دیدگاه
تاریخ: ۲:۵۱ :: ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
شترسواری کرونا در خطر کوهان دوم!

ستاد کرونا نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مسائل کسب و کار و اقتصاد، صرفاً یک حکم کلی برای ابتلای به کرونا بدهد و به عواقب اقتصادی و امنیتی بی توجه باشد.

روزنامه حوان نوشت: هرچند در دنیا این باور هست که ضرر اقتصادی خروج زودهنگام از قرنطینه، در نهایت بیشتر از ضرر اقتصادی ماندن در قرنطینه است.
ما در کشوری زیست می‌کنیم که رهبر آن در روز اول فرمان داد که «تصمیمات ستاد کرونا لازم‌الاجرا است» و این یعنی به کلی افسار هدایت بحران به دست علم و تخصص سپرده شد، در شرایطی که امریکا با سکانداری علم و منطق لیبرالیسم در دنیا، رئیس‌جمهورش اجازه نمی‌دهد که دکتر فائوچی، مشاور کاخ سفید در بحران کرونا، به سؤالات تخصصی خبرنگاران درباره داروی کرونا پاسخ دهد!
در حال حاضر به نظر می‌رسد بازشدن کشور و به ویژه پایتخت و آغاز فعالیت کسب و کار‌ها مورد رضایت وزیر بهداشت و ستاد کرونا نیست. ستاد هشدار می‌دهد و دولت رویه دیگری دارد، به طوری که گفته شده ممکن است منحنی نرمال کرونا در ایران که به قله رسیده و در حالت نزولی قرار گرفته است، دوباره صعودی شود. این صعودی شدن با توجه به شکل منحنی نرمال که به کوهان شتر شباهت دارد، از سوی برخی متخصصان با هشدار «ورود به کوهان دوم» نام‌برده شده است، یعنی این شترسواری کرونا، دولا دولا نمی‌شود و ممکن است در نهایت یک شتر دوکوهانه داشته باشیم! شتر کرونا البته ظاهراً می‌رود تا اصطلاح رایجی شود! با خبری که دیلی میل از محققان بلژیکی داد که کشف کرده‌اند خون شتر حاوی آنتی‌بادی برای مبارزه با کرونا ویروس است و کلیپ خوردن ادرار شتر برای نجات از کرونا که مدعیان طب سنتی منتشر کردند.
کاهش محدودیت‌های تردد، سیاستی است که نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان هم در حال اجرایی شدن است. اتریش، آلمان و ایتالیا از جمله کشور‌هایی هستند که کاهش محدودیت‌های قرنطینه را آغاز کرده‌اند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این موضوع برداشتن محدودیت‌های قرنطینه را به معنای پایان دوره بیماری همه‌گیری ندانست و تأکید کرد: «این تنها به معنی آغاز مرحله بعدی است.» از نگاه وی در مرحله بعد کشور‌ها به مردم خود آموزش داده که چگونه با این ویروس همه‌گیر درگیر شده و توانمند شوند تا از بروز هرگونه طغیان جلوگیری کرده و سریع به نتیجه برسند. در ایران هم اگرچه به گفته سخنگوی دولت روند ابتلا و جان باختن از کرونا رو به کاهش است، اما همچنان باید مراقبت کرد. ضرورت این مراقبت‌ها با برداشته‌شدن محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ای جدی‌تر می‌شود؛ چراکه این نگرانی وجود دارد که با آغاز سفر‌های پیش از ماه مبارک رمضان موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در برخی از شهر‌ها و استان‌های پرترددی همچون مازندران شکل بگیرد.
طبق آخرین آمار‌ها تعداد بهبود‌یافتگان ویروس کرونا در کشورمان به حدود ۶۰ هزار نفر رسید، روز گذشته با مرگ ۹۱ بیمار مبتلا به ویروس کووید۱۹، آمار جان‌باختگان این ویروس در کشور به۵هزارو۲۰۹ نفر رسید. تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشورمان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. روز گذشته نشست خبری سخنگوی دولت در نخستین روز از هفته سلامت با محور سلامت و کرونا برگزار شد.
تأمین نیاز داخل و آمادگی برای صادرات ماسک و مواد ضدعفونی کننده
علی ربیعی، سخنگوی دولت در این نشست با بیان اینکه دولت باید با پیامد‌های منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا مانند فقر و بیکاری مبارزه کند، افزود: «امروز هیچ جامعه کرونا‌زده‌ای را نداریم که مانند ما با این شرایط ظالمانه تحریم روبه‌رو شده باشد، اتخاذ سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند راه‌حلی برای این معضل جهانی بوده‌است. ما ضمن پاسداری از سلامت جامعه مانع از زیست اجتماعی مردم نیز باید باشیم.»
وی با تأکید بر اینکه دولت به‌رغم تلاش‌ها برای کنارزدن تحریم‌ها و دشمنی‌ها دست روی دست نگذاشته و تلاش کرده با اتکای به توانمندی‌های داخلی نیاز‌های مردم را پاسخ دهد، به افزایش تولید ماسک در کشور از حدود ۴۰۰ هزار در بهمن ماه به بیش از ۴ میلیون عدد خبر داد و تصریح کرد: «این عدد فقط منهای تولیدات کارگاهی روستا‌ها و خانه‌هاست.»
به گفته ربیعی درباره تولیدات مواد ضدعفونی علاوه بر تأمین مصرف داخلی به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم و فروشگاه‌های ما اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می‌کنند. آقای سخنگو با اشاره به آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی مقابله با کرونا و در جلسه دولت تصریح کرد: «هم در ابتلا و هم در جان‌باختن روند‌های کاهشی داریم؛ هرچند در برخی استان‌ها با شیبی کند ولی در مجموع با شیب ملایم در حوزه‌های ابتلا و فوت و حاد شدن بیماری روند کاهشی داریم.»
