تاریخ: ۲۳:۲۳ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۴

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راه‌آهن قزوین- رشت فردا ۱۵ اسفند با حضور رییس جمهور افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید .

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل، خیرالله خادمی افزود:‌ راه‌آهن قزوین- رشت سرانجام با تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی و با شکافتن رشته کوه‌های البرز تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

وی اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور را اولویت اصلی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست اجرا قرار دارد که ۹۷۰ کیلومتر آن اولویت اجرا دارد.

وی افزود: سال گذشته استان همدان و کرمانشاه با حضور رییس جمهور به شبکه ریلی پیوست و امسال نیز استان آذربایجان غربی به راه آهن متصل شد که با بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت چهارمین مرکز استان از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد.

خادمی با اشاره به میزان ساخت راه‌آهن در دو سال گذشته ابراز کرد: به طور متوسط با ساخت ۴۴۰ کیلومتر ریل در سال گذشته و حدود ۵۵۳ کیلومتر در سالجاری به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده شده و می‌توان گفت دو سال طلایی ساخت راه‌آهن در کل تاریخ رقم خورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این ابر پروژه ریلی بیان داشت: راه‌آهن قزوین- رشت با عبور از دل رشته کوه البرز با مشخصات فنی بسیار بالا و با در نظر گرفتن شرایط توپوگرافی منطقه و سازند بسیار پیچیده البرز احداث شده است و می‌تواند الگویی برای صدور خدمات فنی به کشورهای دیگر باشد.

خادمی راه‌آهن قزوین- رشت را مهمترین بخش کریدور شمال- جنوب معرفی کرد و گفت:‌ این مسیر ریلی با اتصال خلیج فارس به دریای خزر امکان ارتباط ریلی کشورهای شرق آسیا و هند را به سمت حوزه قفقاز، اروپا و روسیه تسهیل می‌کند.

به گفته وی، با تکمیل راه‌آهن رشت- انزلی و رشت- آستارا  مسافت و زمان طی شده از شمال به جنوب تقریبا نصف می‌شود و ۳۰ درصد هزینه‌های انتقال بار نیز کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اتصال راه‌آهن میانه تا بستان آباد به عنوان پنجمین اولویت ریلی کشور بیان کرد: عملیات رلواژ خط تا بستان‌آباد تکمیل شده و به علت برودت هوا عملیات جوشکاری باقی مانده است که تا بهار سال آینده به طور کامل به اتمام می‌رسد.

وی تاکید کرد: ادامه خط از بستان‌آباد تا تبریز به طول ۷۰ کیلومتر نیز تا پایان سال آینده تکمیل و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

خادمی اتصال استان‌های باقیمانده به شبکه ریلی را بر اساس ظرفیت جا‌به‌جایی بار و مسافر دانست و افزود: اتصال مراکز استان‌های اردبیل، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد اولویت‌های بعدی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه است.

print

پاسخی بگذارید