تاریخ: ۱۹:۵۵ :: ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
دسته چک صیادی؛ شرط ثبت نام مدارس

مدارس همزمان با اعلام بانک مرکزی مبنی بر پایان زمان تبدیل دسته چک ها به چک های صیادی در شهریور ماه سال جاری، در پیامکی به والدین هشدار می دهند که در صورت دارا بودن چک صیاد امکان ثبت نام وجود دارد.

در پیامک مدارس که این روزها برای والدین ارسال می شود، آمده است: “به استحضار می رساند، با توجه به شروع ایام ثبت نام و ضرورت دریافت چک و با عنایت به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر عدم تائید چک های قدیمی غیربانکی، خواهشمند است در اولین فرصت نسبت به دریافت چک های مدل جدید از بانک مربوطه اقدام فرمایید.”

اعتبار چک های غیر صیادی تا شهریور ماه

با  رونمایی از طرح ملی صیاد در ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۹۶ و راه‌اندازی موفق آن به همراه اصلاح رویه و روال صدور دسته چک و یکسان‌سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی، عنوان شد به جهت گسترش هرچه بیشتر طرح از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری از پذیرش چک‌های با طرح قدیم در سامانه چکاوک خودداری می‌شود. اما بانک مرکزی در اردیبهشت ماه اعلام کرد ” با توجه به ابعاد گسترده طرح صیاد و لزوم اعطای فرصتی به بانک‌ها برای هماهنگی با سامانه جدید و انجام اقدامات لازم به صورت کامل و همچنین حجم بالای چک‌های قدیمی در دست مردم، تاریخ مدنظر تمدید شد.

حجم بالای چک‌های قدیمی موجود در دست مردم  و نپذیرفتن چک‌ها در چکاوک منجر به ایجاد اختلال و تشویش در شعب و جامعه خواهد شد. بنابراین با اعطای فرصتی به منظور تعیین تکلیف چک‌های قدیمی به دنبال کاهش تبعات مردمی هستیم. درضمن پس از شهریور ماه چک‌های مدت‌دار فقط در شعب بانک صادرکننده قابلیت تعیین‌تکلیف را دارا است.

با اجرایی شدن سامانه صیاد به شکل کامل، امکان استعلام و اعتبارسنجی، افزایش امنیت، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته‌چک پیش از صدور و متحد شدن دسته‌چک‌ها به وجود خواهد آمد. در نتیجه این اهداف می‌تواند شرایط را برای بازگشت اعتبار به چک فراهم آورد.

صیاد، سامانه یکپارچه‌سازی چک محسوب شده و بر اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده به طور ویژه‌ای توجه دارد. با عملیاتی شدن رسمی سامانه صیاد اعلام شد که صاحبان دسته چک می‌توانند با مراجعه حضوری و غیرحضوری دسته چک‌های خود را تعویض کرده و آن را به ” صیاد”  تبدیل کنند.

صاحبان دسته چک می‌توانند ضمن مراجعه حضوری از طریق اینترنت بانک خود نسبت به تعویض دسته چک‌ها اقدام کنند. با اصلاحی که در فرآیند صدور کارسازی چک در سامانه صیاد طی شده امکان استعلام وضعیت صادرکننده برای گیرنده در هنگام معامله و پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم می‌شود که امتیاز ویژه‌ای برای دریافت کننده چک به شمار می رود. این در شرایطی است که سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی به درخواست‌های استعلامی دریافت کنندگان چک پاسخ می‌دهد.

ویژگی های چک های صیاد

چک‌های صیادی  برخلاف گذشته که هر بانکی دسته چک مربوط به خود را داشت به طور یک دست بوده و با رنگ گلبهی و ابعاد یکسان است. این در حالی است که چک‌های مورد استفاده در شبکه بانکی در حال حاضر تعداد مختلفی داشته و در طرح‌ها و رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی توسط مشتریان بانک‌ها استفاده می‌شود، اما صیاد با هدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی چک‌ها طراحی شده و به عبارتی هویت بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار خواهد بود.

در صیاد علاوه بر یکسان‌سازی طرح ظاهری چک‌ها ویژگی‌های امنیتی به طور خاص مورد توجه است. برای چک‌های صیادی سه سطح ویژگی امنیتی تعریف شده است. در سطح اول سری و سریال‌های چک به صورت برجسته چاپ شده که با لمس قابل تشخیص است. در سطح دوم ویژگی های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به راحتی توسط عموم مردم قابل تشخیص است. در سطح سوم نیز ویژگی های امنیتی حرفه‌ای به چک ها افزوده شده که قابل تشخیص توسط ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک ها دارند قابل استفاده است.

با این که حتی با ورود دسته چک‌های صیادی ضوابط و قوانین مربوط به دسته چک تغییری نکرد، اما مهم اینجاست که این چک‌ها استاندارد سازی شده و نسبت به چک‌های قبلی از مولفه‌های امنیتی بالاتری برخوردار هستند.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید