهیلات در قالب 199 هزار و 168 فقره پرداخت کرده است.

از کل 2 میلیون و 358 هزار و 603 واحد مسکونی مهر که بانک مسکن خود را مکلف به تامین مالی آنها کرده است،‌ نزدیک به 250 هزار واحد مسکونی در مجموعه شهری تهران ساخته شده است. این واحدها در شهرهای جدید اطراف تهران و همچنین در شهرستان ­های واقع در استان روی زمین­ های دولتی بنا شده است.

print

پاسخی بگذارید