تاریخ: ۲۳:۵۴ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
جزییات تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد

تصویبنامه هیات وزیران در خصوص آیین‌نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران ابلاغ شد تا گام تازه راه‌اندازی بورس بین‌الملل در ایران برداشته شود.

به گزارش اقتصادشمال ،هیات وزیران در جلسه ۲۸ بهمن ماه ۹۷ به پیشنهاد شورای عالی بورس و اوراق بهادار و به استناد ماده (۲۹) الحاقی قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران مصوب ۸۸، آیین نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایران را تصویب کرد.

معاملات بر مبنای ارز

بر اساس این تصویب نامه، سرمایه بورس در مناطق آزاد باید صرفا ارزی باشد و معاملات صرفا به صورت ارز در این بورس انجام می گیرد. همچنین حسابرس این بورس باید از بین حسابرسان داخلی و بین المللی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار باشد و ترکیب سهامداران نیز متشکل از اشخاص داخلی و خارجی خواهد بود.

افزون بر این، بر اساس این تصویب نامه، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان اتاق پایاپای بورس، عملیات تسویه ارزی معاملات را به عاملیت یک یا چند بانک داخلی یا خارجی انجام می دهد.

وظایف بانک مرکزی

در بخشی دیگری از این تصویب نامه آمده که بانک مرکزی موظف است تمهیدات و اقدامات لازم برای انجام فعالیت بورس از جمله افتتاح حساب ارزی، انتقال و تسویه وجوه به صورت ارزی را به عمل آورد.

حداقل سرمایه تاسیس

همچنین حداقل سرمایه برای تاسیس و فعالیت بورس، سقف مالکیت اشخاص داخلی و خارجی از سهام آن و همچنین گروه بندی سهامداران بورس از حیث نوع فعالیت و حداکثر درصد سهامداری هر گروه که در اساسنامه بورس آمده در زمان تاسیس و پس از آن توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار تعیین می شود.

شرایط انحلال

لازم به ذکر است توقف اختیاری فعالیت این بورس در صورت موافقت شورا و پس از ایفای کلیه تعهدات آن امکان پذیر است و توقف فعالیت بدون رعایت مقررات این ماده تخلف محسوب می شود و در عین حال انحلال این بورس منوط به اخذ مجوز از شورای عالی بورس و اوراق بهادار و انجام مراحل انحلال، تصفیه وثبت خاتمه تصفیه تحت نظارت سازمان بورس است.

print

پاسخی بگذارید