گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۴۰ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۷

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت : یکی از مشکلات بزرگ پیش روی بانک‌ها در کشور موضوع «تسهیلات تکلیفی» است که از سوی دولت به سیستم بانکی کشور تحمیل می شود و این تسهیلات بانک ها را به سمت قهقرا سوق می‌دهد .

طهماسب مظاهری در مصاحبه با رادیو در ارتباط با چگونگی سوق دادن نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید گفت :هدایت نقدینگی موجود در بازار به سمت تولید همواره یکی از دغدغه های مسئولان کشور بوده است، البته در این عرصه در مقاطعی با اتخاذ برخی سیاست‌ها توانسته ایم به برخی از موفقیت ها دست پیدا کنیم گرچه راه برای ادامه کار و رسیدن به نقطه مطلوب طولانی است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای تحقق این موضوع، توسعه بازار سرمایه و بورس است ،خاطر نشان کرد : در حال حاضر بازار سرمایه در کشور از رشد خوبی برخوردار است. معامله سهام و شرکت‌ها در بورس نشان دهنده این است که بخشی از نقدینگی موجود در کشور به سمت سرمایه گذاری که بستر آن تولید است ، سوق داده شده است .

مظاهری با بیان اینکه یکی از از موضوعات پیش روی بانک‌ها تسهیلات تکلیفی است گفت: دولت ها برای تامین نیازهای خود ارائه این تسهیلات تکلیفی را به بانک ها تحمیل می کنند و این مشکلات زیادی را برای بانک ها ایجاد می کند چرا که اکثر تصمیمات در زمینه ارائه تسهیلات تکلیفی بر مبنای نگاه اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و اکثر این تسهیلات ،به بانک ها بازگشت داده نمی شود و آنها را به سمت قهقرا سوق می‌دهد .

این کارشناس مسائل پولی بانکی همچنین تأکید کرد: باید نظام سود بانکی در کشور بر اساس قانون بانکداری بدون ربا اصلاح شود و بانک‌ها نیز در هنگامی که تسهیلاتی ارائه می کنند باید نظارت کافی بر چگونگی هزینه این تسهیلات داشته باشند .

مظاهری همچنین اظهار کرد: متاسفانه ثروت در کشور به صورت عادلانه توزیع نشده است و این یک واقعیت است و یکی از راه ها برای حل این مشکل مبارزه با مفسدان اقتصادی است که قوه قضاییه اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است.

print

پاسخی بگذارید