تاریخ: ۱۳:۰۳ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
شهردار: بافت تاریخی گرگان فرسوده تر می شود

شهردار گرگان گفت: کافی نبودن مشوق برای بهسازی و نوسازی، بافت تاریخی و هسته مرکزی این شهر را فرسوده تر کرده و بخش هایی از آن را در معرض آسیب قرار داده است.

به گزارش اقتصادشمال،عبدالرضا دادبود  در صحن علنی شورای شهر گرگان اظهار داشت: بر اساس طرح باز آفرینی شهری، صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده رایگان است اما این مشوق هم رغبتی در شهروندان برای نوسازی و بهسازی ایجاد نکرده و با دادن مجوز یک طبقه اضافه بنا هم افراد برای نوسازی در این مناطق پیش قدم نمی شوند.
وی افزود: چاره ای جز بیشتر کردن مشوق ها، تسهیل آیین نامه و بخش نامه ها نداریم و اگر به این موضوع بی تفاوت باشیم مشکلات این بخش مهم و دارای اهمیت گرگان روز به روز بیشتر خواهد شد.
شهردار گرگان با اشاره به ضرورت ورود سرمایه گذاران کلان برای شتاب بخشی به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده ادامه داد: یکی از پیش شرط های لازم این بخش، پایبندی مدیریت شهری به تعهدات برای جلب اعتماد بخش خصوصی و همچنین نحوه برخورد با سرمایه گذاران است.
دادبود بیان کرد: اجرای طرح بازسازی و یا نوسازی بافت فرسوده و تاریخی برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد لذا مجبوریم برای رونق بخشی به این حوزه ، مشوق های ارایه شده به سرمایه گذاران را افزایش دهیم.
بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن ۱۳۹۶ آغاز شد، سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهرهای کشور بازسازی می شود.
کاهش فقر، ارتقای تاب آوری شهری و بازیابی هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی از جمله اهداف کلان این طرح است.
آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشتر متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی، تقوی، باقری و مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید