تاریخ: ۱۱:۲۷ :: ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
سهم ۵درصدی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی از پروژه ها

رییس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با اشاره به الزام قانونی بانک ها برای استفاده ازخدمات این کانون گفت: با وجود این بخشنامه، سهم ما از اجرای پروژه ها ۵درصد بوده است.

حمیدرضا حقیقت پژوه صبح امروز (شنبه) و در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره سهم کانون مشاوران از پروژه های اجرا شده توسط بانک ها، افزود: سهم ما و ۲۰۰ شرکت عضو در ۱۰ سال گذشته کمتر از ۵ درصد طرح های سرمایه گذاری بانک ها بوده که از نظر عددی نیز رقم کمی است.

علیرضا شیرمحمدی نائب رئیس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی نیز در این رابطه توضیح داد: امروز حتی وزارت آموزش و پروش برای اعطای مجوز مدارس غیرانتفاعی، طرح توجیهی می خواهد اما نکته مهم آن است که این طرح ها در کجا تعریف می شوند.

وی به نقش نظارتی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی اشاره کرد و گفت: حتی کانون می تواند به بانک ها اعلام کند که این طرح مشمول دریافت قسط اول یا دوم است یا نه.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد که این کانون حتی می تواند در زمینه طرح اشتغال فراگیر که توسط وزارت کار و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و از طریق نظام بانکی در حال اجراست، نقش آفرینی کند.

نائب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در ابتدای این نشست خبری تصریح کرد که به ازای هر ۱۰ درصدی که از اندازه دولت کم شود، یک درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه منابع کشور برای سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی محدود است، اظهار داشت: یکی از دلایل انحراف منابع، ارزیابی نادرست و صحیح از مجری و طرح و همچنین نظارت ناکافی بر اجرای طرح هاست.

شیرمحمدی اعلام کرد که کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی طی ۱۰ سال گذشته ۴ هزار طرح و پروژه را در بخش های مختلف با کمک ۲۰۰ شرکت دارای رتبه بندی زیر مجموعه خود اجرایی کرده که ۹۵ درصد آنها با موفقیت به بهره برداری رسیده اند و از بروز معوقات بانکی جلوگیری شده است.

نائب رئیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تاکید کرد عدم استفاده بانک ها از خدمات این کانون برای سرمایه گذاری خلاف بخشنامه صادر شده مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بوده است.

اعلام آمادگی کانون مشاوران برای کمک به دولت

حمیدرضا حقیقت پژوه در این نشست خبری از انتشار نامه سرگشاده کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خطاب به رییس جمهوری خبر داد و گفت: آماده هستیم تا در شرایط کنونی به یاری دولت برویم

وی اعلام کرد که این کانون به عنوان یکی از نقاط تبلور همکاری بخش خصوصی و دولت آماده است تا از تجارب و خدمات خود برای همکاری با دولت استفاده کند.

در نامه این کانون به رییس جمهوری آمده است: همگان باور داریم در شرایط حاکم بر اقتصاد ایران، یکی از چالشهای پیش روی نظام بانکی که امروز در قالب معضلات اقتصادی خودنمایی می کند افزایش مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی به دلیل عدم مدیریت موثر ریسک اعتباری به منظور تخصیص بهینه منابع و کاهش ریسک نکول تسهیلات گیرندگان با استفاده از الگوهای صحیح است. به طور حتم مسئولیت تشخیص و «ارزیابی طرح و  مجری آن» و نیز «نظارت» بر مصرف منابع محدود مالی به منظور جلوگیری از معوقات، نمی تواند به صاحبان منابع پولی و مالی (بانک ها و یا موسسات وابسته به آنها) و یا صاحبان طرح های سرمایه گذاری (بخش خصوصی و یا نیمه خصوصی) واگذار شود، چرا که در هر دو صورت می تواند نتایجی که مملو از فساد و عدم شفافیت است به همراه داشته باشد.

تحریم؛ محدودیت اول سرمایه گذار خارجی نیست

شیرمحمدی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به ورود کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی به موضوع جذب سرمایه گذار خارجی در طول یکسال گذشته اظهار داشت: تحریم محدودیت اول سرمایه گذار خارجی برای فعالیت در ایران نیست و موضوع مهم الگوی مورد استفاده است.

وی با اشاره به تفاوت های موجود در الگوهای مختلف سرمایه گذاری و فعالیت آژانس های تشویق سرمایه گذاری ( IPA ) در کشورهای مختلف گفت: سازمان سرمایه گذاری های خارجی در ایران همان کار IPA را انجام می دهد اما در دنیا این آژانس ها خصوصی هستند.

نائب رئیس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی وظیفه اول IPAها در دنیا را ارتقاء، سپس تسهیل گری و در آخر تاثیرگذاری در نهاد قانونگذاری است.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذاری خارجی جذب شده در دنیا از طریق IPAهای بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه خود در قلب یک بازار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری زندگی می کند ولی متاسفانه سهم ما از این بازار کمتر از ۱.۲ درصد است؛ علت این موضوع نیز استفاده از الگوی نامناسب برای جذب سرمایه گذاری است.

نائب رئیس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی توضیح داد که به عنوان نمونه یک پروژه پتروشیمی در کشور با سرمایه گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری در شهری اجرا شده که آب کافی ندارد و به طور عملی قابل بهره برداری نیست.

شیرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات با بانک ها اظهار داشت: در گذشته و به شکل محدود با بانک ها به طور مستقیم گفت و گو کردیم اما در ماه های گذشته این روند را سرعت بخشیده ایم.

مشاوره در زمینه استارتآپ ها با صندوق نوآوری و شکوفایی

نائب رییس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی خاطرنشان کرد که این کانون علاوه بر بانک ها با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برای توسعه فعالیت استارتآپ ها در ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد که تعرفه همکاری این کانون با بانک ها یک در هزار و یک و نیم در هزار است و از سال ۱۳۹۱ به بعد تغییری نکرده است.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد که در اساسنامه این کانون وصول مطالبات معوق بانکی وجود ندارد بلکه وظیفه آن اقدامات پیشگیرانه قبل و در زمان اجرای طرح است.

نائب رییس اول کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی گفت: مهم ترین موضوع در بحث سرمایه گذاری داشتن بازارهای صادراتی است زیرا بدون داشتن بازارهای صادراتی، طرح ها موفق نخواهند بود.

ضرورت فعال سازی سرمایه گذاران آسیایی

حمیدرضا حقیقت پژوه رییس شورایعالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی نیز در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تحریم های یکجانبه آمریکا و تاثیر آن بر جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در دوره جدید تحریم ها تنها از جانب آمریکاست و باید توجه داشت که در سال های گذشته ارتباط اقتصادی کمی بین ایران و آمریکای شمالی وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شاید نتوان سیستم پولی و سرمایه گذاری آمریکای شمالی را فعال کرد اما این موضوع فرصتی است که می تواند ما را برای جذب سرمایه گذاران کشورهای آسیایی و همسایه ترغیب کند.

وی خاطرنشان کرد که نظام اقتصادی پاکستان، ویتنام و حتی بخش هایی از ترکیه وابسته به آمریکا نیست.

print

پاسخی بگذارید