تاریخ: ۱۴:۰۸ :: ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
زمین‌های روستاییان محدوده مخزن سد لاسک تعیین تکلیف شود

فرماندار شفت بر لزوم شتاب در تعیین تکلیف زمین‌های روستاییان در محدوده مخزن سد لاسک تأکید کرد و پیشنهاد داد کارگروهی با حضور دستگاه های اجرایی و نظارتی برای ارزیابی و همچنین خریداری زمین‌ها تشکیل شود تا حقی از مردم تضییع نشود.

عملیات اجرایی سد لاسک در شفت اوایل اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
سد لاسک یکی از سرشاخه های ورودی به تالاب انزلی است و طبق بررسی هایی که انجام شده، بیش از دو میلیارد مترمکعب آورد از رودخانه های استان گیلان وارد تالاب انزلی و از آنجا وارد دریای خزر می شود. رودخانه ای که در حال حاضر سد لاسک بر روی آن احداث می شود یکی از سرشاخه هایی است که به تالاب می رسد که در پایین دست رودخانه سیلابی است.
حجم سد لاسک ۴۵ میلیون متر مکعب در سال و حجم آب قابل تنظیم سالانه آن ۷۷ میلیون متر مکعب است و تأمین آب شرب به میزان ۴.۵ میلیون مترمکعب، تأمین آب کشاورزی شش هزار و ۸۰۰ هکتار شالیزار و باغ و همچنین تأمین آب زیست محیطی به میزان ۱.۳۳ میلیون متر مکعب در سال را به همراه دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا محمدرضا محسنی در نشست بررسی مشکلات گازرسانی به روستاهای شفت، مشکل گازرسانی به تک خانوارها در شهرستان را هنوز حل نشده عنوان کرد و افزود: عملیات عمرانی و نصب علمک های گاز مشترکان باید پیش از فرارسیدن فصل سرما به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه از ۹۹ روستای شهرستان شفت ۸۳ روستا از نعمت گاز برخوردارند و چهار روستا نیز خالی از سکنه است گفت: گازرسانی به ۱۲ روستای باقیمانده یک مطالبه مردمی است و دستگاه های مربوطه باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.
نماینده عالی دولت در شفت با اشاره به اینکه تمامی روستاهای بخش مرکزی این شهرستان از خدمات شبکه گازرسانی بهره مند شده اند افزود: روستاهای امام زاده اسحاق، درودخان، طالقان، گیشم، سفید خانی، لاسک، سله مرز و بیجارگاه، بابارکاب، کیش خاله و امامزاده ابراهیم بخش احمدسرگوراب نیازمند تشریک مساعی برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی گازرسانی هستند و این یک اولویت و مطالبه مردمی است.
محسنی با اشاره به اینکه مسیر جایگزین و راه دسترسی به روستای ویسرود و کلوان بر اساس نقشه سد لاسک باید مشخص و مجوزهای لازم برای گازرسانی به آن صادر شود، گفت: همه دستگاه ها باید پاسخگوی مردم و مطالبات به حق آنان باشند.
فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسیر جایگزین و راه دسترسی به روستای ویسرود و کلوان بر اساس نقشه سد لاسک باید مشخص و مجوزهای لازم برای گازرسانی به آن صادر شود، افزود: همه دستگاه ها باید پاسخگوی مردم و مطالبات به حق آنان باشند.

وی با قدردانی از پیگیری های اداره کل منابع طبیعی گیلان برای صدور مجوز احیا و بهسازی راه قدیمی گنجار به امامزاده اسحاق گفت: دستگاه های ذیربط شهرستانی برای تامین امنیت این مسیر و حفاظت از جنگل ها اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
وی یادآور شد: تعیین تکلیف جاده عشایری رشته رود به چناررودخان نیز یکی از درخواست های روستاییان این مناطق است.
فرماندار شفت همچنین با بیان اینکه اراضی منابع ملی و محیط زیست که در محدوده طرح هادی قرار دارند باید هرچه زودتر تعیین تکلیف و مدیریت آن به بنیاد مسکن واگذار شود افزود: طولانی شدن بروکراسی های اداری برای اخذ مجوزهای قانونی ساخت و ساز یکی از مهمترین مشکلات روستاییان این مناطق است.
وی خواستار تمهید مقدمات برای گازرسانی به برخی از خانوارهای روستای خرمکش شد که به دلیل محدودیت های طرح هادی از این نعمت بی بهره مانده اند.
شهرستان شفت با دو بخش مرکزی و احمدسرگوراب و ۱۰۲ روستا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

print

پاسخی بگذارید