گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۵۰ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

استاندار گیلان گفت که برای سال ۹۹ صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری کالاهای غیر نفتی از استان هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

ارسلان زارع عصر چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان افزود : در سال گذشته این هدفگذاری ۵۰۰ میلیون دلار بود اما رقم صادرات غیرنفتی محقق شده استان به بیش از ۵۸۰ دلار رسید.

وی عنوان کرد : با وجود مشکلات متعدد و تحریم ها رشد ۱۶ درصدی صادرات و ۷۴ درصدی درآمد گمرکات استان را داشتیم.

زارع تصریح کرد: مشکلات ما کمتر نشده اما می توانیم با همت و تلاش مضاعف  رقم صادرات هدف گذاری شده برای سال ۹۹ را محقق کنیم.

استاندار گیلان ادامه داد:  در سالی که به نام جهش تولید مزین شده، موتور محرک تمامی بخش های اقتصادی کشور، رشد تولیدات است از این رو باید برای نیل به تحقق هدف صادرات غیر نفتی استان که عاملی تعیین کننده و تاثیر گذار در حمایت و پشتیبانی ازتولید است، افزایش یابد.

زارع با بیان اینکه به واسطه شیوع کرونا برخی از مرزهای کشور بسته شد، گفت: اما بنادر انزلی و آستارا تمام مدت فعال بودند و مرزهای ما حتی یک روز هم بسته نشد  و  شاهد افزایش صادرات در همین دو ماه اخیر نیز بوده ایم.

وی با بیان اینکه به طور یقین در برخی اقلام مازاد تولید داریم، خاطر نشان کرد: افزایش تولید بدون تحقق بازاریابی معنا ندارد و ابتر می ماند؛ بنابراین باید با صادرات بتوانیم ارزش افزوده را افزایش دهیم.

اختصاص ۷۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن گیلان

استاندار گیلان همچنین بر توسعه و تجهیزات بیشتر پایانه های صادراتی تاکید کرد.

وی گفت: در راستای تحقق شعار سال واهداف توسعه ای استان باید کریدور شمال – جنوب را سریعتر تکمیل کنیم تا بهره وری مان افزایش یابد و در واقع این طرح از  پروه های مهم و اولویت دار مان در راستای جهش تولید است.

زارع با تاکید براینکه باید مواد اولیه را برای تولید و صادرات وارد کنیم، خاطر نشان کرد: منطقه آزاد انزلی و پیوستن به اوراسیا ظرفیت  خوبی برای صادرات است  که در همین راستا باید زیرساخت ها از جمله  ریلی توسعه یابد و تکمیل کریدور شمال- جنوب ضروری است.

وی ظرفیت حمل بار از این مسیر را در فاز نخست سه میلیون تن عنوان و بیان کرد:این  ظرفیت تا ۱۰ میلیون تن قابل افزایش است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: با وجود دشواری های مالی  طی فروردین ماه امسال ۷۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن گیلان  که شامل ۵۰ میلیارد تومان برای مسیر ریلی رشت- انزلی – کاسپین و ۲۰ میلیارد تومان برای خط آهن رشت- آستارا می باشد، اختصاص یافته است.

وی آستارا را نیز دارای ظرفیت خوبی برای صادرات خواند و بر توسعه منطقه ویژه این بندر تاکید کرد.

زارع با تاکید بر حذف بخشی نگری در دستگاهها، بر ضرورت تعامل و همکاری  تمامی مجموعه هاو سازمانها با تولید کنندگان و صادر کنندگان تاکید کرد.

استاندار گیلان در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به روز خلیج فارس گفت: خلیج فارس بخشی از خاک ایران زمین است که در طول هزاران سال مهد و گذرگاه نقل و انتقال و مبادلات جهانی کالا و انرژی بوده و ریشه در ژرفای تاریخ و پشتوانه سابقه تمدنی ایران پر آوازه دارد.

print

پاسخی بگذارید