تاریخ: ۱۳:۵۶ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
ثروت آفرینی با کشت علوفه در گلستان

کارشناسان امور دام جهادکشاورزی گلستان معتقدند: این استان با برخورداری از زمین های حاصلخیز کشاورزی و پس چَر مزارع و وجود مراتع، مستعد توسعه هدفمند کشت علوفه ای برای افزایش تولید فرآورده های دامی است.

به گزارش اقتصاد شمال،وجود بیش از سه میلیون تن منابع علوفه ای، پسماند زراعی، باغی و صنعتی در گلستان، اجرای این طرح توسعه ای و افزودن بر توان تولید انواع علوفه را امکان پذیر می کند.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند گفت که اکنون گلستان جزو استان های پیشرو در تولید شیر و گوشت قرمز است اما از ظرفیت های آن به خوبی استفاده نمی شود.
غلامعلی هلاکو اظهار داشت: وجود شرایط اقلیمی مناسب، فعالیت دامداری های فراوان، فضای اجتماعی مناسب برای تولید محصول دامی از جمله ظرفیت های بالقوه است که سرمایه گذاری برای توسعه هدفمند کشت علوفه ای با اولویت تولید شیر و گوشت قرمز در استان، بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی خواهد افزود.
این کارشناس دامپروری افزود: تغذیه نامناسب دام های گلستان باعث استفاده نشدن از ظرفیت ژنتیکی و ذاتی دام های موجود در منطقه برای افزایش تولید شیر و گوشت شده است.
هلاکو معتقد است در صورت تغذیه کافی با جمعیت فعلی دام های گلستان سالانه بیش از 50 هزار تن به تولید شیر استان افزوده می شود.
به گفته وی سالانه در استان گلستان بیش از 360 هزار تن شیر و 29هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز بر لزوم سرمایه گذاری در استفاده بهینه از کشت گیاهان علوفه ای در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به نیاز کشور به تولید گوشت قرمز و همچنین به صرفه شدن پرواربندی، لازم است دامداران با تغذیه جیره های اقتصادی نسبت به تولید گوشت قرمز اقدام کنند.
مختار مهاجر اظهار داشت: در صورت عملیاتی شدن این فرایند در گلستان، سالانه بیش از 6 هزار تن به تولید گوشت قرمز و بیش از سه هزار و 500 میلیارد ریال به درآمد دامداران افزوده خواهد شد.
به گفته وی این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان امور دام استان، دامداران منطقه بره های خود را به طور متوسط در وزن 35 کیلوگرم روانه بازار می کنند که این مقدار از ظرفیت ژنتیکی گوسفندان استان تقریبا 10 کیلوگرم پایین تر است.
مهاجر اضافه کرد: یکی از مشکلات گوسفندداران استان، چاق بودن میش ها در فصل جفت گیری است که این مساله باعث کاهش نرخ آبستنی می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین با اشاره به اختصاص ارز 42 هزار ریالی برای واردات نهاده ها، از دستگاه های نظارتی و همچنین دامداران خواست که در برنامه نظارتی و کنترل قیمت نهاده ها همکاری لازم را داشته تا قیمت تمام شده محصولات لبنی و دامی تولیدی در استان افزایش نداشته باشد .
مهاجر به کارشناسان و محققان کشاورزی گلستان توصیه کرد همکاری خود را برای بهبود تولید دام استان با هدف دستیابی مردم به غذای سالم و کافی با قیمت ارزان افزایش دهند.
به گزارش ایرنا گلستان با وسعت بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت، دارای 667 هزار هکتار زمین زراعی با زمینه پرورش 90 گونه گیاه، بیش از 30 هزار هکتار زمین باغی، 864 هزار هکتار عرصه مرتعی و 452 هزار هکتار عرصه جنگلی است که استفاده از این ظرفیت ها به صورت علمی با وجود دانش آموخته های رشته‌های دامپروری و دامپزشکی و وجود دانشکده علوم دامی گرگان و مرکز تحقیقات جهادکشاورزی می تواند ظرفیت دامپروری استان را بیشتر کرده و به ثروت آفرینی بیشتر منجر شود.
در گلستان به جز ورود بیش از نیم میلیون راس گوسفند زمستان گذران اکراد گوچنده شمال خراسان به مراتع شمالی استان، سه میلیون و 800 هزار واحد دامی شامل گاو، گوسفند، بز و گوساله برای پرورش وجود دارد که از جایگاه ویژه در دامپروری درکشور محسوب می شود.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید