گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۰:۱۴ :: ۱۳۹۹/۰۱/۳۱

آخرین وضعیت سرمایه شرکت‌های بیمه در راستای اجرای مصوبه حداقل سرمایه هیات وزیران نشان می‌دهد که جمع کل سرمایه فعلی شرکت‌های بیمه به ۸۹.۹۰۷ میلیارد ریال رسیده است.

براساس مصوبه سی‌ام بهمن ماه ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداقل سرمایه برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم ۱۰۰ میلیارد تومان و حداقل سرمایه مورد نیاز برای صدور پروانه فعالیت موسسه مستقیم در بیمه‌های غیرزندگی ۳۰، بیمه‌های زندگی و مستمری ۲۰ و بیمه‌های مختلط (تمامی رشته‌های بیمه‌ای) ۵۰ میلیارد تومان تعیین شده و شرکت‌های بیمه باید تا پایان سال ۱۳۹۶ سرمایه خود را مطابق با این مصوبه افزایش می‌دادند.

در صورتی که این حداقل رعایت نشود، مجوز صدور بیمه‌نامه آن شرکت در برخی از رشته‌ها مانند شخص ثالث محدود یا بسته خواهد شد. براساس آخرین بروز رسانی بیمه مرکزی از وضعیت سرمایه شرکت‌های بیمه در راستای اجرای مصوبه سی‌ام بهمن‌ماه ۱۳۹۵ هیات وزیران تا تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ فقط شرکت بیمه توسعه است که به حداقل سرمایه مورد نظر دست نیافته است و سایر شرکت‌های سرمایه‌ای بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان دارند.

البته با توجه به اینکه پروانه فعالیت شرکت بیمه توسعه در رشته‌های بیمه خودرو و زندگی ابطال شده است، حداقل سرمایه لازم برای فعالیت این شرکت در رشته‌های بیمه غیرزندگی ۱۳۰ میلیارد تومان باید می‌شد که هنوز این حداقل اعمال نشده و همان ۴۲ میلیارد قبلی است.

از سوی دیگر شرکت سهامی بیمه ایران و شرکت‌های فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شرکت‌هایی که بعد از سال ۱۳۹۲ تاسیس شده‌اند، (ایران معین، اتکایی امین، تجارت‌نو، حکمت صبا، خاورمیانه، آسماری، امید و حافظ) مشمول مصوبه افزایش هیات وزیران نیستند.

براین اساس بالاترین سرمایه در اختیار بیمه ایران با ۳هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان است و هنوز افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعمال نشده است. بعد از بیمه ایران بالاترین سرمایه اعلامی در اختیار بیمه پاسارگاد با ۵۱۰ میلیارد تومان و شرکت‌های بیمه پارسیان و البرز با ۴۰۰ میلیارد تومان است.

print

پاسخی بگذارید