به گفته ربیعی در بخش غربال‌گری نیز که از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشته و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند شده‌ایم. وی درباره تست هدفمند گفت: «هدف ما افرادی است که با مبتلایان در تماس بوده‌اند و امروز با قدرت فناوری‌هایی که وجود دارد، این افراد را شناسایی و غربال‌گری دوم را آغاز کردیم.» ربیعی در عین حال تأکید کرد: «چیزی بنام عادی‌شدن شرایط را نداریم و همچنان باید مراعات کنیم و ناگزیر از زندگی با فاصله‌گذاری و رعایت دستورالعمل‌ها هستیم و تا روزی که وزارت بهداشت اعلام کند که ویروس را به عقب رانده‌ایم، باید شرایطی را اتخاذ کنیم که کمترین فشار را به نظام سلامت ما وارد شود.»
وی به مردم توصیه کرد از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند. به گفته ربیعی این اَپ مورد حمایت دولت است و به فاصله‌گذاری هوشمند کمک می‌کند.
انعقاد ۶ قرارداد برای تولید واکسن کرونا
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم ضمن تأکید بر اینکه با تلاش روز افزون شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله صادرات تجهیزات پزشکی در حوزه بیماری کرونا رسیده‌ایم، افزود: «در حال حاضر روزانه ۴۰ دستگاه تنفس مصنوعی یا همان ونتیلاتور تولید می‌کنیم. تولیدات دستگاه تنفس ما در تراز جهانی، اما قمیتش یک پنجم قیمت جهانی است.»
ستاری با بیان اینکه ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان را داریم، افزود: «یکی از پروژه‌های مهمی که همواره محققان در حال تحقیق برای تولید آن هستند واکسن است بنابراین محققان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند در حوزه واکسن وارد شوند به طوری که چهار قرارداد در زمینه واکسن کرونا منعقد شده و این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می‌شود که تعداد به شش قرارداد می‌رسد، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت‌های دانش بنیان امسال پنج واکسن انسانی را وارد بازار کنند.»
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حال حاضر بیش از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان کرونا توسط محققان انجام شده‌است یا در حال انجام است به طوری که این پروژه‌ها شامل تست‌های دارویی، روش‌های درمانی و سایر موارد است؛ البته تست‌های بالینی باید در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شود.
بنا به تأکید ستاری هیچ کشوری به اندازه کشور ما در زمینه کرونا کار نکرده‌است. پروژه‌های بزرگی در زمینه درمان در حال اجرا است و فرصتی برای جامعه علمی ایران فراهم شده‌است.
نگرانی از موج دوم شیوع کرونا با عادی شدن تردد‌ها
برداشته‌شدن محدودیت سفر‌های بین استانی و محدودیت فعالیت مشاغل کم‌خطر شامل بازار‌های سرپوشیده و پاساژ‌ها با محدودیت زمانی ۶ عصر، اما نگرانی‌هایی را به دنبال داشته‌است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در سفر یک‌روزه به استان مازندران با اشاره به ترافیک سنگین در مبادی ورودی این شهر، درباره موج دوم ابتلا به ویروس کرونا در این استان با آغاز سفر‌ها هشدار داد. وی از مردم خواست سفر‌های قبل از ماه مبارک رمضان را تعطیل کنند که همچنان توصیه در خانه بمانیم را جدی بگیرند.
زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم نسبت به ایجاد پیک و موج جدیدی از شیوع کرونا طی دو هفته آینده در صورت حضور همه افراد جامعه در شهر هشدار داد. بنا به تأکید وی باید پروتکل‌های لازم در حمل و نقل عمومی، محیط‌های کار و اشتغال از سوی شهروندان رعایت شود و حتماً وسایلی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده را مورد استفاده قرار دهند تا بتوانیم شیوع کرونا را کنترل کنیم، در غیر این صورت اگر فکر کنیم با آغاز فعالیت‌های کاری همه می‌توانند در جامعه حضور داشته باشند، به طور حتم طی دو هفته آینده باز هم با موج و پیک جدیدی از شیوع ویروس مواجه خواهیم شد.
مبتلایان به کووید ۱۹ در مرز ۵/ ۲ میلیون نفر
شرایط جهانی ابتلا به کووید ۱۹ همچنان بحرانی است. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی “worldometer” تا این لحظه ۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۱۴ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۱۶۵ هزار و ۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۶۲۵ هزار و ۱۹۹ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند.
کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، با افزایش ۲۵ هزار و ۳۵۲ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۷۶۴ هزار و ۲۶۵ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۶ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. بعد از امریکا اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس دارای بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند.
شمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در قاره اروپا از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته‌است. به این ترتیب تقریباً دو سوم قربانیان بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.
با این حال امریکا تاکنون بیشترین خسارت جانی را در میان کشور‌های جهان از شیوع نوع جدید ویروس کرونا دیده‌است. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در صدد بازگشایی پلکانی کشورش پس از وضع مقررات قرنطینه عمومی و وضع اضطراری است، شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در امریکا از مرز ۴۱ هزار نفر عبور کرد.

print

پاسخی بگذارید